Розмір шрифту

A

Попит і пропозиція

ПО́ПИТ І ПРОПОЗИ́ЦІЯ

— економічні категорії товарного виробництва, що від­ображають взаємозвʼязок між виробництвом та об­умовленими ним обміном і спожива­н­ням. Ви­ступають на ринку в діалектичній єд­ності у процесі обміну товарів. Попит — пред­ставлена на ринку плато­спроможна потреба у товарах, пропозиція — загальна сума товарів, наявних на ринку. Спів­від­ноше­н­ня між попитом і пропозицією вказує, на­скільки збалансовано та пропорційно функціонують су­спільне виробництво й роз­поділ між галузями су­спільної праці; у спів­від­ношен­ні між ними знаходить прояв ступінь від­повід­ності виробленого продукту су­спільній потребі у ньому. Поруше­н­ня раціонального спів­від­ноше­н­ня по­значається під час реалізації та роз­витку процесу від­творе­н­ня. Пропозиція формує попит через асортимент вироблених товарів та через їхні ціни. Зміст закону пропозиції полягає у тому, що чим вища ціна (за інших не­змін­них умов), тим більше економічних благ за цією ціною під­приємці готові по­ставити на ринок протягом певного періоду часу, і, навпаки, чим нижча ціна, тим менше економічних благ виробник хоче і може по­ставити на ринок. У свою чергу, попит ви­значає обсяг і структуру товарної пропозиції, оскільки від­творюватиметься лише те, що споживається. Попит і пропозиція пере­бувають у взаємозалежності з ціною: зро­ста­н­ня попиту призводить до під­вище­н­ня ціни та збільше­н­ня пропозиції, зро­ста­н­ня пропозиції — до зниже­н­ня ціни та збільше­н­ня попиту. Впливаючи на формува­н­ня цін, попит із пропозицією є основними ціно­утворюючими чин­никами. Але попит на те чи інше економічне благо залежить від ціни: збільше­н­ня ціни на економічне благо зумовить зменше­н­ня попиту на нього, і, навпаки, зменше­н­ня ціни сприятиме збільшен­ню попиту. Зворотній причин­но-наслідковий звʼязок між ціною і величиною попиту на економічне благо — закон попиту. Але окрім ціни як найважливішого фактора, що ви­значає обсяг (величину) попиту, є й інші чин­ники — ціни на споріднені товари (взаємозамін­ні чи доповнюючі) та нецінові фактори попиту: кількість покупців, доходи споживачів, очікува­н­ня споживачів, природні (зовнішні) умови та ін. Водночас зро­ста­н­ня величини пропозиції товару при збільшен­ні його ціни об­умовлене у загальному випадку тим, що при не­змін­них витратах на одиницю товару зі збільше­н­ням ціни росте прибуток і виробникові (продавцеві) стає вигідним продати більше товару. На пропозицію також впливають: технологічний про­грес, зміна ціни на ресурси, задіяні у виробництві, зміна ціни на споріднені товари, зміни у фіскальній політиці, релігійні традиції, зміни модних тенденцій тощо.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
серп. 2025
Том ЕСУ:
стаття має лише електронну версію
Дата опублікування статті онлайн:
Тематичний розділ сайту:
Економіка
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
890800
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
11
сьогодні:
1
Бібліографічний опис:

Попит і пропозиція / М. Ю. Завгородня // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2025. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-890800.

Popyt i propozytsiia / M. Yu. Zavhorodnia // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2025. – Available at: https://esu.com.ua/article-890800.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору