Коломиєць Анатоль Іванович
КОЛОМИ́ЄЦЬ Анатоль Іванович (12. 02. 1927, с. Іванівка Кобеляц. р-ну, нині Полтав. обл.) – живописець, графік. Брат Ю. Коломийця. Заслужений художник України (2007). Навч. в Інституті св. Луки (1948–52) та Королів. академії образотвор. мистецтв у Льєжі (Бельгія, 1952–53). Емігрував 1941. Жив у Німеччині (від 1944), Бельгії (від 1947, працював у копальнях). Від 1953 – у США. Засн. мист. групи «Моноліт» (Чигаґо, 1954). Дизайнер фірми «Newman Studio»; розробник реклами для г. «Sun-Timas», «Tribune», «News». Від кін. 1950-х рр. – учасник худож. виставок у США, Канаді. Персон. – у Чикаґо (1959–60, 1965, 1968, 1970, 1978, 1993, 1998, 2003, 2011–12), Нью-Йорку (1987), Києві (1991, 2007), Вашинґтоні (1995). Автор пейзажів, портретів, натюрмортів, ікон. Осн. техніки – олія, акварель, пастель, монотипія. Для творчості К. характерне тяжіння до абстрагування, архаїзов. пластики фігур, матем. планування простору, використання елементів кубізму (спрощення форм до підставових геом. праформ).
Тв.: живопис – «Пієта» (1955), «Вставайте, мамо», «Емігрант» (обидва – 1960–70-і рр.), «Червона хустина» (1965), «У пошуках хліба», «Натюрморт із синім чайником», «Відлуння» (усі – 1970), «Монах у молитві» (1971), «Материнство» (1972), «Бронзова сова» (1973), «Натюрморт із фруктами» (1974), «Опіка» (1974; 1988), «Рибний базар» (1975; 1988), «Ностальгія», «Скитський орел» (обидва – 1975), «Адам і Єва», «Легінь», «Минула слава» (усі – 1976), «Чорна мадонна», «Молода», «Дівчина з Полтави», «Українська дівчина» (усі – 1978), «Бандуристка», «Дівчина зі Скитії» (обидва – 1979), «Розмова птахів» (1980), «Воїн», «Гуцул» (обидва – 1982), «Мати з дитиною» (1983), «Голод в Україні 1932–1933» (1986), «Синій птах», «Портрет Чорнобиля», «Козак-бандурист», «Самотність» (усі – 1988), «Кобзар», «Богоуклінна», «Мати-захисниця» (усі – 1989), «Чумак» (1991), «Декларація незалежності України» (1992), «Молоді музиканти» (1994), «Втеча від страху», «Закохані» (обидва – 1995), «Жінка і сонце» (1998), «Сіяч щастя», «Материнство», «Фауна» (усі – 2001), «Гуцульська пара», «Віолончеліст» (обидва – 2002), «Подорож у невідоме» (2003), «Арґентинський карнавал» (2004).
Літ.: Гуренко А. Анатоль Коломиєць. Генетичне відчуття Батьківщини // ОМ. 2005. № 4; Коломиєць Анатоль: Альбом. К., 2005.
В. Попович
Основні твори
живопис – «Пієта» (1955), «Вставайте, мамо», «Емігрант» (обидва – 1960–70-і рр.), «Червона хустина» (1965), «У пошуках хліба», «Натюрморт із синім чайником», «Відлуння» (усі – 1970), «Монах у молитві» (1971), «Материнство» (1972), «Бронзова сова» (1973), «Натюрморт із фруктами» (1974), «Опіка» (1974; 1988), «Рибний базар» (1975; 1988), «Ностальгія», «Скитський орел» (обидва – 1975), «Адам і Єва», «Легінь», «Минула слава» (усі – 1976), «Чорна мадонна», «Молода», «Дівчина з Полтави», «Українська дівчина» (усі – 1978), «Бандуристка», «Дівчина зі Скитії» (обидва – 1979), «Розмова птахів» (1980), «Воїн», «Гуцул» (обидва – 1982), «Мати з дитиною» (1983), «Голод в Україні 1932–1933» (1986), «Синій птах», «Портрет Чорнобиля», «Козак-бандурист», «Самотність» (усі – 1988), «Кобзар», «Богоуклінна», «Мати-захисниця» (усі – 1989), «Чумак» (1991), «Декларація незалежності України» (1992), «Молоді музиканти» (1994), «Втеча від страху», «Закохані» (обидва – 1995), «Жінка і сонце» (1998), «Сіяч щастя», «Материнство», «Фауна» (усі – 2001), «Гуцульська пара», «Віолончеліст» (обидва – 2002), «Подорож у невідоме» (2003), «Арґентинський карнавал» (2004).
Рекомендована література
- Гуренко А. Анатоль Коломиєць. Генетичне відчуття Батьківщини // ОМ. 2005. № 4;
- Коломиєць Анатоль: Альбом. К., 2005.