Дерегус Вікторія-Марина Михайлівна
ДЕРЕ́ГУС Вікторія-Марина Михайлівна (02. 04. 1929, Харків – 04. 04. 1995, там само) – живописець і графік. Дочка Михайла, мати Файзрахмана Дерегусів, сестра Наталії Дерегус-Лоренс. Член СХУ (1962). Закін. Харків. художнє училище (1950; викл. Б. Вакс, О. Яковенко). Від 1957 брала участь у респ., всесоюз. та міжнар. мист. виставках. Основні галузі – станк. живопис (жанри – пейзаж, портрет, натюрморт) і графіка (техніки – гравюра, офорт, монотипія). Пейзажі Д. позначені романтизмом, правдивим відтворенням природи. У ранній період творчості Д. зверталася до мотивів природи і міського пейзажу різних регіонів (зокрема Харківщини, Сумщини, Полтавщини, Чернігівщини), застосовуючи прийоми вільного пленер. письма. Переважають пейзажі з нац. мотивами, низку робіт присвячено шевченків. місцям. Іноді зверталася до широкої панорами пейзажів просторового плану з високою лінією горизонту. Улюблені мотиви варіюються, набуваючи нової гами відтінків. Для творів 1960–70-х рр. характерні узагальненість, схематичність форми, декоративність, пастозна манера письма з тонким нюансуванням зелені; у 1980–90-і рр. з’явилася тенденція до м’якої тональності, конкретності, деталізації та багатоплановості. Роботи зберігаються у Харків. ХМ.
Тв.: живопис – «Вітер» (1957), «Автопортрет» (1960-і рр.), «Місячна ніч» (1960), «Літній вечір» (1961), «Вечоріє», «У Моринцях» (обидва – 1964), «Весна» (1965, 1974), «Літній день», «Свіжий вітер» (обидва – 1967), «Тиша» (1970), «Бузок» (1977), «Шумлять верби» (1977, 1982), «Літо», «Польові квіти» (обидва – 1978), «У лісопарку» (1979), «Сутінки» (1979, 1989), «Хмарно» (1980), «Чернігівщина» (1981), «Вечір над Пслом», «Соняшники» (обидва – 1982), «Хліб», «Квіти, фрукти, овочі» (обидва – 1984), «Біля Псла» (1985), «Восени» (1986), «На Звенигородщині» (1988), «Ромашки» (1990), «Піони» (1991), «Троянди» (1992); графіка – «Лелеки», «Скельки» (обидва – 1960-і рр.), «Жовтневий ліс» (1962), «Повінь» (1963), «Вечір у Кирилівці» (1964), «Верби», «Ставок» (обидва – 1971), «Місячний день» (1972), «Човни» (1974), «Стежка» (1975), «Вечір» (1979), «Хатки» (1980).
Літ.: Мистецькі шляхи Харківщини: Альбом. Х., 1998.
І. М. Блюміна, А. С. Півненко
Основні твори
живопис – «Вітер» (1957), «Автопортрет» (1960-і рр.), «Місячна ніч» (1960), «Літній вечір» (1961), «Вечоріє», «У Моринцях» (обидва – 1964), «Весна» (1965, 1974), «Літній день», «Свіжий вітер» (обидва – 1967), «Тиша» (1970), «Бузок» (1977), «Шумлять верби» (1977, 1982), «Літо», «Польові квіти» (обидва – 1978), «У лісопарку» (1979), «Сутінки» (1979, 1989), «Хмарно» (1980), «Чернігівщина» (1981), «Вечір над Пслом», «Соняшники» (обидва – 1982), «Хліб», «Квіти, фрукти, овочі» (обидва – 1984), «Біля Псла» (1985), «Восени» (1986), «На Звенигородщині» (1988), «Ромашки» (1990), «Піони» (1991), «Троянди» (1992); графіка – «Лелеки», «Скельки» (обидва – 1960-і рр.), «Жовтневий ліс» (1962), «Повінь» (1963), «Вечір у Кирилівці» (1964), «Верби», «Ставок» (обидва – 1971), «Місячний день» (1972), «Човни» (1974), «Стежка» (1975), «Вечір» (1979), «Хатки» (1980).
Рекомендована література
- Мистецькі шляхи Харківщини: Альбом. Х., 1998.