Розмір шрифту

A

Мотор Січ

«МОТО́Р СІЧ» — єдине в Україні під­приємство галузі машинобудува­н­ня з роз­робле­н­ня, виробництва та ремонту авіаційних двигунів для літаків та гелікоптерів. Роз­таш. у Запоріж­жі. Упродовж існува­н­ня його назва неодноразово змінювалася: від 1915 — Олександрів. від­діл. АТ електромех. споруд авіац. двигунів «ДЕКА» («Дюфлон, Кон­стантинович і Ко»); від 1920 — Держ. авіац. завод № 29, від грудня цього ж року — завод «Більшовик» № 29; від 1927 — Держ. союз. завод № 29 (1933 присвоєно імʼя ві­домого льотчика П. Баранова); від 1944 — Запоріз. моторобуд. завод № 478; від 1974 — Запоріз. ВО «Моторобудівник»; від 1991 — під­приємство «М. С.»; від 1994 — ВАТ, від 2013 — ПАТ «М. С.». У структурі — Запоріз. моторобуд. завод (гол. під­приємство з осн. вироб. май­данчиком — 45 цехів), Запоріз. маш.-буд. завод (створ. 1988 на базі ви­пробувал. станції для двигуна Д-18Т), Вінн. авіац. завод, Лебедин. моторобуд. завод (Сум. обл.), Лубен. вер­статобуд. завод (Полтав. обл.), Волочис. маш.-буд. завод (Хмельн. обл.), Первомай. агрегат. завод (Луган. обл.), Київ. агрегат. завод, Гуляйпіл. маш.-буд. та мех. заводи (Запоріз. обл.), авіакомпанія «Мотор Січ» (Запоріж­жя).

Історія «М. С.» сягає 1907, коли було створ. під­приємство з виготовле­н­ня та ремонту с.-г. інвентарю. Зі зміною власників 1915 його пере­профільовано на виробництво авіа­двигунів (М-100), а зі встановле­н­ням рад. влади 1920 під­приємство виготовляло товари нар. вжитку. Зі створе­н­ням 1924 влас. КБ налагодили серійне виробництво двигунів М-6 та М-11. У 1930, викори­ставши кон­струкцію двигуна Бристоль «Юпітер-VI» за ліцензією фірми «Гном-Ром» (Франція), на заводі роз­робили двигун М-22. Його випускали до 1935 та встановлювали на 12-ти типах літаків військ. та цивіл. авіації. 1930–33 на базі двигуна М-11 створили сімейство двигунів ЗМ-11, М-51, -48 та -49 для навч., спорт. та цивіл. авіації. Новим етапом роз­витку стало проектува­н­ня 1935 двигуна М-58М для винищувача І-16, а також двигунів М-75, -85, -86, -87 та -87Д. У 1938 за участі запоріз. кон­структорів створ. серій. двигун М-88, який (з модифікаціями М-88Б та М-88Ф) став одним із 4-х авіа­двигунів, що запускали літал. апарати рад. армії в роки 2-ї світової вій­ни. З поч. воєн. дій у Запоріж­жі 1941 завод еваку­йовано до м. Омськ (РФ), від 1942 його гол. зав­да­н­ням було забезпече­н­ня без­перерв. виготовле­н­ня двигунів М-88Б для бомбардувальників Іл-4 та торпедоносця Іл-4Т, двигунів АШ-82ФН для винищувачів Ла-5ФН та Ла-7 (від 1943). У 1944 завод у Запоріж­жі від­будовано, 1947 він від­новив виготовле­н­ня авіа­двигунів для цивіл. авіації (М-11ФР-1, АІ-26ГР, АІ-26В). У 1950-х рр. на під­приємстві від­бувся пере­хід від виробництва поршневих до газотурбін. двигунів. Перше поколі­н­ня пред­ставлено турборе­актив. двигунами англ. виробництва РД-45Ф і РД-500, які встановлювали на військ. ре­актив. літаках. До другого належали турбогвинт. двигуни АІ-20 та АІ-24, що пі­ді­ймали в небо як військ.-транс­порт­ні, так і пасажир. літаки. 1957 завдяки надійності та якості двигун АІ-20 замінив двигун НК-4 кон­струкції М. Кузнецова, встановлений на Ан-10. Двигуни з помірков. ступенем двоконтурності АІ-25 та модернізов. на його базі АІ-25ТЛ були третім поколі­н­ням, їх за­стосовували для оснаще­н­ня літаків цивіл. авіації. До четвертого поколі­н­ня належали двоконтурні дво- та тривальні двигуни Д-36 і Д-18Т, гелікоптер. Д-136, а також роз­роблений КБ ім. В. Климова двигун ТВ3-117 для гелікоптерів, що встановлювали на літаках та гелікоптерах різних категорій. 1994 завод з держ. під­приємства пере­творено на АТ, яке 1999 отримало право на самост. екс­порт продукції військ. при­значе­н­ня. Двигуни, сконстру­йовані в 1990-х рр., продовжують випускати й нині. Від 2010 одним з осн. напрямів діяльності під­приємства є роз­робле­н­ня, виготовле­н­ня та подальша сертифікація гелікоптер. техніки. Першими отримали сертифікати Держ. авіац. служби України модернізов. гелікоптери Мі-8МСБ та Мі-2 з двигунами АІ-450М-Б. У квітні 2018 під­нявся в небо новий укр. гелікоптер МСБ-2 «Надія» (модернізація Мі-2). У січні на­ступ. року продовжено сертифікац. роботи щодо гелікоптерів МСБ-2 та МСБ-8 (на першому дослід. екземплярі встановлено двигуни ТВ3-117ВМА-СБМ1В та модернізов. гол. редуктор ВР-14МС). З метою модернізації виробництва на Лубен. вер­статобуд. заводі створ. спеціалізов. під­роз­діл з ремонту та вдосконале­н­ня обладна­н­ня, зокрема з числовим про­грам. керува­н­ням віт­чизн. та імпорт. виробництва. Організовано навч. спеціалістів на фірмі «Siemens» і спеціалізов. ремонт. під­приємствах Німеч­чини, Італії, Швейцарії, Чехії.

Нині «М. С.» виготовляє такі двигуни: турбогвинт. (МС-500В-С, АІ-450С, АІ-20, АІ-24, ТВЗ-117ВМА-СБМ1, МС-14); турбореакт. двоконтурні (АІ-25 серії 2Є, АІ-25ТЛ, АІ-25ТЛК, АІ-25ТЛШ, АІ-222-25Ф / АІ-322Ф, АІ-222 / АІ-322, Д-436-148, Д-436T1, Д-436TП, Д-18Т серії 3, Д-36 серій 1, 2А та 3А, Д-36 серії 4А, МС-400); турбогвинтовентиляторні (Д-27); турбовальні (ТВ3-117ВМА-СБМ1В серії 1, ТВ3-117ВМА-СБМ1В серії 5, МС-500В, TB3-117BMA-CБM1B серії 4Е, ТВ3-117ВМA-СБМ1В, ТВ3-117ВМA, ТВ3-117ВМA серії 2, ТВ3-117ВМ, ТВ3-117ВМ серії 2, ВК-2500-03, Д-136 / Д-136 серії 1, Д-136-2, АІ-450М та його модифікації); допоміжні (АІ-8, -9, -9В, -9-ЗБ, -450-МС). Окрім того, під­приємство випускає пром. установки (газотурбін­ні електро­станції ПАЕС-2550, сімейство ЕГ 6000, газотурбін­ні приводи МС-10 000-2, МС-10 000, Д-336, АІ-336-2-8, АІ20ДМЕ / ДКЕ / ДМН / ДКН / ДМЕЧ / ДМНЧ, ГТЕ-СС-2,5, ГТЕ-МС-2,5Д) та товари нар. вжитку (ДВЗ, агротехніка, рушійні установки, мотопили, сепаратори тощо). До вересня 2014 «М. С.» забезпечував двигунами 90 % гелікоптерів рос. виробництва, що становило бл. 40 % усього обсягу реалізації авіа­двигунів у державі. Після припине­н­ня торг. від­носин з РФ перед Україною по­стало зав­да­н­ня по­глибити між­нар. спів­робітництво вітчизн. авіа­двигунобуд. під­приємств. Лише за 2015–16 під­писано контракти з фірмами Туреч­чини («Tusas Motor Sa­nayii A. S.»), Китаю («Beijing Sky­rizon Aviation Industry Invest­ment») та США («L-3 Communications», «Raytheon»). 2018 укладено кон­тракт на по­стача­н­ня 36-ти серій. авіац. двигунів АІ-450С для компанії «Diamond Aircraft Industries» (Австрія). Значне місце в роботі під­приємства посідає меценат. діяльність у Запоріж­жі: зведено Андріїв. кафедрал. собор, від­крито Музей техніки «М. С.», оновлено трамваї та обладнано зупинки Шевченків. й Олександрів. р-нів, частково від­будовано парк. зону; надає різнопланову допомогу Запоріз. тех. університету, галуз. серед. спец. навч. закладам, школам та дитсадкам. Підпр-во є власником гандбол. клубу «Мотор». Соц. сфера: санаторій «Райдуга» в м. Волочиськ (Хмельн. обл.), санаторій-профілакторій у с. Вільноандріївка (Запоріз. обл.), оздоровчі комплекси «Прибій» та «Мотор», дит. оздоров. комплекс ім. Ю. Гагаріна у м. Приморськ (Запоріз. обл.) та роз­таш. в Запоріж­жі турист. база «Меридіан», готель «Слава», Палац спорту «Юність», клініка, спорт­комплекс та авіац. навч. центр «М. С.». Кількість працівників (2019) — бл. 22 тис. осіб. У різні роки під­приємство очолювали: П. Сиромʼятников (1916–18), П. Старов (1922–25), С. Мартиненко (1925–33), С. Александров (1933–37), В. Чернишов (1937–40), М. Лукін (1940–42), І. Борисов (1942–45), О. Авраменко (1945–49), П. Скляров (1949–58), В. Омельченко (1958–88), В. Богуслаєв (1988–2013), від 2013 голова ради директорів, дир. з виробництва — С. Войтенко.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2019
Том ЕСУ:
21
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Підприємcтва
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
69407
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
462
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 590
  • середня позиція у результатах пошуку: 10
  • переходи на сторінку: 5
  • частка переходів (для позиції 10): 42.4% ★★☆☆☆
Бібліографічний опис:

Мотор Січ / О. А. Чумаченко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2019. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-69407.

Motor Sich / O. A. Chumachenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2019. – Available at: https://esu.com.ua/article-69407.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору