Розмір шрифту

A

Консульська служба

КО́НСУЛЬСЬКА СЛУ́ЖБА — різновид державної служби, покликаної захищати за кордоном права та інтереси України, юридичних осіб і громадян Укра­­їни, сприяти роз­витку від­носин з іншими державами, роз­ширен­ню економічних, торговельних, науково-технічних, гуманітарних, культурних, спортивних звʼязків і туризму. К. с. здійсню­­ють консул. установи, до яких належать Консул. упр. МЗС Укра­­їни, консул. і ген. від­діли ди­пломат. пред­ставництв України, ген. консульства, консульства та консул. агентства. На від­міну від посольств і місій, консул. установи не є універсал. пред­ставництвами держави за кордоном і виконують свої зав­да­н­ня у сфе­­рі, що, як правило, не стосується суто політ. аспектів між­держ. зносин. Лише в тому випадку, коли з певних причин дипломат. пред­ставництво у державі не від­крито, на консула, за згодою держави пере­бува­н­ня, може бути покладено викона­н­ня ди­пломат. функцій.

Консульства, як і посольства, входять до системи держ. органів зовн. зносин, а від­так, мають пред­ставниц. характер. Однак посольство завжди одне і знаходиться у столиці держави пере­бува­н­ня, а консульств може бути декілька (їх роз­ташовують не лише в сто­­лиці, а й у ін. містах). При цьому компетенція посольства поширюється на права та інтереси акредитуючої держави на всій тер. держави пере­бува­н­ня, а консульство має лише певну спец. компетенцію і діє у межах від­веденого йому консул. округу. Посольство під­тримує контакти з центр. органами влади держави пере­бува­н­ня (урядом, главою держави, МЗС тощо), тоді як консульство може напряму контактувати лише з місц. органами влади (свого консул. округу). Правовою основою функ­­ціонува­н­ня К. с. є Віден. конвенція про консул. зносини 1963, дво­сторон­ні консул. конвенції між зацікавленими державами, Консул. статут України 1994 та ін. законодавчі акти дер­­жав, що стосуються діяльності консул. установ та їхнього персоналу. Згода, дана на встанов­­ле­н­ня дипломат. від­носин між двома державами, означає, якщо інше не перед­бачено, згоду на встановле­н­ня консул. від­носин. Разом з тим, ро­зірва­н­ня дипломат. від­носин не призводить до ро­зірва­н­ня консул. від­носин. Консул. установа може бути від­крита на тер. держави пере­бува­н­ня тільки за її згодою. Місце­знаходже­н­ня консул. уста­­нови, її клас і консул. округ ви­значає МЗС України за погодже­н­ням із державою пере­бува­н­ня. Осн. функції консул. уста­­нов ви­значено у Віден. конвенції про консул. зносини 1963: захист у державі пере­бува­н­ня інтересів акредитуючої держави та її громадян (фіз. осіб) у межах, регламентов. між­держ. правом; сприя­н­ня роз­виткові торг., екон., культур. і наук. звʼяз­­ків між акредитуючою державою і державою пере­бува­н­ня; зʼясува­н­ня всіма закон. засоба­­ми умов і подій в торг., екон., культур. і наук. житті держави пере­бува­н­ня, пові­домле­н­ня про них урядові акредитуючої держави та по­да­н­ня ві­домостей за­­цікавленим особам; видача па­­спортів і проїзних документів громадянам акредитуючої держави та віз або від­повід. документів особам, які хочуть здійснити по­їздку в акредитуючу державу; на­да­н­ня допомоги і сприя­н­ня громадянам (фіз. і юрид. особам) акредитуючої держави; викона­н­ня обовʼязків нотаріуса, реєстратора актів громадян. стану та ін. подіб. обо­­вʼязків; охорона інтересів громадян (фіз. осіб) акредитуючої держави у випадках правона­­ступництва з причин смерті на тер. держави пере­бува­н­ня; охо­­рона інтересів неповноліт. або недіє­здат. осіб, які потребують опіки чи піклува­н­ня; пред­ставництво або забезпече­н­ня пред­­­ставництва громадян акредитуючої держави у судових органах держави пере­бува­н­ня; на­гляд та інспекція суден і літаків акредитуючої держави, а також їхнього екіпажу; на­да­н­ня допомоги суднам і літакам акредитуючої держави та їхнім екіпажам. В окремих випадках за домовленістю між державами консул. установи можуть виконувати дипломат. функції, хоча це не прирівнює їх у статусі до дипломат. пред­ставництва і не дає права претендувати на ди­пломат. привілеї та імунітети.

Кон­­сул. установи очолюють ген. консули, консули, віце-консули, консул. агенти. При кожному при­­­значен­ні глави консул. установи акредитуюча держава забезпечує його документом, що має форму патенту або подіб. акта, який посвідчує посаду, імʼя і прі­звище, категорію або клас, до якого він належить, консул. округ і місце­знаходже­н­ня консул. установи. Найвищий клас має ген. консул. За заг. правилом у консул. практиці його при­значають главою установи у тих консул. округах, що мають для акредитуючої держави особл. значе­н­ня (тер., де компактно проживають вихідці або навіть громадяни акредитуючої держави, регіони з привабливим екон. і торг. потенціалом, сприятливим інвестиц. кліматом тощо). Главу консул. установи допускає до викона­н­ня своїх функ­­цій держава пере­бува­н­ня шляхом на­да­н­ня до­зволу — консул. екзекватури. Держава пере­бува­н­ня також повин­на забезпечи­­ти йому від­повід­ні умови. Згідно з Віден. конвенцією про консул. зносини 1963 для ефектив. здійсне­н­ня консул. устано­­вами своїх функцій їм на­дано від­повід­ні привілегії та імунітети. Серед них — недоторкан­ність консул. архівів, документів та офіц. листува­н­ня; свобода зносин і пере­сува­н­ня; фіскал. імунітет; право консульства кори­­стуватися гербом і прапором своєї держави; митні привілеї. Держава пере­бува­н­ня зобовʼя­­за­­на ставитися до консул. посад. осіб із належ. повагою і вживати всіх необхід. заходів для запобіга­н­ня будь-яким посяган­­ням на їхню свободу або гідність. Для забезпече­н­ня цього у 2-му роз­ділі Віден. конвенції про консул. зносини 1963 закріп­­лено положе­н­ня про особисту недоторкан­ність консул. посадових осіб, імунітет від юрисдикції, податк. стягне­н­ня, звіль­­не­н­ня від митного збору та огляду. Але водночас особи, які користуються привілеями та іму­­нітетами, зобовʼязані (без шкоди для їхніх привілеїв та імунітетів) поважати закони і правила держави пере­бува­н­ня та не втручатися у її внутр. справи. Крім того, консул. приміще­н­ня заборонено використовувати для потреб, не сумісних з викона­н­ням консул. функцій.

Консул. служба України почала формуватися з моменту її виникне­н­ня та виходу на між­нар. арену як незалеж. і суверен. дер­­жави. Починаючи від січня 1918 УНР у рамках між­держ. зносин з ін. державами роз­почала набір служб. осіб, які, крім дипломат., могли б виконувати й консул. функції. Після більшов. пе­­ревороту 1917 за кордоном за­­лишилася значна кількість грома­­дян Рос. імперії укр. походже­н­ня, тому осн. зав­да­н­ням укр. консул. установ став захист інте­ресів громадян України, неза­лежно від їхнього нац. походжен­­ня та реліг. приналежності. Від­повід­но до «Закону про громадянство Української Держави» (1918) громадянином ставав ко­­жен, хто склав присягу на вір­­ність Українській державі у приміщен­ні консул. установи. Після ухвале­н­ня цього закону багато осіб укр. походже­н­ня, які проживали за межами України, звер­­нулися до консул. установ із проха­н­ням надати їм укр. громадянство та видати паспорт. До серед. 1918 установи К. с. Української держави функціону­­вали у Берліні, Відні, Стамбулі, Бухаресті та ін. містах; за часів Директорії УНР їх зорієнтовано на держави Зх. Європи, насамперед Італію, Швецію, Бельгію, Францію, Велику Британію. Одним із остан. документів, який стосувався К. с., був «Закон про громадянство Української Народної Республіки» (1921), що діяв до кін. 1924, коли були остаточ­но закриті остан­ні консул. уста­нови у Берліні та Будапешті.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2014
Том ЕСУ:
14
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
5023
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
328
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 41
  • середня позиція у результатах пошуку: 21
  • переходи на сторінку: 3
  • частка переходів (для позиції 21): 487.8% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Консульська служба / В. М. Репецький // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2014. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-5023.

Konsulska sluzhba / V. M. Repetskyi // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2014. – Available at: https://esu.com.ua/article-5023.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору