Розмір шрифту

A

Дитячі ігри

ДИТЯ́ЧІ І́ГРИ — динамічна система взаємодії дитини з довкі­л­лям, у процесі якої від­бувається його пі­зна­н­ня, засвоє­н­ня культурно-історичного досвіду і формува­н­ня дитячої особистості. Кожна з Д. і. має конкретно-істор., багатовидовий, креатив. та багатофункціон. характер. У їх структурі виділяють мотивац.-цільовий, знан­нєвий, процесуал.-операц., контрол.-оцін. і результатив. компоненти, між якими існує тісний взаємозвʼязок. Важливим чин­ником реалізації Д. і. є іграшка. Серед функцій Д. і. — формува­н­ня базових засад особистості (самосві­домості, довіл. поведінки, статево-рольової ідентифікації, нац.-культур. самоусві­домле­н­ня, твор. ставле­н­ня до дійсності, досвіду соц. взаємодії, комунікатив. умінь, роз­виток емпатії тощо); збагаче­н­ня емоц.-почут­тєвої сфери; адаптаційна; мотивац.; роз­вивал.; виховна; дидакт.; коригувал.; компенсаторна та ін. Д. і. є провід. діяльністю у до­шкіл. віці. Вони впливають на формува­н­ня псих. процесів та якостей, що готують пере­хід до­шкільника до вищого щабля роз­витку. В контекс­ті гри виникають нові види діяльності, зокрема трудова, естетична, навч. тощо.

У процесі онтогенет. роз­витку особистості Д. і. динамічно змінюються. У першій пол. до­шкіл. віку яскраво виявляється творча основа ігрової діяльності, а правила інтегруються з вимогами до викона­н­ня ролі. Роз­виток Д. і. твор. характеру від­бувається в кілька етапів. За Д. Ельконіним, спочатку зʼявляються предметні Д. і., коли субʼєкт за допомогою іграшок від­творює дії дорослих з обʼєктами довкі­л­ля; згодом гол. місце посідають сюжетно-рольові ігри — уявне ро­зі­грува­н­ня взаємин дорослих. Значе­н­ня реал. предметів з часом зменшується, до від­творе­н­ня ігрових дій залучають предмети-замін­ники, якими дитина може маніпулювати. Надалі гра від­бувається з уявним предметом, таким чином вона набуває знакового, символіч. змісту. У старшому до­шкіл. віці та у шкільні роки пріоритет. значе­н­ня в Д. і. набувають правила. За особливостями регулюва­н­ня пере­бігу Д. і. їх поділяють на творчі та ігри за готовими правилами. Творчі ігри класифікують на сюжетно-рольові, кон­структивно-буд., ігри-драматизації, театралізовані, ігри з елементами праці та худож.-твор. діяльності, режисер., ігри-фантазува­н­ня та ін.; ігри за готовими правилами — на дидакт., пі­знав., ігри-подорожі, рухливі, з елементами спорту та спорт. (футбол, хокей, баскетбол та ін.), хороводні, нар., компʼютерні, ігри-роз­ваги, інтелектуал. (загадки, ребуси, кросворди, крипто­грами, чайнворди, шахи) тощо. У до­шкіл. віці пере­важають сюжетно-рольові ігри, що спричиняють глибокі емоц. пере­жива­н­ня дитини, повʼязані зі змістом обраної для гри ролі, якістю її викона­н­ня і тими реал. стосунками, в які вона вступає з виконавцями ін. ролей, реалізуючи заг. задум гри. В процесі таких ігор роз­виваються найважливіші ново­утворе­н­ня до­шкіл. дитинства: уява, елементи довіл. поведінки, символічна функція. Діти молодшого й серед. шкіл. віку надають пере­вагу рухливим, спорт. та інтелектуал. іграм. Особливе значе­н­ня для дитини мають нар. ігри, зокрема для нац.-культур. ідентифікації її особистості. Їх роз­поділяють на рухливі, хороводні, театраліз., інтелектуал., традиц. дит. нар. ігри малих форм — лічилки, скоромовки, заклички, примовки, небилиці, мирилки, дражнилки, звуконаслідува­н­ня, жеребкува­н­ня, забавлянки тощо (див. також Ігри та забави народні).

Різні аспекти пед. керівництва Д. і. висвітлені у працях К. Ушинського, С. Шацького, А. Макаренка, В. Сухомлинського, С. Русової, П. Блонського, Л. Артемової, О. Запорожця, Н. Кудикіної та ін.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2007
Том ЕСУ:
7
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
24407
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
197
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 15
  • середня позиція у результатах пошуку: 29
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 29): 888.9% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Дитячі ігри / О. О. Вовчик-Блакитна, Ж. В. Гордєєва, Н. В. Кудикіна // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2007. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-24407.

Dytiachi ihry / O. O. Vovchyk-Blakytna, Zh. V. Hordieieva, N. V. Kudykina // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2007. – Available at: https://esu.com.ua/article-24407.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору