ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine

Коноваленко Олександр Олександрович

КОНОВА́ЛЕНКО Олександр Олександрович (27. 02. 1951, Харків) – радіо­астроном. Доктор фізико-математичних наук (1984), академік НАНУ (2003). Заслужений діяч науки і техніки України (2001). Державна премія СРСР у галузі н. і т. (1988). Державна премія України в галузі науки і техніки (2018). Премія ім. С. Брауде НАНУ (2007). Орден «За заслуги» 3-го ступеня (2012). Закін. Харків. інститут радіо­електроніки (1973). Відтоді пра­цював у Інституті радіофізики та електроніки АН УРСР: від 1985 – старший науковий співробітник; від 1986 – у Радіоастрон. інституті НАНУ (обидва – Харків): від 1987 – завідувач відділу декаметр. радіоастрономії; від 1987 за сумісн. – професор кафедри косміч. радіо­фізики Харків. університету. Розроб­ляє питання фізики міжзор. середовища, атом. радіоспектроскопії, методи високочутл. та завадостій. радіоастрон. спостережень. Виявив гранично низь­­кочастотні спектрал. лінії у косміч. випромінюванні і здійснив спостереження випромінювання міжзор. збурених атомів вуглецю в рекомбінац. лініях гранично низьких частот, які виникають при квант.-мех. переходах між станами з гол. орбітал. числом понад 600, що відкрило нові можливості у діагностиці міжзор. середовища; на основі цих спостережень роз­­робив реаліст. модель фіз. стану міжзор. середовища. Ім’ям К. названо малу планету № 18 121.

Пр.: Рекомбинационные радиолинии высоковозбужденного углерода вблизи туманностей DR-21 и S140 // ПАЖ. 1991. № 1 (спів­авт.); Ukraine decameter wave radio astronomy systems and their perspectives // Radioastronomy at Long Wavelengths: Tutorials and Reviews from an AGU Chapman Conf. held October 1998 in Paris, France. Washington, 2000; Using large radio telescopes at deca­me­ter wavelengths // Planetary and Space Science. 2004. Vol. 52 (спів­авт.); Перспек­тивы низкочастотной радиоастрономии // РиР. 2005. Т. 10, спец. вып.; Ra­­dio recombination lines // Radio Astronomy from Karl Jansky to Microjansky. EAS Publications Series. Vol. 15. Les Ulis, 2005 (спів­авт.); Radio recombination lines from the largest bound atoms in space // Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. 2007. Vol. 374, issue 3 (спів­авт.); Absorption in Burst Emis­­sion // Solar Physics. 2007. Vol. 245, № 2 (спів­авт.).

Л. І. Шарапов

Основні праці

Читати у файлі PDF

Інформація про статтю

Автор:

Авторські права:

Cтаттю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»

Бібліографічний опис:

Коноваленко Олександр Олександрович / Л. І. Шарапов // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – К. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2014. – Режим доступу : https://esu.com.ua/article-4873. – Останнє поновлення : 2019.

Том ЕСУ:

14-й

Дата виходу друком тому:

2014