ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine
A

Коледж

КО́ЛЕДЖ (англ. college) – навчальний заклад у Великій Британії, США та інших країнах. Деякі К. виконують функції наук. закладу. К. бувають 3-х типів: перші прирівнюють до ВШ 1–2-го рівнів акре­дитації; другі займають проміж­не становище між серед. навч. закладами і ВНЗами; треті мають статус серед. школи і призначені для учнів, старших 16 р. У Великій Британії К. виникли у 13 ст. (в Оксфорді – 1249, у Кем­бриджі – 1284; вони збереглися при Оксфорд. і Кембридж. університетах). Перший К. як наук. заклад відкрито 1523 у Лондоні. У складі університетів К. є переважно спеціаліз. навч. закладами, що мають певну самостійність. К. 1–2-го рівнів акредитації, які не входять до структури університетів, бувають пед., тех., аграрні, муз., правові, торг.-екон., комерційні, політех., електромех., маш.-буд., образотвор. мистецтва, бого­слов’я, фінанс.-екон., ресторан. господарства, агротех., технол.-пром., технол., екон.-правові, при­родн.-гуманітарні, екон.-гуманітарні, кооп., економіки і права, економіки та харч. технологій, хім.-технол., патентно-комп’ютерні, інформ.-комунікац. технологій, бізнес-К., будівництва і дизайну, юрид. тощо; існують К. для освіти дорослих. До К. зараховують де­які привілейовані середні школи. У США К. виникли в 17 ст. Нині це 4-річні ВНЗи, що існують самостійно або в складі університету, та 2-річні навч. заклади на базі серед. школи. У К. з 2-річним терміном навч. студенти опановують спеціальності, які не вимагають у США вищої освіти. Є також молодші тех. К., які готують техніків. Амер. регіонал. К. громад. освіти відкритого типу під час осін. та весняного семестрів пропонують навч. програми набуття естет. і практ. знань соц.-демогр. групам населення (напр., короткотермінові курси «здоровий спосіб життя і підтримання фіз. форми», «персонал. утвердження»). У викладац. складі К. – фахівці дво- або багатопрофіл. підготовки, які мають ступ. магістра чи д-ра наук, стаж академ. роботи 7–30 р., ліцензії спеціаліз. рад штатів, досвід офіц. чи приват. практики в США та ін. країнах. В Україні після ухвалення законів «Про освіту», «Про вищу освіту» та ін. нормат.-правових актів деякі середні заг.-осв. і спец. навч. заклади реорганізовано у К. різних профілів (тех., аграрні, пед. та ін.), а також створ. низку нових К. В Україні К. – самост. навч. заклад або структур. підрозділ університету, академії, інституту, який реалізує неповні й (або) повні освітні програми вищої профес. освіти. За даними Держ. комітету статистики України, станом на 2012 в Україні функціонують 238 К. держ. і приват. форм власності, підрозділів 1–2-го рівнів акредитації у складі ВНЗів 3–4-го рівнів акредитації. Так, у структурі Київ. славістич. університету функціонує К. «Слов’яно-грец. колегіум» (засн. 2004), у структурі Європ. університету – біз­­нес-К. Серед найвідоміших самост. К. – Вижницький коледж прикладно­­го мистецтва ім. В. Шкрібляка, Кам’янець-Подільський коледж культури і мистецтв, Львівсь­­кий державний коледж декоративного і ужиткового мистецтва ім. І. Труша, Івано-Франківсь­­кий коледж фізичного виховання, Кременчуцький коледж цивільної авіації. Згідно з Нац. стра­­тегією розвитку освіти в Україні на 2012–21 буде розширено автономію К., удосконалено їхню навч., наук.-метод. та матеріал.-тех. базу відповідно до освіт.-кваліфі­кац., освіт.-наук. рівнів вищої освіти та Нац. рамки кваліфікацій.

Літ.: Ков’язіна О. П. Диференціація змісту освіти в старшій школі США у 80-і роки. К., 1991; Згуровський М. З. Болонський процес: головні принципи та шляхи структурного реформування вищої освіти України. К., 2006; Ба­­бін Б. В. Впровадження Болонського процесу у вищій школі України. Д., 2007; Пінчук Є. А. Модернізація української системи освіти як пізнавальна і практична проблема. К., 2010.

В. І. Кизенко, М. П. Савченко

Рекомендована література

  1. Ков’язіна О. П. Диференціація змісту освіти в старшій школі США у 80-і роки. К., 1991;
  2. Згуровський М. З. Болонський процес: головні принципи та шляхи структурного реформування вищої освіти України. К., 2006;
  3. Ба­­бін Б. В. Впровадження Болонського процесу у вищій школі України. Д., 2007;
  4. Пінчук Є. А. Модернізація української системи освіти як пізнавальна і практична проблема. К., 2010.

Фотоілюстрації

завантажити статтю

Інформація про статтю

Автор:

Авторські права:

Cтаттю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»

Бібліографічний опис:

Коледж / В. І. Кизенко, М. П. Савченко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – К. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2014. – Режим доступу : https://esu.com.ua/article-5523

Том ЕСУ:

14-й

Дата виходу друком тому:

2014

Дата останньої редакції статті:

2014

Цитованість статті:

переглянути в Google Scholar

Для навчання:

використати статтю в Google Classroom

Тематичний розділ сайту:

EMUID (ідентифікатор статті ЕСУ):

5523

Кількість переглядів цього року:

16

Схожі статті

Злагода
Світ-суспільство-культура  | Том 10 | 2010
Л. М. Гойло
МУР
Світ-суспільство-культура  | Том 22 | 2020
С. І. Лущій
Бойківщина
Світ-суспільство-культура  | Том 3 | 2004
Я. К. Радевич-Винницький

Нагору