Розмір шрифту

A

Київдіпротранс Науково-дослідний і проектно-вишукувальний інститут транспортного будівництва

«КИЇВДІ­ПРОТРА́НС» Науково-дослідний і проект­но-вишукувальний ін­ститут транс­порт­ного будівництва — державне під­приємство, одна з провід­них проект­них установ у галузі транс­порт­ного будівництва України. Роз­таш. у Києві. Засн. 1930 як Київ. від­діл. «Гі­протрансу» Наркомату шляхів сполуче­н­ня СРСР унаслідок обʼ­єд­на­н­ня Київ. філії Центр. бюро вузлів і станцій, «Вокзалбуду» та мостови­пробув. станції Пд.-Зх. залізниці. Від 1936 після при­єд­на­н­ня проект. від­ділу Пд.-Зх. залізниці — Київ. проект­на контора «Київтранс­проект», від 1939 — «Київтранс­вузол­проект», від 1951 — Держ. проект­но-вишукув. ін­ститут «К.», від 2006 — сучасна назва. Перші 10 р. осн. зав­да­н­ням колективу було здійсне­н­ня корін. модернізації та тех. пере­оснаще­н­ня залізнич. транс­порту в умовах заг. індустріалізації СРСР, посиле­н­ня її обороно­здатності. У пере­двоєн. період Ін­ститут виконав знач. обсяг проект. робіт, повʼязаних із удосконале­н­ням залізнич. гілок до сх. і зх. кордонів СРСР. 1941 осн. частину спів­робітників еваку­йовано у м. Магнітогорськ (РФ) для викона­н­ня проектів з роз­витку залізниць Уралу та Сибіру. 1943 на базі Ін­ституту організовано проект­но-від­будовні від­діли на Моск.-Донбас. і Пд.-Зх., 1944 — на Одес., Вінн., Львів. і Ковел. залізницях. На поч. 1944, після поверне­н­ня з евакуації, Ін­ститут роз­почав від­новле­н­ня зруйнованого залізнич. господарства України та Білорусі. У повоєн­ні роки до сфери діяльності від­несено залізниці на тер. Молдови, Сибіру, Далекого Сходу та центр. р-нів РФ. Нині у структурі — 30 спеціаліз. структур. під­роз­ділів (н.-д., комплекс. технол., вишукувань та проектува­н­ня залізниць, інж. геології, буд., генпланів, штуч. споруд від­діли, 3 архіт. майстерні). Діє філія у м. Ростов-на-Дону (РФ). Ін­ститут виконує екон., геодез. та геол. вишукува­н­ня, тех.-екон. об­ґрунтува­н­ня інвестицій і комплексне проектува­н­ня: залізниць та автомобіл. шляхів, залізнич. вузлів і станцій, технол. обʼєктів залізнич. транс­порту, обʼєктів транс­порту пром. під­приємств, мор. портів, зокрема терміналів, пором. залізнич. комплексів, громад. обʼєктів, зокрема вокзал. комплексів, залізнич. і автомобіл. мост. пере­ходів, шляхо­провід. роз­вʼязок, транс­порт. тунелів, облаштувань автоматики, телемеханіки та звʼязку, електропо­стача­н­ня, електрифікації залізниць. Серед унікал. інж. і архіт. споруд, збудованих за проектами «К.», — залізничні вокзали в Києві, Львові, Одесі, Чернігові, Житомирі, Черкасах, Тернополі, Кишиневі, містах Брест, Гомель (обидва — Білорусь), Челябінськ, Барнаул, Магнітогорськ (усі — РФ); залізнич. комплекс пором. пере­прави на Чорному морі Іл­лічівськ–Варна; роз­від. автодорож. міст з найбільшим у Європі поворот. прольотом довж. 134 м у Миколаєві; пункти пере­ставля­н­ня вагонів із широкої колії (країн СНД) на західноєвропейську в м. Чоп і с. Есень Ужгород. р-ну (обидва — Закарп. обл.), великі мости через Дні­про, Десну, Зх. і Пд. Буг, Дністер, Німан, Тису, Бистрицю. Найвагоміші обʼєкти остан. років, які збудовані або будуються за проектами та без­посеред. участю Ін­ституту: вокзал. комплекси на ст. Київ-Пасажирський і Дарниця, залізнично-автомоб. міст через Дні­про, адм. будівлі Міністерства транс­порту України та Упр. пере­везень «Укрзалізниці» в Києві, мор. залізнична поромна пере­права в порту Керч на Азов. морі. Фахівцями «К.» виконано низку роз­роблень фундам. значе­н­ня в галузі залізнич. транс­порту України, зокрема схеми роз­міще­н­ня та роз­витку залізниць, гол. сортувал., прикордон., пасажир., вантаж. і припортових станцій; ген. схеми роз­витку найважливіших залізнич. вузлів: Київ, Львів, Одеса, Чоп та ін.; схеми роз­витку швидкіс. руху по­їздів в Україні. Обʼ­єд­наний для різних видів транс­порту вокзал у Челябінську був ви­знаний одним із найкращих на залізницях колиш. СРСР. За його проект арх. Л. Чу­прин і В. Грищенко отримали премію РМ СРСР. 2003 дир. Ін­ституту (1987–2008) В. Монащенко та гол. архітектор проекту Л. Гоєр за рекон­струкцію вокзал. комплексу Київ-Пасажирський стали лауреатами Держ. премії України у галузі архітектури. Кількість працівників (2011) — понад 200 осіб. Ін­ститут також очолювали А. Голодов, Г. Борисов, А. Савельєв, А. Компанієць, В. Міленький, П. Мусієнко, М. Богатирьов. Від 2011 дир. — Ю. Семешко. Гол. інж. — Є. Черната, гол. архітектор — О. Петровський. Гол. корпус Ін­ституту (вул. С. Петлюри, № 15) збудований 1956 за проектом арх. Г. Домашенка.

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2012
Том ЕСУ:
12
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Наукові центри
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
11210
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
137
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 21
  • середня позиція у результатах пошуку: 4
  • переходи на сторінку: 6
  • частка переходів (для позиції 4): 357.1% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Київдіпротранс Науково-дослідний і проектно-вишукувальний інститут транспортного будівництва / О. І. Сасін // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2012. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-11210.

Kyivdiprotrans Naukovo-doslidnyi i proektno-vyshukuvalnyi instytut transportnoho budivnytstva / O. I. Sasin // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2012. – Available at: https://esu.com.ua/article-11210.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору