Ласовський Володимир
ЛАСО́ВСЬКИЙ Володимир (03. 07. 1907, с. Сороки, нині Бучац. р-ну Терноп. обл. – 11. 11. 1975, Нью-Йорк, похов. у м-ку Бавнд Брук, шт. Нью-Джерсі, США) – живописець, графік, скульптор, мистецтвознавець. Чоловік О. Керч, батько Я. Ласовського. Член Асоц. незалеж. укр. митців (1932–36), СХУ (1939), Асоц. діячів укр. культури у Нью-Йорку (1959). Навч. у Мист. школі О. Новаківського у Львові (1928–33), АМ у Парижі (1933; майстерня Ф. Леже). Товаришував із Б.-І. Антоничем. У Львові взяв участь у створенні групи художників «Руб» та ж. «Карби»; заснував Театр малих форм; кер. кабінету декор.-приклад. мистецтва Інституту нар. творчості (1939–41, 1943–44); голова Спілки праці укр. образотвор. митців (1941–43). Емігрував 1944 до Австрії, де, перебуваючи у таборах для переміщ. осіб у Куфштайні та Ґраці, організовував виставки, очолював культурні товариства. Директор міжнар. табор. театру у Куфштайні; викл. табор. мист. школи у Ляндеку. Від 1946 – у Парижі, де організував і очолив Укр. товариство прихильників мистецтва, розписав церкву св. Володимира. Від 1948 – в Арґентині: викл. історії мистецтва Укр. театр. школи; голова Спілки укр. літераторів, митців і науковців; співорганізатор із Ю. Крохмалюком театр. студії. Від 1959 – у США. Із С. Гординським розписав кілька церков. Голова Ради культур. справ Міжнар. конгресу вільних українців та Об’єдн. митців-українців в Америці. Учасник міських худож. виставок від 1932. Персон. – у Буенос-Айресі (1958), Нью-Йорку (1962), Торонто (посмертна, 1980). Не сприйнявши академізму О. Новаківського, зацікавився авангардом. Створював живописні портрети, пейзажі, натюрморти у реаліст. манері. У творчості Л. відчут. також вплив кубізму, конструктивізму, експресіонізму. Автор скульптур. портретів, книжк. оформлень, декорацій, проектів емблем, церк. інтер’єрів. Написав вступну статтю до каталогу посмерт. виставки «Іван Іванович Труш. 1869–1941» (Л., 1941), статті з теорії мистецтва, рецензії.
Тв.: живопис – «Гуцулка з Жаб’є», «Ляльки», «Містечко» (усі – 1930), «Автопортрет» (1931), «Музика провулка», «Материнство» (обидва – 1932), «У сутінках провулка» (1933), «Лист» (1934), «Крем’янецький мотив. Волинь» (1935), «Жінка у сріблистому», «Мати А. Ласовська», «Б.-І. Антонич» (усі – 1939), «С. Литвиненко», «Генерал-хорунжий Т. Чупринка», «Син Ж. Ласовський», «Поет В. Гаврилюк», «Л. Куропась» (усі – 1965–70), «Гори Анди», «Існування», «Стремління», «Розмова ляльок», «Останній образ», «Останні листки» (усі – 1970-і рр.).
Літ.: Виставка образів В. Ласовського: Каталог. Нью-Йорк, 1962; Володимир Ласовський: Альбом. Торонто, 1980; Кейван І. Українські митці поза Батьківщиною. Едмонтон; Монреаль, 1996; Стельмащук Г. Українські митці у світі: Мат. до історії укр. мистецтва ХХ ст. Л., 2013.
Г. Г. Стельмащук
Основні твори
живопис – «Гуцулка з Жаб’є», «Ляльки», «Містечко» (усі – 1930), «Автопортрет» (1931), «Музика провулка», «Материнство» (обидва – 1932), «У сутінках провулка» (1933), «Лист» (1934), «Крем’янецький мотив. Волинь» (1935), «Жінка у сріблистому», «Мати А. Ласовська», «Б.-І. Антонич» (усі – 1939), «С. Литвиненко», «Генерал-хорунжий Т. Чупринка», «Син Ж. Ласовський», «Поет В. Гаврилюк», «Л. Куропась» (усі – 1965–70), «Гори Анди», «Існування», «Стремління», «Розмова ляльок», «Останній образ», «Останні листки» (усі – 1970-і рр.).
Рекомендована література
- Виставка образів В. Ласовського: Каталог. Нью-Йорк, 1962;Google Scholar
- Володимир Ласовський: Альбом. Торонто, 1980;Google Scholar
- Кейван І. Українські митці поза Батьківщиною. Едмонтон; Монреаль, 1996;Google Scholar
- Стельмащук Г. Українські митці у світі: Мат. до історії укр. мистецтва ХХ ст. Л., 2013.Google Scholar