Ноуза Олдржих
Визначення і загальна характеристика
НО́УЗА Олдржих (Nouza Oldřich; 25. 05. 1903, с. Доудлеби, побл. м. Чеські Будейовиці, нині Чехія — 29. 05. 1974, Прага) — чеський поет, журналіст, перекладач, художник, фотограф. Закін. Учител. інститут у Чес. Будейовицях (1922). До 1945 учителював. Після війни працював у відділі освіти й культури в Чес. Будейовицях, 1948–49 — в обл. відділ. мін-ва інформації. Від 1950 — у Празі, 1954–63 — ред. видавництва «Mladá fronta». Писав переважно ліричні вірші, а згодом і для дітей. Автор зб. «Rozmluva přes plot» (1939), «Z žebrácké brašny» (1941), «Srdce budoucího věku» (1947), «Řeka» (1960), «Z kamene čas» (1964), «Až z jedné studny» (1965), «Okno do obor» (1971; усі — Прага) та ін. Перекладав з укр. літ-ри, брав участь у колектив. вид. «Rylskyj Maksym. Znamení vah» (1947), «Vítězit a žít: Antologie z ukrajinské poesie» (1951), «Ukrajina zpíva a vypráví: Výběr z novodobé ukrajinské prózy a poesie» (1957; усі — Прага). Йому належать перекл. творів М. Рильського — «Verše» («Lidová kultura», 1947, № 21), «Naostřili jsme sekyry přesné» (там само, № 51/52), «Dokuřte cigára a dopíjejte» («Ukrajina zpíva a vypráví»); П. Тичини — «Volným plápolem topoly v poli» («Lidová kultura», 1947, № 40); Б. Грінченка — «Jarní sonet» (там само), «Podívej se», «Dost ilusí» (обидва — «Vítězit a žít»); В. Сосюри — «Ne nadarmo» («Program», 1947, № 7), «Li» («Umělecký měsíčník», 1950/1951, № 5; «Vítězit a žít»; «Ukrajina zpíva a vypráví»); Т. Шевченка — «Na širokou na dolinu» («Lidová obroda», 1949, 24 dubna; «Nová politika», 1951, 11 března), «Ani Archimedes, ani Galileo» («Rovnost», 1951, 11 března); Т. Масенка — «Rodoslovná» («Vítězit a žít»), «Praděd můj» («Ukrajina zpíva a vypráví»). У 1920–30-х рр. писав полотна, в яких поєднував геом. абстракцію з інтуїтивно керов. кривими, на наступ. етапах творчості його картинам властива велика різноманітність стилів. Його граф. та живописні роботи були на персон. виставках у Чес. Будейовицях та Празі. Н. також присвятив себе експерим. фотографії, переважно його цікавили подвійні експозиції, фотографування відбив. відображень у склі тощо. Брав участь у виставках мист. об’єдн. «Fotolinie».