Дохват Христина Йосипівна
Визначення і загальна характеристика
ДО́ХВАТ Христина Йосипівна (22. 09. 1934, с. Бурканів, нині Теребовлянського р-ну Тернопільської обл.) — майстриня ікон та настінного релігійного малярства і мозаїки. 1944 разом із родиною виїхала на Захід (Словаччина, Австрія, Німеччина), від 1947 — у США. Закінчила Коледж образотворчого мистецтва (м. Сарасота, шт. Флорида, 1952), Університет мистецтв (Філадельфія, 1956; викладач Г. Пітц). У царині іконографії працює від 1956. Надзвичайна краса й висока духовність ікон і монументальних настінних композицій Д. зумовлена умілим поєднанням нею києво-візантійського стилю князівської доби 11–12 ст. з українськими варіантами ренесанс., барокового та класицистичного стилів 16–18 ст. У 1956–2006 створила іконостаси, окремі цикли ікон, фрескові та мозаїчні композиції для понад 70-ти християн. храмів східних і центральних штатів США — переважно українських, а також окремих грецьких та ліванських. Церковне малярство Д. відзначається світлоносністю, чистотою кольорів, філігранністю оброблення орнам. тла на іконах, ювелір. проробленням деталей. Більшість ікон виконала на полотні в техніках олійного, зрідка темпер. малярства. У мозаїках простежуються традиції венеціанської школи (використання кольорової смальти, мармуру, травертину, напівдорогоцінного каміння).
Додаткові відомості
- Основні твори
- намісні ікони Христа і Богородиці у Покров. церкві (Філадельфія, 1956); іконостас (56 ікон) та настінні мозаїки у кафедрал. соборі Богородиці (Філадельфія, 1967–89), чудотвор. Вишгород. ікона Богородиці для Укр. катол. університету (Рим, 1969); іконостас, настінні мозаїки та фрески в укр. каплиці св. Покрови у кафедрал. соборі Богородиці (Вашинґтон, 1972–74); іконостаси й оформлення інтер’єрів церкви Богородиці (м. Гілсборо, шт. Нью-Джерсі, 1994–2000), церкви Петра й Павла (м. Маунт-Кармель, шт. Пенсильванія, 1995–2006).