Матейко Степан-Вітольд
МАТЕ́ЙКО Степан-Вітольд (1871, м. Коломия, нині Івано-Фр. обл. — 1933) — живописець. Навч. у Краків. (1886–92; викл. Л. Лефлер, В. Лущкевич, Я. Матейко), Мюнхен. (1892–93) АМ. Від 1893 працював у Кракові. 1905–14 — гол. художник фірми вітражів і мозаїк С.-Ґ. Желенського. Брав участь у виставках від 1909. Малював фігурні композиції, портрети та краєвиди. Займався монум. живописом. 1889–91 разом з ін. учнями Я. Матейка і під його керівництвом оздоблював фресками інтер’єр Маріац. костелу в Кракові. У 1890-х рр. розписував також костели св. Миколая і св. Франциска у Кракові. 1917–18 спільно з Ю. Макаревичем реставрував давньорус. фрески в каплиці Святої Трійці Люблін. замку. 1905–14 проектував вітражі та мозаїки для багатьох храмів Галичини, зокрема парафіял. костелу в Тернополі (6 вітражів за мотивами творів Я. Матейка і композиція з гербом міста, 1907–08; не збережено), вітражі для костелів у Турці (нині Львів. обл., 1907), Зборові (нині Терноп. обл.), Ненадувці (1913, нині Підкарп. воєводства, Польща), мозаїки у каплиці єзуїт. школи в Хирові (нині Старосамбір. р-ну Львів. обл., 1907–08). Серед найкращих творів — вітражі у вікнах пд. частини пресвітерія костелу в Дрогобичі (нині Львів. обл., 1907–09). У збережених вітражах «Ченстоховська Мадонна», «Кальварійська Мадонна» відчут. вплив творів С. Виспянського, Ю. Мегоффера — фігури Богородиці та ангелів із вишуканими силуетами оточені великими квітами. 1909 експонував на Костел. виставці у Львові вітражі «Св. Анна» і «Христос», мозаїки «Мадонна» та «Ченстоховська Богоматір». Для львів. будинків виконав низку картонів вітражів. Серед них особливо відомі вітражі у технол. інституті (нині Львів. муз. академія) із зображеннями на теми економіки Галичини (1909; збереглося зображення підкарп. залізниці). В його монум. творах наявні риси сецесії. Деякі роботи зберігаються у Львів. галереї мистецтв.
Додаткові відомості
- Основні твори
- живопис — «У парку», «Біля цвинтарної брами» (обидва — 1892), «Чоловік у середньовічному одязі» (1893), «Дама» (1896), «Сільська дівчина», «Біля криниці», «У лісі» (усі — 1898), «Торгова площа» (1902), «Осінь», «Зимовий краєвид», «Польова дорога» (усі — 1903), «За наказом» (1918), «Німфа», «Жовтий метелик», «Святоіванівські світлячки» (усі — 1922).