Короткометражний фільм
КОРОТКОМЕТРА́ЖНИЙ ФІЛЬМ — кінокартина, що за тривалістю не перевищує 40 хвилин екранного часу, зазвичай — 10–20 хвилин. На перших етапах кінематографа усі фільми були короткометражні, згодом, завдяки удосконаленню знімал. техніки, створили повнометражні фільми (тривалістю понад годину), що часто містили по кілька серій. К. ф. продовжують існувати як самост. форма кіномистецтва. Їх поділяють на ігрові, докум. (хроніка, кінонарис, кінопортрет та ін.), наук.-популярні (пізнавальні, навч. стрічки тощо), анімаційні. Жанр. і тематична палітра К. ф. така ж, як і повнометражних — драма, комедія, трагікомедія, детектив, трилер, фільм жахів тощо. Обмежена тривалість К. ф. визначає особливості їх драматургії, що передбачає чіткість задуму, виразність і лаконізм. Практично всі кінорежисери розпочинають свою творчість із К. ф. Часто К. ф. різних режисерів об’єднують у кіноальманахи з метою прокату, а також здійснюють засадниче фільмування темат. чи жанр. альманахів К. ф. («РоҐоПॻ, 1963, Р. Росселіні, Ж.-Л. Ґодар, П.-П. Пазоліні, У. Ґреґоретті; «Чотири кімнати», 1995, реж. К. Тарантіно, Р. Родріґес та ін.; «Париж, я тебе люблю», 2006, реж. Т. Тиквер, брати Коени, А. Куарон, В. Саллес та ін.). Серед укр. — кіноальманахи «Мудаки. Арабески» (реж. В. Тихий, Ю. Шашкова, І. Тімшин, Ж. Довгич та ін.), «Закохані в Київ» (реж. Т. Ткаченко, О. Борщевський та ін.; обидва — 2010), «Україно, ґудбай!» (2012, реж. В. Тихий, А. Куріна, М. Слабошпицький, Є. Матвієнко, Ю. Ковальов та ін.). У межах докум. проекту під заг. назвою «Вавилон’13» (грудень 2013 — лютий 2014) створ. понад 100 К. ф. хронікал. характеру, що послідовно висвітлюють події Укр. революції гідності.
Серед знаних укр. кінематографістів старшого покоління, які практикують як режисери К. ф., — К. Муратова (альманах «Три історії», 1997; «Лист до Америки», 1999; «Лялька», 2007), М. Іллєнко («Одноразова вічність», 2001; «Маленька подорож на великій каруселі», 2002; «Далі буде», 2014) — ігрове кіно; С. Буковський («Завтра свято», 1987; «Дислокація», «Пейзаж. Портрет. Натюрморт»; обидва — 1992) — докум. кіно; Є. Сивокінь («Людина і слово», 1973; «Країна Лічилія», 1982; «Засипле сніг дороги», 2004) — анімац. кіно. Відомі укр. режисери середнього і молодшого покоління, які знімають короткометражні стрічки: В. Тихий («Русалонька», 1996; «Рано-вранці», 2009; «Дідочок», 2014), М. Слабошпицький («Діагноз», 2009; «Глухота», 2010) — ігрове кіно; Р. Бондарчук («Таксист», 2007; «Метро», 2014) — ігрове й докум. кіно; С. Коваль («Злидні», 2005; «Чорнозем», 2013) — анімац. кіно. Низка вітчизн. короткометраж. кінокартин нагородж. призами найпрестижніших Мкф: «Срібний ведмідь» Мкф у Берліні — «Йшов трамвай № 9» (2003, реж. С. Коваль); спец. приз журі Мкф у Клермон-Феррані (Франція) — «Проти сонця» (2004, реж. В. Васянович); «Золота пальмова гілка» Мкф у Каннах — «Подорожні» (2005, реж. І. Стрембіцький; «Крос», 2011, реж. М. Врода); «Срібний Леопард майбутнього» Мкф у Локарно (Швейцарія) — «Ядерні відходи» (2012, реж. М. Слабошпицький). У м. Тампере (Фінляндія), Обергаузен, Маннгайм, Ляйпциґ (усі — Німеччина), Клермон-Ферран, Краків, Нью-Йорк та ін. містах світу регулярно відбуваються Мкф короткометраж. кіно. У межах різних кінофестивалів заг. типу (зокрема у Каннах і Берліні) проводять конкурси К. ф. Серед найвідоміших укр. фестивалів короткометраж. кіно — «Відкрита ніч», Київ. міжнар. фестиваль короткометраж. фільмів та «КіноЛев» (Львів). Мкф «Молодість» (Київ) і Міжнар. фестиваль докум. кіно про права людини «DOCUDAYS UA» традиційно мають кілька конкурс. програм К. ф., як і Міжнар. фестиваль анімац. кіно «Крок».
Рекомендована література
- Зубавіна І. Самоідентифікація екраном // KINO-KOЛО. 2002. № 16;
- Її ж. Зроблено в Україні // Там само. 2005. № 28;
- Грабович І. «Відкрита ніч» — XXL // Там само. 2006. № 32;
- Результати державної політики в кіно України // Кіно-Театр. 2013. № 4.