Євпаторійський морський торговельний порт
ЄВПАТОРІ́ЙСЬКИЙ МОРСЬКИ́Й ТОРГОВЕ́ЛЬНИЙ ПОРТ — підприємство, що належить до галузі морського транспорту. Підпорядк. Департаменту мор. та річк. флоту України Міністерства транспорту України. Розташ. на узбережжі Євпатор. бухти Каламіт. затоки Чорного моря. Історія порту розпочинається у 3-й чв. 6 ст. до н. е., коли на тер. сучас. Євпаторії засн. грец. м. Керкинітида (від кін. 15 ст. до 1783 — Гезлев). У міську гавань приходили кораблі з багатьох куточків світу, від 15 ст. — важливий торг. пункт і невільниц. ринок. Приєднання Криму до Рос. імперії призвело до масової еміграції мусульман. Щоб привабити людей у місто, рос. ім-ператор Павло І видав 1798 маніфест про встановлення тут режиму вільної гавані, що надало поштовх у розвитку порту. На євпатор. рейді тоді одночасно знаходилося до 170-ти торг. суден. 1875 у порту збудовано першу пасажир. пристань, 1880–90 — 11 вантаж. пристаней. 1914–23 функціонував не на повну потужність. Під час 2-ї світової війни порт був повністю зруйнований, 1945 розпочато його відродження. У зв’язку зі збільшенням пасажир. перевезень 1965 збудовано мор. вокзал, 1970–80 облаштовано 5 пасажир. та вантаж. причалів, що дало змогу приймати пасажир. судна Кримсько-Кавказ. лінії безпосередньо в порту (раніше їх обслуговували на рейді). До 1929 та від 1992 — міжнародний. 1997 тут відкрито та освоєно першу в Криму міжнар. автопаромну мор. лінію Євпаторія–Зонґулдак (Туреччина) з перевезення великовантаж. автомашин на суднах з горизонтал. способом навантаження. Початк. вантажоперероблення на цій лінії складало майже 100 тис. т на рік. Нині Є. м. т. п. має 8 причалів: 2 — вантаж., 3 — вантажопасажир., 3 — пасажир. (місц. лінії). Довжина причал. фронту складає 1407,2 погон. м. Макс. глиб. побл. причалу № 3 (автопаром. термінал) 6,2 м. Порт може приймати судна довж. до 130 м та осадкою до 5,0 м. Навігація проводиться впродовж всього року. Є. м. т. п. здійснює вантажоперероблення (перевантаження великотоннаж. автомобілів і піску, навантажування металу, лому та ін. вантажів), перевезення вантажів і пасажирів (у період літньої навігації, понад 100 тис. осіб), обслуговування флоту. У січні–жовтні 2008 тут перероблено бл. 1,5 млн т вантажів (1999 — 850 тис. т). Збудовано дит. комбінат, мед. частину, кафе-їдальню, 15 п’ятиповерх. житл. будинків. 1963–69 порт очолював С. Балабанов, 1969–72 — В. Ореховський, 1972–2000 — М. Димченко, від 2000 — П. Чіпізубов.