Костельник Гавриїл Теодорович
КОСТЕ́ЛЬНИК Гавриїл Теодорович (Костельник Ґабор; псевд. – homo novus; 15. 06. 1886, с. Бач-Керестур, нині Руски Керестур, Воєводина, Сербія – 20. 09. 1948, Львів) – богослов, філософ, письменник, церковний діяч. Після навч. у гімназіях м. Вінковці (Хорватія, 1898–1900) і Заґреб (1900–06) вступив на теол. факультет Заґреб. університету. Літ. твори спочатку писав бачван. говіркою (склали першу поет. зб. «З мойого валала», Жовква, 1904, позитивно оцінену В. Гнатюком), згодом – хорват. (зб. «Romance і balade», Zagreb, 1907; «Žumberak: gorske simfonije», 1911, «Trenuci», 1917) та укр. мовами. 1908 за рекомендацією єпископа Крижевацького Д. Нараді вступив до Греко-катол. духов. семінарії у Львові, яку закін. 1911. За протекцією митрополита Андрея Шептицького продовжував навч. у Катол. університеті в м. Фрібурґ (Швейцарія), де 1913 здобув докторат на основі дис. «De Principiis Cognitionis Fundamentalibus» («Про основні джерела пізнання»), яку того ж року опублікував у Львові. 1913 висвяч. на священика, служив у Преображен. церкві Львова, працював катехитом нар. шкіл. Тоді ж розпочав свою літ.-крит. і публіцист. діяльність: 1910 у Львові з’явилися друком праці «Смерть Смаїд-аги Ченгиїча» і «Шевченко з релігійно-етичного становища»; 1918 – його перша поет. зб. українською мовою «Встань Україно: Пісні неволі й визволення» (із лейтмотивом несправдженого сну про власну державу), 1921 – зб. «Помершій донечці». На сторінках г. «Діло» виступав із публіцист. матеріалами, висловлюючи своє розуміння складних реліг. і нац. проблем. 1920–28 викладав у Греко-катол. духов. семінарії, 1928–30 – у Богослов. академії у Львові. Чл.-засн. Богослов. наук. товариства (від 1923). У 1925 відвідав Рим, враження від подорожі виклав у листах до знайомих та подорож. нотатках «Зі Львова до Риму» (г. «Діло», 1925, 14–18, 23–25, 27, 29–31 жовтня, 3–5 листопада).
За працю «Спір про епіклезу між Сходом і Заходом» (Л., 1928), у якій висловив неканон. погляди на унію, був звільн. з Академії. Улітку того ж року відвідав край Бачку (нині Сербія), де написав «Граматику бачваньско-рускей бешеди», намагаючись максимально наблизити бачван. говірку до української літературної мови. У серії статей в альманасі «Руски календар» 1920–30-х рр. доводив, що місцева говірка є діалектом української мови та закликав земляків вивчати також укр. літ. мову. Свій талант публіциста найповніше реалізував як ред.-вид. місячника «Нива» (1920–29), на сторінках якого виступав проти латинізації греко-катол. Церкви та за збереження сх. обpяду.
Від 1931 – директор папер. ф-ки і друкарні «Бібльос», від 1932 – гол. проповідник церкви св. Юра у Львові. 1933 на вимогу польс. влади звільн. із посади гімназ. катехита. У 1930-х рр. тісно співпрацював із літ.-наук. ж. «Дзвони» та тижневиком «Мета», друкував художні твори, філос., літ.-крит. й публіцист. матеріали, рецензії. 1932 у Львові видав окремою кн. поему «Пісня Богові», яку вважав вершиною своєї поет. творчості; у ній він у 58-ми проповідях виклав погляди на філософію сусп. взаємин. Більшість поет. творів К. навіяні хорват. ренесанс. поезією з її мотивами любові до батьківщини, патріотизмом та пацифізмом; у прозі переважають біблійні мотиви. Один з авторів «Української загальної енцикльопедії» (у 3-х т., Л.; Станиславів; Коломия, 1930–33). Цікавився проблемою укр. стигматизму, фактично редагував темат. квартальник «Божі сліди» (Львів, 1939). У 1939–41 К. неоднораз. викликали в НКВС із наміром переконати митрополита Андрея Шептицького приєднати УГКЦ до РПЦ. Під час нім. окупації Львова служив парохом у Преображен. церкві. 1945 очолив ініціативну групу священиків для організації Львівського собору 1946, на якому під головуванням К. проголошено скасування Берестей. унії 1596, тобто «самоліквідацію» УГКЦ, входження її до складу РПЦ та підпорядкування Моск. патріарху. 22 лютого 1946 у Воздвижен. церкві Києво-Печер. лаври переведений у православ’я. Зважаючи на авторитет К. серед мирян, Зх. Центр ОУН кілька разів пропонував йому емігрувати, аби не брати участі у подальшому розвитку подій. Убитий біля влас. будинку; убивця покінчив життя самогубством на місці злочину. Рад. уряд звинуватив у цьому вбивстві ОУН. Посмертно вийшли упорядков. К. антології «Поезия на бачванско-сримским руским литературним язику» (1970), «Проза на бачванско-сримским руским литературним язику» (1975; обидві – Новий Сад), зб. реліг. праць «Вибрані твори» (К., 1987) та поезій «Жалосцинки – серенчи и милей» (Нови Сад, 1994).
Пр.: Книга проповідника. Л., 1912; Християнство й демократизм. Л., 1918; Границі демократизму. Л., 1919; Ламання душ. Л., 1923; Границі Вселеної. Л., 1924; Три розправи про пізнання. Л., 1925; Христіянська Апольоґетика. Л., 1925; Das Prinzip der Identität. Л., 1929; Ordo logicus. Л., 1931; Світ як вічна школа. Л., 1931; Зародкова душа. Л., 1931; Ґенеза жіночого й мужеського полу. Л., 1933; Наполєон і Сталін як представники духа свого часу. Л., 1933; Справжнє джерело атеїзму. Л., 1935; Arcana Dei. Л., 1936; Настя Волошин, дівчина зі стигмами. Л., 1936; Пояснення стиґмації. Л., 1937; Правда про стигмачку Евстахію Бохняк. Л., 1938; Ultra posse: Вибр. тв. Уж., 2008.
Літ.: Дуличенко А. Костельник и його «Граматика бачваньско-рускей бешеди» // Шветлосц. Нови Сад, 1973. Т. 11, № 1; J. Тамаш. Гавриїл Костельник медзи доктрину и природу: Студия. Нови Сад, 1986; Карпяк І. Протопресвитер отець д-р Гавриїл Костельник: Нарис реліг.-церк. та літ.-наук. діяльності. Л., 1996; Кашуба М. В. Гавриїл Костельник: філософські погляди. Л.; Дрогобич, 2002; Вежель Л. Філософсько-естетична та журналістська діяльність Гавриїла Костельника у руслі духовних процесів України першої половини ХХ ст. К., 2004; Гавриїл Костельник на тлі доби: Пошук істини: Зб. наук. пр. Л.; Уж.; 2007.
М. М. Комариця
Основні праці
Книга проповідника. Л., 1912; Християнство й демократизм. Л., 1918; Границі демократизму. Л., 1919; Ламання душ. Л., 1923; Границі Вселеної. Л., 1924; Три розправи про пізнання. Л., 1925; Христіянська Апольоґетика. Л., 1925; Das Prinzip der Identität. Л., 1929; Ordo logicus. Л., 1931; Світ як вічна школа. Л., 1931; Зародкова душа. Л., 1931; Ґенеза жіночого й мужеського полу. Л., 1933; Наполєон і Сталін як представники духа свого часу. Л., 1933; Справжнє джерело атеїзму. Л., 1935; Arcana Dei. Л., 1936; Настя Волошин, дівчина зі стигмами. Л., 1936; Пояснення стиґмації. Л., 1937; Правда про стигмачку Евстахію Бохняк. Л., 1938; Ultra posse: Вибр. тв. Уж., 2008.
Рекомендована література
- Дуличенко А. Костельник и його «Граматика бачваньско-рускей бешеди» // Шветлосц. Нови Сад, 1973. Т. 11, № 1;
- J. Тамаш. Гавриїл Костельник медзи доктрину и природу: Студия. Нови Сад, 1986;
- Карпяк І. Протопресвитер отець д-р Гавриїл Костельник: Нарис реліг.-церк. та літ.-наук. діяльності. Л., 1996;
- Кашуба М. В. Гавриїл Костельник: філософські погляди. Л.; Дрогобич, 2002;
- Вежель Л. Філософсько-естетична та журналістська діяльність Гавриїла Костельника у руслі духовних процесів України першої половини ХХ ст. К., 2004;
- Гавриїл Костельник на тлі доби: Пошук істини: Зб. наук. пр. Л.; Уж.; 2007.