Розмір шрифту

A

Диференційна психологія

ДИФЕРЕНЦІ́ЙНА ПСИХОЛО́ГІЯ — галузь психології, що ви­вчає психологічні від­мін­ності (генетичні, вікові, етнічні, професійні, класові тощо) як між окремими індивідами, так і певними групами людей. Термін «Д. п.» за­провадив нім. психолог В. Штерн у праці «Über Psychologie der individuellen Differenzen» («Про психологію індивідуальних від­мін­ностей», Ляйпциґ; Барт, 1900).

Особистісні від­мін­ності цікавили людей, особливо вождів племен, волхвів, жерців, з давніх часів. Давньогрец. і давньорим. лікарі та природодослідники Гіп­пократ, Теофраст, К. Ґален робили спроби опису людських індивідуальностей. Деякі з них (напр., теорія темпераментів) ді­йшли до наших днів. Мислителі 16–18 ст. продовжили традицію описових характеристик особистостей. На поч. 19 ст. у звʼязку з під­вище­н­ням уваги до наук. екс­перименту сформувався новий напрям — індивід. психологія, пред­ставником якого був племін­ник Ч. Дарвіна Ф. Ґальтон. Він першим зацікавився генет. (спадк.) основою індивід. від­мін­ностей і за­пропонував т. зв. метод близнюків: абсолютно тотожна спадк. основа близнят дає можливість прослідкувати залежність формува­н­ня особистості від генет. чин­ника і вихова­н­ня. У кн. «Hereditary Genius» («Спадковий геній», Лондон, 1869) Ф. Ґальтон провів статист. аналіз феномену обдарованості. 1884 з метою екс­перим. ви­вче­н­ня цієї про­блеми він заснував у Лондоні антропометричну лаб. Зав­да­н­ня, які пропонував під­дослідним, учений називав інтелектуал. тестами, тому з його імʼям повʼязують зародже­н­ня сучас. психол. тестува­н­ня. 1905 франц. психологи А. Біне і Т. Симон роз­робили шкалу розум. роз­витку, що започаткувала інтелектуал. тести. Нім. психолог Г. Мюнстерберґ створив серію тестів для ви­значе­н­ня профес. придатності, за допомогою яких під час 1-ї світової війни пере­вірено 1 750 000, під час 2-ї — бл. 20 млн амер. військовослужбовців. Простота за­стосува­н­ня та можливість за короткий час пере­вірити великі контингенти надають цьому методу знач. популярності, хоча, особливо при масових обстеже­н­нях, він може мати істотні похибки.

Водночас роз­вивалося психол.-природн. ви­вче­н­ня анатомо-фізіол. під­ґрунтя індивід. від­мін­ностей психіки. Такі дослідж. за­звичай були довготривалими. О. Лазурський вважав осн. зав­да­н­ням індивід. психології зʼясува­н­ня природ. схильностей людини й роз­робле­н­ня природ. класифікації людських характерів. Для ви­вче­н­ня природ. поведінки під­дослідного він за­пропонував т. зв. природ. екс­перимент, що мав замінити лабораторно-екс­перим. методи з їхньою штучністю і дати можливість досліджувати не окремі псих. процеси, а особистість у цілому в її середовищі. І. Па­влов дав сучасне нейрофізіол. об­ґрунтува­н­ня антич. теорії темпераментів Гіп­пократа. Ця індивід.-типол. класифікація здобула всесвітнє ви­зна­н­ня, її роз­винули на­ступні поколі­н­ня фізіологів та психологів. Широкові­домими стали індивід.-типол. лаб. С.-Петербурга, Пермі (кер. В. Мерлін) та Москви (Б. Теплова–В. Небиліцина). У Києві продуктивно працювали лаб. Р. Кавецького Ін­ституту фізіології АН УРСР та група типологів Ін­ституту психології (М. Малков, О. Губко та ін.). Типол. студії вітчизн. та зарубіж. фахівців у галузях Д. п. та диференц. психофізіології засвідчили, що такі диференціації істотно впливають на специфіку пере­бігу соматич. і псих. життя організму, емоц. сфери людини, на резистентність, етіологію, динаміку хвороб та одужа­н­ня, а також на гармонійність й ефективність умовно-рефлектор. діяльності. Доведено, що тип нерв. системи та ін. індивід. структури особистості є одним із найважливіших чин­ників формува­н­ня її здібностей; т. зв. людські типи вищої нерв. діяльності, що формуються різним спів­від­ноше­н­ням сигнал. систем, породжують від­повід­ні типи по­єд­на­н­ня образно-емоц. та словесно-логіч. елементів психіки, а саме — худож. (пере­важають образні кон­структи), мислен­нєвий, або розум. (пере­важають понятійно-логічні кон­структи) і серед. (по­єд­нуються образні й понятійно-логічні).

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2007
Том ЕСУ:
7
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Наука і вчення
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
24417
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
1 637
цьогоріч:
413
сьогодні:
7
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 1 524
  • середня позиція у результатах пошуку: 4
  • переходи на сторінку: 27
  • частка переходів (для позиції 4): 22.1% ★☆☆☆☆
Бібліографічний опис:

Диференційна психологія / О. Т. Губко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2007. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-24417.

Dyferentsiina psykholohiia / O. T. Hubko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2007. – Available at: https://esu.com.ua/article-24417.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору