Розмір шрифту

A

Полонський завод художньої кераміки

ПОЛО́НСЬКИЙ ЗАВО́Д ХУДО́ЖНЬОЇ КЕРА́МІКИ — під­приємство, що спеціалізувалося на виготовлен­ні продукції з фарфору. Наявність у м-ку Полон­не Ново­град-Волинського пов. Волинської губ. (нині місто Шепетівського р-ну Хмельницької обл.) та його околицях покладів вогнетривких глин, каолінів, польового шпату й кварцу, що складають основу фаянсової та фарфорової маси, сприяло заснуван­ню та роз­витку в 19 ст. трьох фарфоро-фаянсових під­приємств. Одне з них — невелике ку­старне виробництво з виготовле­н­ня камʼяних та санітарних виробів, засноване А. Бахмутським на пів­ден­но-західній частині с. Горошки (нині в межах Полон­ного), ймовірно, 1865—70. На початку 20 ст. під­приємство пере­йшло у власність Н. Шутого-Гладкого, а від 1905 його орендував А.-Л. Бричка, який пере­профілював виробництво на виготовле­н­ня популярних у той час різноманітних фігурок, «уцяцькованих туалетних та інших фарфорових дрібничок і посуду». 

Спочатку на заводі працювали пере­важно члени його родини. Фарфорову масу готували вручну, а для здешевле­н­ня продукції під­бирали такий склад, щоб вона сплавлялася при температурі 1100—1200°С. Окрім звичайної білої маси, використовували під­фарбовану окислами солей металів, внаслідок чого вона набувала зеленкуватого або синюватого від­тінків. Виробництво було зосереджено у 2-х невеликих деревʼяних сільських хатах, від­діл оздобле­н­ня — в одноповерховому житловому будинку. Поряд жила сімʼя А.-Л. Брички. Вироби виготовляли в бісквіті без покри­т­тя поливою. Випал здійснювали один раз на місяць в одній про­стій круглій горновій печі, що забезпечувала місячний прибуток 300—400 руб. Серед асортименту — статуетки, кашпо, вази і вазочки в по­єд­нані з фігурками людей, тварин, птахів, рослин, ягід, а також різні дрібні туалетні набори, флакони, чорнильниці, попільнички. З метою оздобле­н­ня окремі частини одного скульптурного зображе­н­ня від­ливали з маси двох різних кольорів; зі зміною стилю й смаків споживачів вироби роз­мальовували; деякі з них мали ознаки стилю модерн. Продукцію заводу роз­раховано пере­важно на задоволе­н­ня потреб покупців середнього до­статку. Серед широкові­домих — фігурки «Коваль», «Купальниці», «Русалка», «Танцівниця», «Хлопчики», «Олені», «Журавель», а також кашпо, вазочки та ін. — «Японська ваза», «Китайці», «Дуби», «Слони» тощо. З метою оновле­н­ня та урізноманітне­н­ня асортименту А.-Л. Бричка їздив на великі базари та ярмарки Волині й Поді­л­ля, при­глядався до виробів ін. заводів, купував їх, копіював і впроваджував у виробництво. Місцеві жителі називали його під­приємство «ляльковим заводом Брички». У публікаціях 1909—10 пові­домляли, що на заводі випускали до 10 000 штук різних фігурок, продуктивність виробництва складала 3 000 руб., кількість робітників — 14—21. 

У 1915 продуктивність виробництва зросла до 6 000 руб., а А.-Л. Бричку вже називали власником заводу, на якому «виробляють вишуканий фарфоровий посуд і дрібнички». Мистецтво­знавець Л. Долинський на­звав окремі вироби заводу того часу «типовим продуктом модерністського стилю» та «типовим зразком занепадницьких смаків». У перші роки більшовицької влади в Полон­ному завод А.-Л. Брички продовжив свою роботу, але не­вдовзі великі державні податки змусили власника звернутися по фінансову під­тримку до Полонського ощадно-позичкового виробничо-кредитного товариства. Допомогу згодилися надати за умови, що він організує нове виробництво на місці націоналізованого горщечного цеху М. Шварцмана на території с. Правохоморне (нині в межах Полон­ного). Після ремонту будівель та встановле­н­ня нового горна туди пере­везли з Горошок обладна­н­ня, матеріали та форми. На­прикінці 1925 почали працювати 20 робітників, частина з яких — колишні працівники заводу. 1927 під­приємство пере­йменували в промислову артіль «Керамік», а А.-Л. Бричку як бригадира при­значили керівником (не­вдовзі за ріше­н­ням місцевої влади його усунули з посади й вислали за межі Полон­ного). На виробництві вже було задіяно близько 35 осіб. 

В асортименті продукції артілі 1920—30-х рр. зʼявилися нові за тематикою вироби, ідеологічно спрямовані на популяризацію змін та подій в державі, — скульптурні зображе­н­ня різних політичних діячів, письмен­ників, робітників, селян, спортс­менів, військових, льотчиків тощо. 1941 артіль під­порядковано Українській художньо-промисловій спілці. Її працівники налагодили випуск більше 70-ти нових зразків на сучасну тематику — «Т. Шевченко», «І. Франко», «М. Гоголь», «О. Пушкін», «Шахтар», «Буряковод», «Молочниця», «Футболіст», «Волейболістка». За місяць виготовляли близько 8 тис. штук виробів. З початком 2-ї світової війни виробництво зупинили, але за наказом німецького окупаційного режиму 1942 роботу від­новлено. У цехах працювали близько 20-ти робітників, які виготовляли пере­важно гончарні горщики, що збували на місцевому ринку. Після поверне­н­ня радянської влади артіль продовжила випуск виробів з довоєн­ного асортименту.

1946 роз­роблено новий рецепт фарфорової маси; усю скульптуру виготовляли у фарфорі, але випалювали її в бісквіті. Роз­мальовували лише половину виробів від загальної кількості. 1954 всі скульптурні зображе­н­ня, окрім погрудь та плакеток із барельєфними зображе­н­нями різних державних діячів і ві­домих осіб, покривали поливою. 1956 артіль «Керамік» під­порядковано тресту «Укрфарфорфаянс» та пере­йменовано на П. з. х. к. Того ж року освоїли роз­пис скульптур під­поливними фарбами й солями окислів металів, для більшої привабливості прикрашали їх золотом. Усі нові зразки скульптури надходили з Київської спілки художників та Київського екс­периментального кераміко-художнього заводу. Найбільш поширені сюжети 1940—50-х рр. — зображе­н­ня історичних і політичних діячів, робітників і колгоспниць із знаря­д­дями їхньої праці, літературні персонажі, фігури в костюмах різних національностей. Скульптура мала притаман­ну для того періоду вʼялу манеру ліпле­н­ня, надмірну деталізацію одягу, фігур, облич, рук. Недо­статню декоративність компенсували роз­мальовува­н­ням яскравими фарбами насичених кольорів та позолотою. Для випалюва­н­ня надполивних фарб використовували електричні муфельні печі. Особливим попитом користувалися «Тарас Бульба», «Гопак», «Людмила», «Іван-Царевич», «Любить — не любить», «Травнева ніч», «На ковзанці», «Ладусі», «Перша буква», «Першокласниця», «Лижник», «Діти з голубами», «Юний геолог». Від 2-ї половини 1950-х рр. колектив заводу поповнювався новими фахівцями — технологами, інженерами-технологами, художниками. Серед остан­ніх — випускники Київського училища прикладного мистецтва, Одеського художнього училища, Миргородського керамічного технікуму, зокрема К. Бистрицька, М. Бобік (1970—95 — головний художник), О. Чередник, М. Моцак, Г. Погрібна, Т. Шуляк. В асортименті виробів пере­важали скульптури на національну тематику з від­ображе­н­ням життя й етнічних особливостей українського народу («Пере­бендя», «Гопак», «Танок з подолянкою», «Оксана», «Омелько», «Український сувенір», «Зу­стріч на полонині», «Коломийки», «Аркан», «Гуцульські музики», «Лісова пісня»); створювали скульптури на російську та радянську тематику («Російський танок», «Російський пере­пляс», «Матрьошка», «Ох, яблучко…», «Червоний витязь», «Червоний барабанщик»), а також на дитячу («Дівчина з пташкою», «Хлопчик з метеликом», «На ковзанці», «Юна спів­ачка»).

Найбільшого роз­витку завод досягнув у 1970—80-х рр.: збудували новий горновий цех, живописно-муфельний корпус зі складом готової продукції, за рахунок чого значно роз­ширилася загальна виробнича площа; окрім фарфорової пластики, роз­почали випуск окремих предметів побутового посуду (чайників, цукорниць, глечиків, бокалів, масельничок, сільничок, свічників); збільшили кількість різних наборів для напоїв. У 1980-х рр. на під­приємстві виготовляли понад 70 найменувань сувенірно-подарункових виробів, а загальний річний випуск продукції складав 5 млн штук, з них — 1 млн скульптурних зображень. Близько 75 % від загального випуску скульптури промисловими під­приємствами СРСР були вироби полончан. Серед комплектних виробів виготовляли набори чайників «Полонський», «Горобина», «Лужок», «Перлина», «Народний», «Квітковий»; сервізи для кави «Троянда», «Сувенір», лікерні набори «Риба золотиста», «Риба кобальтова», «Золота птаха». Вази з високохудожнім ручним роз­писом створювали пере­важно з нагоди ювілейних дат для показу на ви­ставках. З молодих художників-скульпторів заводу від­значилися В. Албул, Т. Будник, В. Данильчук. На початку 1990-х рр. від­бувся спад виробництва. У звʼязку зі зменше­н­ням попиту на вазочки та скульптуру за­провадили випуск сувенірних штофів та фляг різної тематики, здебільшого у ви­гляді типових українських персонажів та ві­домих історичних осіб. Вироби П. з. х. к. користувалися попитом як в Україні, так і за її межами; їх екс­понували на ви­ставках досягне­н­ня народного господарства, на між­народних ви­ставках та ярмарках, екс­портували в Польщу, Чехію, Словенію, Угорщину, Італію, Туреч­чину, Фінляндію, Канаду, США, Йор­данію, Ліван, Тайвань. Його колектив від повоєн­них років очолювали директори Л. Петровський, П. Юрчук, М. Логінов, А. Суріков, Г. Бижко, А. Давидов, В. Карнафель, Г. Забідовський. 2006 завод припинив діяльність.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2023
Том ЕСУ:
стаття має лише електронну версію
Дата опублікування статті онлайн:
Тематичний розділ сайту:
Підприємcтва
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
878974
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
1 124
цьогоріч:
388
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 449
  • середня позиція у результатах пошуку: 13
  • переходи на сторінку: 47
  • частка переходів (для позиції 13): 697.8% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Полонський завод художньої кераміки / М. І. Козак // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2023. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-878974.

Polonskyi zavod khudozhnoi keramiky / M. I. Kozak // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2023. – Available at: https://esu.com.ua/article-878974.

Завантажити бібліографічний опис

Євпаторійський авіаційний ремонтний завод (ЄАРЗ)
Підприємcтва  |  Том 9  |  2009
О. П. Пергат
Євпаторійський морський торговельний порт
Підприємcтва  |  Том 9  |  2009
М. В. Димченко
Єнакіївський котельно-механічний завод
Підприємcтва  |  Том 9  |  2009
О. В. Пастушенко
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору