Розмір шрифту

A

Ігри та розваги народні

ІЃРИ ТА РОЗ­ВА́ГИ НАРО́ДНІ — частина народної культури та громадського побуту українцiв. Роз­межовують за статево-вiковим (хлопчики i дiвчатка, юнаки та дiвчата, чоловiки й жiнки; дiти, пiдлiтки, молодь, дорослi) i функцiон. (обрядово-звичаєвi дiйства, побутовi) принципами. Най­яскравіше iгрова та роз­важал. культури проявлялися пiд час повʼязаних із нар. календарем свят, що влаштовували для забезпече­н­ня добробуту; їх давнє походже­н­ня засвiдчують пере­житки су­проводжуючих обрядiв зі збереже­н­ням первiс. вiрувань, в основi яких — прагне­н­ня людини приборкати сили природи. З часом причини виникне­н­ня свят забувалися, натомість залишалися нар. забави з iгровими елементами. З на­ближе­н­ням весни починали весняний цикл обрядодiйств, якими проводжали зиму й зустрiчали весну. Свято проводiв зими — Масляна (Масниця) — в Україні не набуло знач. пошире­н­ня (хоча у рад. період і нині є досить популярним у містах); вiдоме також пiд на­звою «Колодiя» в кiлькох варiантах. Роз­i­грува­н­ня народж. i похова­н­ня деревʼяної ляльки (колодки) — вiдгомiн давнього ритуалу знище­н­ня опудала Зими. Значну роль вiдi­гравали веснянки, гаївки, гагiлки (пере­важно дiвочi), бiльшiсть з яких — драматизов. рухливі діалог. iгри з роз­подiлом ролей. Подібні iгри, забави, хороводи веснянок су­проводжували свято Благовiще­н­ня (7 квiтня; вважали, що у цей день весна вступає у свої права), i особливо Великдень. У Чистий четвер купалися у водо­ймi, а в нiч на недiлю роз­кладали вогнища. На Великдень центром роз­ваг були гойдалка та церк. май­дан. Парубочi iгри здебiльшого мали характер змагань у спритностi, швидкостi, витривалостi, силi: «Побудова пiрамiди» (і зараз побутує на Прикарпат­тi — «Дзвiниця», на Гуцульщинi — «Монастир»), «Стовп», «У вiйну», «У короля», «Довга лоза», «Журавель», «Чий батько дужчий?», «Бити дупака», «Пiп», «Чорт», «Кашу варити», «Навкулачки», рiзнi види боротьби. У дiвочих iграх проявлялися художнi здiбностi учасниць — вмi­н­ня танцювати, спiвати, пере­втiлюватися: «Мак», «Зельман», «Кривий танець», «Кострубонько», «Подоляночка», «А ми просо сiяли», «Ворота», «Царiвна», «Царенко». На Юрiя (6 травня) обрядодiї мали характер пере­хiдних вiд весни до лiта. Хресною ходою усiм селом ішли на ниви збирати росу (у цей день вважалася чудодiйною). На Волинi парубки їздили на конях, вiрячи, що разом з ними св. Юрiй «обʼ­їжджає богатирського коня». Зеленими святами починали літнiй цикл. Дiвчата та хлопцi з пiснями йшли у лiс, поле або на вигiн, де влаштовували iгри й танцi. Подекуди збиралися бiля спец. лаштункiв — довгої жердини (т. зв. iгорного дуба чи явора), до якої зверху горизонтально прикрiплювали колесо, прикрашене гi­л­лям, квiтами, стрiчками. У деяких мiсцевостях на Лiв­обереж­жi (пере­важно у Зелений понедiлок) «водили Тополю» — дiвчину, яка найкраще вiдзначалася в iграх. Пiсля жартiвливої боротьби мiж хлопцями та дiвчатами, хоровод. гри зi спiвами процесiя на чолi з «Тополею» йшла селом. Велике свято лiтнього циклу — Івана Купала (7 липня) — молодь традиційно проводила два днi. Напередоднi, здебільшого біля водойм, парубки роз­кладали купи хмизу. Увечерi навколо бага­т­тя хлопцi й дiвчата водили хороводи, спiваючи купал. пiсень. Удосвiта жінки (подекуди й чоловiки) качалися в росi; дiвчата йшли до лiсу або в поле за квiтами i зi­л­лям для вінків; водили хороводи, спiвали пiсень, грали у гру-забаву «Купалочка», в основі якої — ворожi­н­ня. Пiсля цього вiдбувалася низка iгрових обрядодiй з Купалом, якого спускали на воду або роз­ривали. Дiти бавилися у дит. «Купайла». Свято Петра i Павла (12 липня) теж су­проводжували танцями, роз­вагами (особливо у Карпат. регiонi). Жнивар. звичаї та обряди згруповано довкола серпневих свят — Iллі, Маковея, Спаса. Одним iз рудиментiв старовини було недожате збiж­жя («борода»): парубки пере­лазили пiд стеблинами; а жницi кидали позад себе серпи, щоб перед­бачити урожай на на­ступ. рiк. Цими святами закiнчувався обрядовий весняно-лiтнiй цикл, молодь ставала вiльнiшою вiд працi й починала готуватися до весiл. сезону. На Маковея i Спаса діти грали у рiзнi iгри: «Кіт i миша», «Стукалки», «Гуси i вовк», «У короля». Під час осiн. циклу гол. увагу зосереджували на весiл. та ворожiл. обрядах. На Покрову (14 жовтня) закінчувалися молодiжнi «вулицi»; починалися весi­л­ля, на які молодь пере­носила iгрову й роз­важал. активнiсть. Складовою укр. весі­л­ля були дит. і молодiж. рухливі iгри («Свати», «Наша Маруся», «Весi­л­ля» та iн.). Характерна ознака весiл. І. та р. н. — наявнiсть елементiв нар. танцю, пiснi, муз. су­проводу. На вечорницях, якi у різних регіонах від­кривали неодночасно: вiд Семена (14 вересня) до Кузьми та Демʼяна (14 листопада), проходили забави, танцi, iгри. На Михайла (21 листопада) вiдбувалися Великi вечорницi (пере­важно танц. характеру, тривали за пiвнiч). Від Введе­н­ня (4 грудня) — початок зимового циклу святкувань, а свято Катерини (7 грудня) — ворожiл. сезону. Парубоц. і дівочим святом вважали день св. Андрiя (13 грудня), з ним повʼязано традицію ворожі­н­ня на по­друж­жя. У 20–21 ст. молодiжнi ворожi­н­ня втратили магiчну функцiю i пере­творилися на веселі, жартівливі традиц. iгри. У перед­день Андрiя молодь збиралася на «Калиту» — гру, в якій хлопцям треба було вкусити під­вішеного до сволока коржа. У нiч на Андрія під­літкам і парубкам до­зволяли деякi прояви бешкетництва: неабияким вважалося вмi­н­ня пiдняти воза на чиюсь хату, особливо якщо в нiй жила дiвчина «на порi». Оригiн. І. та р. н. вiдбувалися в iн. грудневi свята (Варвари, Сави та Миколая). На свято Миколая при­ймали гостей, їздили на санях довкола села i ви­пробовували, чи «слизький снiг». Складний ритуал, повʼязаний з черговiстю обрядодiй, був на святвечір; І. та р. н. проводили пере­важно дiти. Уранцi на Рiздво дiтвора та молодь збиралися у гурти й ходили колядувати. Роз­по­всюджене в Українi колядува­н­ня, насичене iгровими і танц. елементами, су­проводжували театралiзов. дiями («Коза», вертеп тощо). На Новий рiк (Маланку, 13 січня) давнi обряди транс­формували у громад. святкову забаву, своєрiд. сiльс. карнавал, де маскованi учасники роз­iгрували кумеднi iнтермедiї. Подекуди виконували заг.-сільс. танець за участі ряджених, влаштовували iгри бiля громад. вогнища, ритуал. боротьбу масок. Щедрува­н­ня су­проводжували магiч. дiями, музикою, танцями, пантомiмою, обрядовими iграми з масками. Напередоднi Водохреща на річці вирiзали з криги хрест i ставили його в при­значеному мiсцi. Вирубувати хреста доручали найсильнiшому хлопцю, якого ви­значали у змага­н­нях в боротьбі. Пiсля водосвя­т­тя смiливцi стрибали в ополонку. Додому намагалися повернутися якнайшвидше: вважалося, що пере­можцеві буде добре таланити у госп-ві, тому влаштовували пере­гони на санях. Багато зі зга­даних І. та р. н. побутували серед дiтей і молодi упродовж зими: «Тiсної баби», «Воюва­н­ня снiжками», «Ковганка», «Ґринджоли». Найпопулярнішою роз­вагою було влаштоване на водо­ймi «колесо» («крутилка»): на деревʼяний стовпчик, що вмерз в ополонку, одягали старе колесо, до його спиць привʼязували довгу жердину, на яку прикрiпляли санчата. Значну роль в орг-цiї дозвi­л­ля, проведен­нi І. та р. н. молодi, особливо «вулиць» та «вечорниць», вiдi­гравали парубочi та дiвочi громади. У літній час поширеними були рiзнi види боротьби, а взимку — «навкулачки». Числен­ну групу становили iгри, повʼязанi з вироб. процесами. Роз­по­всюдженими були І. та р. н. на водi, ката­н­ня на човнах i колодках. Ігри з мʼячем починали «як тiльки снiг з землi зiйде». На звужен­ні сфери побутува­н­ня у 20 ст. І. та р. н. українців по­значилися урбанiзацiя су­спільства, занепад села — осередка традиц. культури.

Лiт.: Килимник С. Український рiк у народних звичаях в iсторичному освiтлен­нi. Т. 1–5. Вiн­нiпеґ, Торонто, 1955–63; Воропай О. Звичаї нашого народу: Етногр. нарис. Мюнхен, 1958. Т. 1; 1966. Т. 2; К., 1991; При­ступа Е. Народна фiзична культура українцiв. Л., 1995; Цьось А. В. Фізичне вихова­н­ня в календарній обрядовості українців. Лц., 2000; Старков В. Традиційна ігрова культура України. К., 2009.

В. А. Старков

Додаткові відомості

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2011
Том ЕСУ:
11
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
13758
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
449
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 15
  • середня позиція у результатах пошуку: 10
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 10): 333.3% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Ігри та розваги народні / В. А. Старков // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2011. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-13758.

Ihry ta rozvahy narodni / V. A. Starkov // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2011. – Available at: https://esu.com.ua/article-13758.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору