Маніпуляційні технології
МАНІПУЛЯЦІ́ЙНІ ТЕХНОЛО́ГІЇ — поняття, яке використовують у політичних науках, соціальній психології та соціології для позначення комплексу інструментів цілеспрямованого впливу певного типу на масову свідомість і підсвідомість. У світовій соціології значення, яке в радянські часи офіційно вважали переносним, з початку 1960-х рр. стало основним. Так, у «Dictionary of modern sociology» («Словник сучасної соціології», Літтлфілд, 1969), створеному в Мічиґанському університеті, маніпуляцією (лат. manipulus — «повна жменя», від manus — рука і ple — наповнювати) називають застосування влади, при якому той, хто нею володіє, впливає на поведінку інших, не розкриваючи характеру поведінки, яку він очікує від них. «The Concise Oxford Dictionary of Politics» («Короткий Оксфордський політичний словник», укр. вид. — К., 2006) обмежує маніпуляцію парламентською сферою і визначає її як використання певної ситуації на свою користь із застосуванням процедурних механізмів (зміна порядку денного або правил голосування) та шляхом подання нових пропозицій (без урахування їхньої цінності, а з метою розколоти коаліцію, якій інакше дісталася б перемога).
Основні сфери застосування М. т., за допомогою яких здійснюють суспільний вплив — політика, бізнес (переважно торгівля), нетрадиційні релігійні напрями. Для цього використовують агресивну рекламу та комплекс специфічних інструментів М. т., які поділяють на 5 груп:
- цілеспрямоване перетворення інформації,
- замаскований вплив,
- засоби примусу,
- цільовий вплив,
- «роботизація» індивідів.
Перша група містить спотворення (від відвертої брехні до підтасовування фактів) і приховування (замовчування або селективну подачу матеріалу) інформації, застосування таких способів її представлення, що ускладнюють оброблення (інформація в «сирому» вигляді чи поділена на дрібні порції), подання у незручний для аудиторії час, відвертання уваги від конкретних слів коментатора за допомогою яскравого відеоряду чи гучного саундтреку.
Друга група інструментів — використання підпорогових за рівнем сприйняття візуально-акустичних впливів на людську підсвідомість, третя — засоби прихованого чи видимого примусу (разом із демонстрацією привабливості дій субʼєкта маніпуляції для її обʼєктів). При цьому можуть використовувати заохочення обʼєктів маніпуляції до певних дій внаслідок демонстрації начебто «слабкої позиції» тих, проти кого за допомогою М. т. спрямовують ці дії (йдеться про примус-провокацію).
Четверта група — цільовий вплив із використанням ментальної та ціннісної структури обʼєктів застосування М. т. Він охоплює широкі сфери — від спокуси владою, грошима, славою та ін. до акцентування у потрібний момент на таких позитивних універсальних цінностях, як гордість, прагнення до радості, комфорт, сімейний затишок, потреба в популярності, карʼєрний ріст тощо. Сюди ж належить вплив на визначені за допомогою соціологічних досліджень специфічні ментальні орієнтири та моральні цінності чисельно невеликих аудиторій. Для цього у масовій свідомості фіксують за допомогою мас-медіа такі словесно-ментальні конструкції («меми»), які у подальшому завдяки своїй простоті та поширеності витіснятимуть власні оцінки обʼєктів маніпуляції.
До пʼятої групи дослідники зараховують ті засоби, за допомогою яких вдається перетворити обʼєкти М. т. на маріонеток. Це можливо лише щодо частини обʼєктів маніпуляції в силу специфіки їхніх психологічних характеристик. Вчинки цих обʼєктів програмуються мас-медіа, партіями та організаціями, політичними і релігійними лідерами та ін. Для успіху такого застосування М. т. у певних груп населення мають бути уніфіковані способи мислення, оцінки, реакції на події, поведінки. Відповідне програмування присутнє у всіх соціальних системах, але найпоширеніше і найефективніше воно в умовах жорсткого авторитаризму та тоталітаризму, де сприймається як закон людського співіснування. Його наслідком є гранична деперсоніфікація людей, перетворення їх на роботоподібні обʼєкти.
Питанням М. т. присвячено окремий випуск незалежного культурологічного журналу «Ї» (2003, ч. 30).