Максималізм і мінімалізм
МАКСИМАЛІ́ЗМ І МІНІМАЛІ́ЗМ (від лат. maximalis — найбільший, minimus — найменший). Максималізм — прагнення до досконалості, безкомпромісність у рішеннях, категоричність суджень, завищені вимоги до себе та інших, доведення своїх ідеалів до найвищого ступеня, схильність до крайнощів у досягненні надмірного; життєва позиція, що визнає лише крайнє; психологічна особливість, яка не дозволяє адекватно реагувати на недосконалість; супроводжується сильними почуттями, пристрастю, готовністю обстоювати свої принципи та переконання. Максималізм розглядають як позитивну і негативну якість особистості, залежно від її ціннісно-смислової сфери.
Протилежне поняття — «мінімалізм» (синоніми — аскетизм, спрощення, зведення почуттів і життєвих планів до мінімуму) — індикатор вираженості максималізму; вони можуть поєднуватися у свідомості та поведінці людини. Максималізм, що виявляється у жертовному служінні істині, справедливості, любові, добру, Богу, не суперечить, а підсилюється мінімалізмом у споживанні матеріальних благ, голодуванні, свідомій відмові від престижної роботи тощо. Якщо максималізм означає вихід за межі, а мінімалізм — обмеження себе та інших, то в основі виховання має бути гармонійний розвиток особистості, здатної адекватно реагувати на психологічний стан і зовнішні обставини. Максималізм — показник рівня психічного, соціального, духовного зростання особистості, її актуальних переживань, почуттів, намірів і цілей, вираження гармонійності або конфліктності. Український психолог Г. Балл зауважив, що рушійною силою розвитку особистості є внутрішні суперечності.
Максималізм виявляється переважно у підлітковому та юнацькому віці. Юнацький максималізм як явище психічного розвитку виникає в умовах кризи ідентичності (за німецьким психологом Е. Еріксоном). Максималізм як стимул до виконання певної цілі, поштовх до дії, втілення задумів і планів, вияв власної унікальності тісно повʼязаний із пошуком свого ідеалу, становленням особистісного та професійного самовизначення, формуванням світогляду, системи життєвих орієнтацій. У підлітково-юнацькому віці максималізм є найбільш вираженим та емоційно насиченим: у цей період людина відчуває себе особливо значущою, здатною змінити світ. Максималісти схильні сприймати дійсність через призму контрастів: у їхній шкалі цінностей немає «півтонів» чи «середини», а лише дві крайні точки зору — «чорне» і «біле». Часто це безкомпромісність у виборі заходів і дій для максимального досягнення мети, боротьба з усіма і проти всіх, свобода від будь-чого і будь-кого, бажання мати все й одразу, бути незвичайним та унікальним за поглядами й поведінкою.
Максималізм може бути наслідком низької самооцінки, невпевненості в собі, що часто зводиться до мінімізації своїх справжніх чеснот і надбань, поведінки, спілкування з людьми, прагнень і можливостей. Деяких «важких» підлітків називають максималістами, бунтарями; їхня агресія сприяє пошуку шляхів адаптації до зовнішнього середовища, розширенню можливостей задоволення своїх потреб (визначення меж допустимого, за російським психологом Л. Філоновим). Максималісти часто справляють враження непристосованих. Російський психолог Л. Виготський наголошував на значенні непристосованості дітей, у чому насправді виявляються їхні індивідуальність і природність.
Загальними причинами підлітково-юнацького максималізму можуть бути: потреба в самоствердженні, пошук свого місця серед однолітків і дорослих за відсутності адекватних засобів, особистісна інфантильність, психологічна незрілість, недостатній розвиток відповідальності перед собою та іншими людьми, брак досвіду в оптимальному вирішенні проблемних ситуацій. Негативні прояви максималізму, хвороблива пристрасть до навʼязування своєї думки, невміння програвати, схильність до самокатування стають проблемою для підлітків та їхнього оточення; це призводить до ускладнення міжособистісних стосунків із батьками й учителями. Важливо, щоб поруч із запальними, схильними до крайнощів підлітками-максималістами були розсудливі, психологічно зрілі, відкриті до нового дорослі, здатні реально сприймати екстремальні пориви молоді й спрямовувати потоки їхньої бурхливої енергії в конструктивне русло. З підлітками важливо знаходити порозуміння, налаштовуватися на діалог, поважаючи їхні погляди та переконання, дозволяти проявляти себе, відповідально і самостійно приймати рішення, долучатися до спільних цікавих і корисних справ. Батьківська тактовність може вберегти дітей від необміркованих вчинків. Переживання юнацького максималізму поступово завершується з формуванням психологічної зрілості.
З накопиченням позитивного і конструктивного життєвого досвіду прояви максималізму поступово зникають. Попередженню мінімалізму сприятимуть доброзичливі стосунки в сімʼї та школі, обʼєктивні й субʼєктивні умови для дитини, підлітка і юнака, щоб самостверджуватися серед інших, творити, зміцнювати самоповагу, бачити в собі та іншій людині цінність, необхідність у саморозвитку. Проте не завжди максималіст — людина, яка переживає черговий етап дорослішання; дехто зберігає максималізм на все життя, створюючи для себе та інших нескінченні проблеми. Часто максималізм проявляється у зрілому віці, перетворюючись на впертість, небажання прислухатися до думки оточення. Максималіст здатний до неординарних учинків, подвигу (романтичний максималізм). Оскільки юним властиве почуття нового, сміливість, рішучість, максималізм і творчість, то з ними повʼязують надію на соціальний прогрес, краще майбутнє суспільства. Не випадково саме юнаки — найактивніші учасники Помаранчевої революції та Революції Гідності, на передовій захищають рубежі, свободу, незалежність свого народу й Батьківщини. Зрілість особистості виявляється в готовності й здатності до змін. Гармонійна особистість чітко визначає власні цілі і, якщо прагне лідерства, то в певних сферах діяльності, щоб не розпорошувати енергію на спроби осягнути неосяжне та не впасти у відчай: «Життя не вдалося!». Ніколи не пізно прагнути довершеності і йти до неї, щоб не впасти у крайність. Іноді максималізм дорослих людей проявляється і з позитивного боку: бажання стати лідером, досягати успіхів у роботі, творчості, сімейних, міжособистісних стосунках.
Виділяють максималізм почуттів, який найчастіше виникає через брак життєвого досвіду, тому є тимчасовим явищем. Максималізм «високих» почуттів проявляється найчастіше у жінок: завищені еталони в любові є головною причиною їхніх розчарувань і страждань від невідповідності реальних стосунків ідеалу. Максималізм у політиці — крайні політичні течії з надмірними і, зазвичай, нездійсненними вимогами («все або нічого»; наприклад, Союз соціалістів-революціонерів максималістів у Росії 1906 вимагав негайного і повного перетворення суспільства на соціалістичних засадах).
Ці терміни використовують також в образотворчому мистецтві, літературі, музиці для означення крайніх форм і засобів проявів явищ. У психологічному консультуванні та психотерапії розрізняють максималізм клієнта, що виражається в бажанні досягнути сприятливих результатів, стати ідеальною людиною, позбавитися недоліків за умови мінімальних витрат зусиль і часу. Вирізняють також естетичний, моральний, науковий максималізм.