Менкес Зиґмунт-Юзеф
Визначення і загальна характеристика
МЕ́НКЕС Зиґмунт-Юзеф (06. 05. 1896, Львів — 20. 08. 1986, Нью-Йорк) — живописець, графік. Член львів. мист. об’єдн. «Клуб шанувальників євр. мистецтва» (1919–22), «Нова генерація» (1932–35). Навч. у Львів. худож.-пром. школі (1912–18; майстерня К. Сіхульського), Краків. АМ (1919–22; викл. А.-В. Вайсс), у Берліні в О. Архипенка (1922). Часто відвідував Львів. 1923–35 працював у Парижі та Львові. Брав участь у виставках від 1919. Персон. — у Львові (1930, 1934). У Львові мав кілька майстерень. Від 1936 — у Нью-Йорку. Перебував під впливом постімпресіонізму, формізму, кубізму та експресіонізму. Писав краєвиди, натюрморти, оголену натуру, композиції на теми життя євреїв та з гуцул. побуту. Деякі роботи зберігаються у Львів. галереї мистецтв, музеях Польщі, Ізраїлю, Франції, США. Його прах за заповітом розвіяно над Ізраїлем.
Додаткові відомості
- Основні твори
- «Вигнані» (1918), «Старий єврей на лавці», «Скрипаль» (обидва — 1919), «Батько і син», «Південний пейзаж» (обидва — 1920-і рр.), «Автопортрет», «Голова єврея», «Повстанець» (усі — 1920), «Біля хати», «Єврей із сірниками», «С. Фішман», «Соняшники» (усі — 1921), «Зустріч», «Вид із мого вікна» (обидва — 1922), «Руф», «Молитва», «Жінка у червоній блузці», «Дівчина з апельсином» (усі — 1923), «Шахісти» (1924), «Збір апельсинів», «Автопортрет з акордеоном» (обидва — 1925), «Єврейська наречена», «Романтичний краєвид» (обидва — 1926), «Трубадур» (1927), «Молоді талмудисти», «Н. Мазаракі», «Автопортрет із торою» (усі — 1928), «Тора (Екстаз)», «Сільська вулиця», «Двоє гуцулів» (усі — 1929), «Гуцульська ґражда», «Збір фруктів», «Автопортрет у гуцульському вбранні», «Пастух», «Гуцул із коровою», «Сільський музикант» (усі — 1930), «Жінка з птахом» (1934), «Дружин» (1936), «Останній етап» (1944), «Мучеництво Варшави», «Варшавське ґетто» (обидва — 1948), «Радість Тори» (1950-і рр.), «Співачка блюзів» (1950).