ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine

Розмір шрифту

A

Кос-Анатольський Анатолій Йосипович

КОС-АНАТО́ЛЬСЬКИЙ Анатолій Йосипович (справж. — Кос; 01. 12. 1909, м. Коломия, нині Івано-Фр. обл. — 30. 11. 1983, Львів) — ком­позитор, педагог, піаніст, музикознавець, музично-громадський діяч. Професор (1973). Народний артист УРСР (1969). Сталінська премія (1951). Державна премія Укра­­їни ім. Т. Шевчен­ка (1980). Депутат ВР СРСР (1970, 1978). Закінчив юридичний факультет Львівського університету (1931), філію Вищого музичного інституту в Станіславі (нині Івано-Франківськ, 1927), Вищий музичний інститут (1929), Консерваторію (1934, кл. фортепіано Т. Шухевича, теорії музики — С. Лобачевської; обидва — Львів). 1934–37 вивчав композицію в С. Барбаґа. 1935–37 — викладач Стрийської філії Львівської консерваторії, 1940–44 — Львівського музичного училища, 1944–52 — Львівської спец. музичної школи. Від 1952 — у Львівській консерваторії: від 1954 — доцент кафедри теорії і композиції, від 1973 — професор кафедри композиції. Був головою правління Львівської організації СКУ (1952–83). У 1950–70-х рр. очолював культ.-мистецький процес у Зх. Україні. Поряд із педагогічною діяльністю прова­див активну культ.-освітню роботу, організовував авторські концерти компози­­торів, гастрольне турне провідних ко­­лективів і солістів, сприяв ство­­рен­ню нових колективів, поповнював репертуар концертуючих музикантів власними, спеціаль­­но написаними для них творами, читав лекції, дру­кував наук. розвідки й статті в періодиці, опіку­вався пам’ятками культури.

У співпраці з капе­лою «Трембіта», тріо сестер Байко, піаніста­­ми О. Криштальським, М. Крушель­­ницькою, скрипалькою О. Дер­­кач, арфістками К. Ерделі, В. Пол­­таревою, диригентами Я. Воща­­ком, І. Лацаничем, П. Муравсь­­ким, балетмейстером М. Трегубо­­вим, співаками П. Кармалюком, В. Кобржицьким, Н. Шевченко та ін. митцями Львівщини К.-А. написав найкращі вокал., хор., інструм. та сценічні твори. К.-А. не лише володів вродженим відчуттям поет. слова, а й сам був поетом. Поряд із тво­­ра­ми на сл. Т. Шевченка, І. Франка, Лесі Україн­ки, сучас. поетів — Р. Братуня, Д. Павличка, І. Кутеня, П. Воронька та ін. значне місце у його твор. спадщині посіли пісні, романси, хори на власні тексти. Стильова прикметність творчості композитора закорінена в нац. джерелах: нар. пісні, твори галиц. композиторів (І. Воробкевич, М. Вербицький, В. Матюк, О. Нижанківський, Д. Січинський та ін.). Водночас у ній наявні ознаки поши­реної на польс. і австр. теренах са­­лон­­но-розва­жал. музики, а також естетики естрад. жанру, джазу, франц. шансону, популяр. кіномузики (М. Леґран, І. Дунаєвсь­кий, М. Таривердієв, А. Пет­ров та ін.). В умовах властивого для того часу академічного мовно-стильового канону творчість К.-А., зокрема вокалальну та інструментальну, характеризують проникли­вий ліризм, зво­­рушлива, майже інтимна інтонація, чудовий мелодизм, романтичні забарвлення. В його оригінальних хорових творах, зокрема оброб­­ках народних пісень, авторська інтонація органічно поєднана із стилістикою першоджерела. Твори К.-А. записано на грамплатівки. Серед учнів — Б. Шиптур, В. Стегай­­лов. Творчості й пам’яті компози­­тора присвяч. організов. О. Ко­­заренком щорічний Міжнародний музичний фестиваль класичної музики ім. К.-А. (Коломия, від 1987). Автор кн. «С. Людкевич. Життя і творчість» (К., 1951), ст. «Спогади про С. Крушельницьку» // «Славетна співачка: Спогади і статті», Л., 1956.

Додаткові відомості

Основні твори
опера «Назустріч сонцю» (ліб­­ре­­то Р. Братуня, 1957; 2-а ред. — «За­­гра­­ва», 1959); балети — «Хустка Довбуша» (лібрето П. Ковинєва, 1950), «Сойчине крило» (за І. Франком, 1956), «Орися» (1964; 2-а ред. — 1967; обидва — лібрето О. Ґериновича); оперета «Весняні гро­­зи» (лібрето Є. Кравченка, 1960); во­­кал.-симф. — кантати «Давно те минуло» (сл. Т. Шевченка, 1961), «Без­­смер­­тний заповіт» (сл. власні, 1963), ора­­то­рія «Від Ніаґари до Дніпра» (1969), поема «Львівська легенда» (1970; оби­­дві — сл. Р. Братуня); для симф. оркестру — сюїти з власних балетів (1950–64), концертна увертюра «Гаудеамус» (1961), Поема (1966); для фортепіано з оркестром — 2 концерти (1955, 1962); для арфи з оркестром — Концерт (1954); для скрипки з оркестром — рапсодія «На верховині» (1982); для скрипки — «Закарпатська рапсодія» (1952), Пое­­ма (1962); для фортепіано — «Гомін Вер­­ховини» (1954), 12 прелюдій (1955), «Гу­­цульська токата» (1958), Скерцо (1959), «Буковинська сюїта» (1982); хори; ро­­манси — «Солов’їний романс» (сл. влас­­ні, 1954), «Ой ти, дівчино, з горіха зер­­ня» (сл. І. Франка, 1956), «Ой піду я ме­­жи гори» (сл. власні, 1958); пісні — «На горах Карпатах», «Зустріч на стерні» (обидві — сл. П. Воронька, 1949), «Коломия-місто» (1954), «Ой коли б я сокіл» (обидві — сл. власні, 1957), «Гей, браття опришки» (сл. М. Устияновича, 1965); естрадні пісні — «Білі троянди» (сл. Р. Братуня), «Зоряна ніч» (1965); обробки нар. пісень; музика до театр. вистав («На сьомому небі» М. За­­руд­­ного; «Ніч на полонині» Олександра Оле­­ся, 1969; «Дами і гусари» А. Фредро, 1976).

Рекомендована література

  1. Сусловський О. Митці Львова. Л., 1959;
  2. Павлишин С. Співець онов­­лено­го краю // РК. 1959, 29 листоп.;
  3. Во­линський Й. Анатолій Йосипович Кос-Анатольсь­кий. К., 1965;
  4. Загайке­­вич М. Співець Прикар­паття // Музика. 1971. № 2;
  5. Колодій Я., Полек В. Ком­­позитор Кос-Анатольський. К., 1974;
  6. Гоян Я. Славичі. К., 1979;
  7. Козлов В. Вша­­нування А. Кос-Анатольського // Му­­зи­­ка. 1980. № 1;
  8. Терещенко А. А. Кос-Ана­­тольсь­кий. К., 1986;
  9. Архівна спадщина композитора Анатолія Кос-Анатоль­­сь­­кого: Каталог рукописів. Л., 1998;
  10. Мель­­ник-Гнатишин О. Обробки народних пі­­сень А. Кос-Анатольського // НТЕ. 1999. № 5–6;
  11. Козаренко О. Творчість А. Кос-Анатольського в контексті становлен­ня національного музичного стилю // Пит. стилю і форми в музиці. Л., 2001;
  12. Конончук В. Танцювальні жанри в твор­­чості А. Кос-Ана­тольського (фокстрот, румба, твіст, чарльс­тон) // Молоде музи­­кознавство. Л., 2002. Вип. 7;
  13. Ермінь Й. Невідомий А. Кос-Анатольський у вико­нанні Марії Крушельницької та Бог­­дана Коза­ка // Musika humana. 2003. Число 1;
  14. Дубровний Т. Фортепіанна творчість А. Кос-Анатольського в проекції стилю доби. Л., 2007.
Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
листоп. 2023
Том ЕСУ:
14
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Людина
Ключове слово:
ком­позитор
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
5473
Вплив статті на популяризацію знань:
863
Бібліографічний опис:

Кос-Анатольський Анатолій Йосипович / А. К. Терещенко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2014, оновл. 2023. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-5473.

Kos-Anatolskyi Anatolii Yosypovych / A. K. Tereshchenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2014, upd. 2023. – Available at: https://esu.com.ua/article-5473.

Завантажити бібліографічний опис

Костенко
Людина  |  Том 14  |  2014
О. В. Шевчук
Любовський
Людина  |  Том 18  |  2024
І. М. Сікорська
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору