Розмір шрифту

A

Дитячі ігри

ДИТЯ́ЧІ І́ГРИ  — динамічна система взаємодії дитини з довкіллям, у процесі якої відбувається його пізнання, засвоєння культурно-історичного досвіду і формування дитячої особистості. Кожна з Д. і. має конкретно-істор., багатовидовий, креатив. та багатофункціон. характер. У їх структурі виділяють мотивац.-цільовий, знаннєвий, процесуал.-операц., контрол.-оцін. і результатив. компоненти, між якими існує тісний взаємозв’язок. Важливим чинником реалізації Д. і. є іграшка. Серед функцій Д. і. — формування базових засад особистості (самосвідомості, довіл. поведінки, статево-рольової ідентифікації, нац.-культур. самоусвідомлення, твор. ставлення до дійсності, досвіду соц. взаємодії, комунікатив. умінь, розвиток емпатії тощо); збагачення емоц.-почуттєвої сфери; адаптаційна; мотивац.; розвивал.; виховна; дидакт.; коригувал.; компенсаторна та ін. Д. і. є провід. діяльністю у дошкіл. віці. Вони впливають на формування псих. процесів та якостей, що готують перехід дошкільника до вищого щабля розвитку. В контексті гри виникають нові види діяльності, зокрема трудова, естетична, навч. тощо.

У процесі онтогенет. розвитку особистості Д. і. динамічно змінюються. У першій пол. дошкіл. віку яскраво виявляється творча основа ігрової діяльності, а правила інтегруються з вимогами до виконання ролі. Розвиток Д. і. твор. характеру відбувається в кілька етапів. За Д. Ельконіним, спочатку з’являються предметні Д. і., коли суб’єкт за допомогою іграшок відтворює дії дорослих з об’єктами довкілля; згодом гол. місце посідають сюжетно-рольові ігри — уявне розігрування взаємин дорослих. Значення реал. предметів з часом зменшується, до відтворення ігрових дій залучають предмети-замінники, якими дитина може маніпулювати. Надалі гра відбувається з уявним предметом, таким чином вона набуває знакового, символіч. змісту. У старшому дошкіл. віці та у шкільні роки пріоритет. значення в Д. і. набувають правила. За особливостями регулювання перебігу Д. і. їх поділяють на творчі та ігри за готовими правилами. Творчі ігри класифікують на сюжетно-рольові, конструктивно-буд., ігри-драматизації, театралізовані, ігри з елементами праці та худож.-твор. діяльності, режисер., ігри-фантазування та ін.; ігри за готовими правилами — на дидакт., пізнав., ігри-подорожі, рухливі, з елементами спорту та спорт. (футбол, хокей, баскетбол та ін.), хороводні, нар., комп’ютерні, ігри-розваги, інтелектуал. (загадки, ребуси, кросворди, криптограми, чайнворди, шахи) тощо. У дошкіл. віці переважають сюжетно-рольові ігри, що спричиняють глибокі емоц. переживання дитини, пов’язані зі змістом обраної для гри ролі, якістю її виконання і тими реал. стосунками, в які вона вступає з виконавцями ін. ролей, реалізуючи заг. задум гри. В процесі таких ігор розвиваються найважливіші новоутворення дошкіл. дитинства: уява, елементи довіл. поведінки, символічна функція. Діти молодшого й серед. шкіл. віку надають перевагу рухливим, спорт. та інтелектуал. іграм. Особливе значення для дитини мають нар. ігри, зокрема для нац.-культур. ідентифікації її особистості. Їх розподіляють на рухливі, хороводні, театраліз., інтелектуал., традиц. дит. нар. ігри малих форм — лічилки, скоромовки, заклички, примовки, небилиці, мирилки, дражнилки, звуконаслідування, жеребкування, забавлянки тощо (див. також Ігри та забави народні).

Різні аспекти пед. керівництва Д. і. висвітлені у працях К. Ушинського, С. Шацького, А. Макаренка, В. Сухомлинського, С. Русової, П. Блонського, Л. Артемової, О. Запорожця, Н. Кудикіної та ін.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2007
Том ЕСУ:
7
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
24407
Вплив статті на популяризацію знань:
184
Бібліографічний опис:

Дитячі ігри / О. О. Вовчик-Блакитна, Ж. В. Гордєєва, Н. В. Кудикіна // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2007. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-24407.

Dytiachi ihry / O. O. Vovchyk-Blakytna, Zh. V. Hordieieva, N. V. Kudykina // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2007. – Available at: https://esu.com.ua/article-24407.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору