Літописні племена
ЛІТОПИ́СНІ ПЛЕМЕНА́ — племена, згадані у «Повісті минулих літ». Літописець першими називає подунай. племена словʼян: моравʼян, чехів, білих хорватів, сербів, хорутан; після них — ляхів, від яких пішли віслян. поляни, лютичі, мазовшани, поморяни; третіми — сх.-словʼян. племена: полян, древлян, дреговичів, полочан, ільмен. словен, сіверян. В ін. місці недатов. частини літопису описано племена дулібів, бужан, волинян, уличів, тиверців, хорватів, кривичів, радимичів, вятичів. Л. п. можна вважати етнополіт. і територ. утвореннями. На тер. України усі сх.-словʼян. племена були носіями райковецької культури, волинцівської культури, роменської культури, на тер. РФ і Білорусі — синхрон. їм культур. Археологи зʼясували, що волинців. та ромен. культури належать сіверянам, а райковец. культура охоплює тер. усіх правобереж. Л. п. від Дніпра до Зх. Бугу й Сяну. При цьому в ній відсутні ознаки, на основі яких можна виокремити памʼятки кожного із цих племен. Такі спроби виявилися успішнішими стосовно пн. племен на тер. РФ та Білорусі, де присутні елементи балт. та угро-фін. субстрат. насел., інтегров. прийшлими словʼянами. Найвиразнішими етногр. племін. ознаками є жін. прикраси. За відомостями араб. автора 10 ст. Аль-Масуді, у 3-й чв. 1 тис. н. е. на тер. Волині та Верхнього Подністровʼя створ. племін. союз правобереж. племен навколо племені дулібів-волинян на чолі з князем Маджаком. Деякі історики вважають його початк. етапом словʼян. державності на території України, однак це обʼєднання не досягло держ. завершеності й розпалося під ударами аварів. Його коротке існування вказує на зародження у пд. сх.-словʼян. племін. групах, що були предками українського народу, державотвор. процесів, які поновилися у 9 ст. у Серед. Подніпровʼї, коли основою і рушій. силою стали поляни (посідають ключове місце у відношеннях із норман. дружинами). З приходом останніх на чолі з князями Рюриковичами навколо Києва сформувалася сх.-словʼян. держава Київ. Русь.