Розмір шрифту

A

Єпископ

ЄПИ́СКОП (грец. Епίσκопоς — на­глядач, на­ставник) — вищий ієрарх у більшості християнських Церков, голова єпархії (дієцезії) чи екзархату. Ієрархічно Є. від 4 ст. поділяють на патріархів, митрополитів, архієпископів і власне Є. (але всі архієреї, незалежно від адм. функцій, є рівними за благода­т­тю). Посвяче­н­ня нового Є. від­бувається через хіротонію, яку здійснюють кілька Є. Традиційно обовʼязк. умовою єпис­коп. хіротонії є постриг у ченці. Є. само­стійно рукопокладає священиків, дияконів, може при­значати настоятелів монастирів та ін. кліриків, має виключне право освячувати миро й антимінси. Як зовн. ознаку Є., крім хреста, носить панагію, сак­кос, омофор і митру, має єпис­коп. посох. Судити Є. може лише собор єпис­копів. У РКЦ до архієреїв належать Є.-помічники, Є.-ординарії, кардинали, папа римський (Є. Риму). Посада Є. нині поширена і у багатьох проте­стант. Церквах, а у деяких із них Є. може бути обрана і жінка.

На укр. землях Є. зʼявилися з прийня­т­тям християнства, здебільшого це були греки, котрих при­значав Кон­стантиноп. патріарх. Припускають, що першим київ. Є. був Настас із Корсуня (не грек). Згодом грец. Є. витіснило місц. духовенство, пере­важно з ченців Києво-Печер. монастиря. До входже­н­ня у склад Моск. патріархії в Україні нових Є. обирали на соборах духовенства і мирян єпархії, а митрополит лише висвячував. У 14 ст. подекуди собор Є. пред­ставляв 3-х канд., а митрополит висвячував на свій роз­суд одного з них. У роки пере­бува­н­ня укр. земель у складі Великого Князівства Литовського та Речі Посполитої на вибір Є. на укр. кафедри мали значний вплив князі, пізніше король за участі бояр. Через брак власних князів під чужою владою Є. часто ставав немов легал. пред­ставником укр. населе­н­ня даної землі. У 16–17 ст. православні, катол. і греко-катол. Є. походили пере­важно з магнат. і шляхет. родів і деякі часто провадили надмірно світське життя. Особливо пі­дупав авторитет Є., коли у Великому Князівстві Литовському та Речі Посполитій поширилося т. зв. право патронату, яке фактично по­ставило кліриків у значну залежність від світської влади. Королів. «по­да­н­ня» єпис­коп. кафедр суперечило церк. традиції обира­н­ня Є. Порядок номінува­н­ня Є. у середньовіч­чі й пізніше був обʼєктом частих суперечок між світською та духов. владою, іноді навіть роз­горалася від­крита боротьба. У Рос. імперії право іменува­н­ня Є. мав виключно Святійший Синод, а в Австро-Угорщині та згодом у Польщі й Чехословач­чині для українців греко-католиків Є. номінував папа римський. Є. керував єпархією за допомогою кафедрал. клиросів (адм.-судова колегіал. установа), вікаріїв Є., які іноді при самому Є. чи в ін. областях були його помічниками або за­ступниками. Є. чи його за­ступник очолював єпарх. церк. суд, скликав єпарх. пастир. собори і керував ними. Згодом адм. органами при Є. замість клиросів стали консисторії (від 1721 у православ. Церкві) та капітули від 18–19 ст. в укр. греко-катол. єпархіях. Спочатку в Україні були тільки правлячі Є.; вікарії (Є.-помічники) зʼявилися у 17 ст. у греко-катол. і у 18 ст. у православ. Церквах. Кількість вікаріїв не обмежувалася і могла сягати 4-х осіб, як це було на поч. 20 ст. у Київ. митрополії. Станом на 1917 у Центр. і Сх. Україні було 10 правлячих і 22 вікарних Є., у Зх. — 8 греко-катол. Після 2-ї світової війни заарештовано і засуджено на різні терміни увʼязне­н­ня практично усіх тодіш. Є. УГКЦ. Окремі греко-катол. та православні Є. ві­діграли вагому роль у церк., культур. і громад.-політ. житті українців. Особливо це стосується життя укр. діаспори, де часто саме активна позиція кліриків була найважливішим чин­ником збереже­н­ня укр. культури й духовності. Із утворе­н­ням у 1920-х рр. УАПЦ та від­родже­н­ням у 1990-х рр. УГКЦ, УАПЦ і УПЦ КП (а також організацією системи освіти кліриків) від­родився і укр. нац. єпис­копат в Україні. Станом на серед. 2009 в Україні діяли 105 правлячих і вікарних Є. різних православ. юрисдикцій, 13 Є. УГКЦ, 14 Є. РКЦ, 1 Є. Вірм. Апостол. Церкви.

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2009
Том ЕСУ:
9
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
19905
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
291
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 1 467
  • середня позиція у результатах пошуку: 13
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 13): 4.5% ★☆☆☆☆
Бібліографічний опис:

Єпископ / О. Н. Саган // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2009. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-19905.

Yepyskop / O. N. Sahan // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2009. – Available at: https://esu.com.ua/article-19905.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору