Розмір шрифту

A

Медвідь Любомир Мирославович

МЕДВІ́ДЬ Любомир Мирославович (10. 07. 1941, с. Варяж-місто, нині Варяж Сокал. р-ну Львів. обл.) — живописець, графік і педагог. Акад. НАМУ (2004). Народний художник України (1999). Національна премія України імені Т. Шевченка (2014). Орден князя Ярослава Мудрого 5-го (2009), 4-го (2018) ступ. 1-а премія Львів. бієнале укр. образотвор. мистецтва (1991). Член НСХУ (1970). Закін. Львів. ін­ститут прикладного та декоративного мистецтва (1965; викл. К. Звіринський, В.-Ю. Манастирський, Р. Сельський). Від 1966 працює у ньому (нині АМ): від 1992 — завідувач кафедри монум.-декор. живопису, від 2001 — проф.; водночас 1970–88 — на Львів. худож.-вироб. комбінаті. Основні галузі — станк. і монум. мистецтво. Учасник всеукр., всесоюз., між­народних художніх ви­ставок від 1960-х рр. Персон. — у Львові (1972, 1982, 1987, 1990, 1996, 2009, 2011), Києві (1972, 1983, 1997), Вільнюсі (1982), Москві (1986), Торонто (1990), Чикаґо (США, 1992), Хмельницькому (1996), Ґданську (Польща, 1999). Для стилю М. притаман­ний контраст у худож. виражен­ні форми й змісту, по­єд­на­н­ня гармонії та дисонансу між людиною та оточе­н­ням. Деякі роботи зберігаються в НХМ (Київ), Нац. музеї у Львові, Хмельн. ХМ, ДТГ (Москва). Автор навч.-метод. праць «Про деякі аспекти монументальності в мистецтві» (1994), «Християнський храм: про­блеми монументального живопису у ньому» (1996), кн. «Горизонти» (2001; усі — Львів). Серед учнів — М. Барабаш, Г. Зубченко, О. Козинкевич, А. Максименко, І. Мінько-Муращик, К. Немира-Садовська, І. Онуфрик, О. Павлюк, В. Рижанков, Ю. Родзевич, М. Шеремета, В. Яцків.

Тв.: панно у кавʼярні «Під левом» (1965); живопис — «Евакуація» (1965), «Дружина», «Подолянка» (обидва — 1969), «С. Людкевич» (1979), «М. Гоголь» (1981; 1986), «Л. Тол­стой», «Холодне літо» (обидва — 1981), «Т. Шевченко» (1983, Львів. театр опери та балету ім. С. Крушельницької; 1985, Львів. університет), «Леся Українка», «І. Франко», «Т. Шевченко на Аралі», «Автопорт­рет» (усі — 1986), «Скрипаль О. Криса», «Блакитний човен. Світязь» (обидва — 1987), «Суха весна», «Пісня, яку звичайно спів­ають на волі» (обидва — 1988), «Пляж» (1989), «Інтервенція» (1995), «Блудний син» (1996), «Єпис­коп Юліан Ґбур», «Пів­ден­ний хрест» (обидва — 1999); цикли — «Перед­містя» (1962–68), «Евакуації» (1964–68; 1985–95), «Старий Львів», «Емі­гранти» (обидва — 1965), «Перші колгоспи на Львівщині» (1971–72), «Прасло­­вʼяни», «Повоєн­на весна» (обидва — 1981–86), «Земля і люди» (1986), «Галичанські долі», «Інтерʼєри» (обидва — 1987), «Роз­точ­чя» (1988–92), «Притчі» (1991–97), «Ecce homo» (1991–2005), «Terra incognita» (1995–2009); намісні ікони для собору св. Юра у Львові; іконостас укр. каплиці храму Божого тіла в перед­місті Кракова (Польща); ікони, вітражі, роз­писи храму св. Іоан­на Хрестителя в От­таві (усі — кін. 1990-х рр.).

Літ.: Любомир Медвідь: Про­спект ви­ставки. Л., 1972; Любомир Медвідь: Альбом. Л., 1995; Ганущак О. Пензлем, мов пером, пером, наче пензлем // Високий Замок. 2002, 23 лип.; Яців Р. Мистець у щільності часу, простору і моралі // ОМ. 2005. № 3; Ремінісценції: Альбом. Л., 2009; Топачевський А. Чи повернеться блудний син? // ЛУ. 2014, 27 лип.

Р. М. Яців

Додаткові відомості

Основні твори
панно у кав’ярні «Під левом» (1965); живопис — «Евакуація» (1965), «Дружина», «Подолянка» (обидва — 1969), «С. Людкевич» (1979), «М. Гоголь» (1981; 1986), «Л. Толстой», «Холодне літо» (обидва — 1981), «Т. Шевченко» (1983, Львів. театр опери та балету ім. С. Крушельницької; 1985, Львів. університет), «Леся Українка», «І. Франко», «Т. Шевченко на Аралі», «Автопортрет» (усі — 1986), «Скрипаль О. Криса», «Блакитний човен. Світязь» (обидва — 1987), «Суха весна», «Пісня, яку звичайно співають на волі» (обидва — 1988), «Пляж» (1989), «Інтервенція» (1995), «Блудний син» (1996), «Єпископ Юліан Ґбур», «Південний хрест» (обидва — 1999); цикли — «Передмістя» (1962–68), «Евакуації» (1964–68; 1985–95), «Старий Львів», «Емігранти» (обидва — 1965), «Перші колгоспи на Львівщині» (1971–72), «Прасло­­в’яни», «Повоєнна весна» (обидва — 1981–86), «Земля і люди» (1986), «Галичанські долі», «Інтер’єри» (обидва — 1987), «Розточчя» (1988–92), «Притчі» (1991–97), «Ecce homo» (1991–2005), «Terra incognita» (1995–2009); намісні ікони для собору св. Юра у Львові; іконостас укр. каплиці храму Божого тіла в передмісті Кракова (Польща); ікони, вітражі, розписи храму св. Іоанна Хрестителя в Оттаві (усі — кін. 1990-х рр.).

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
серп. 2025
Том ЕСУ:
19
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Людина
Ключове слово:
живописець
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
66052
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
198
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 26
  • середня позиція у результатах пошуку: 8
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 8): 128.2% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Медвідь Любомир Мирославович / Р. М. Яців // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2018, оновл. 2025. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-66052.

Medvid Liubomyr Myroslavovych / R. M. Yatsiv // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2018, upd. 2025. – Available at: https://esu.com.ua/article-66052.

Завантажити бібліографічний опис

Cтежка
Людина  |  2025
Р. Д. Бащенко, М. І. Гаврилюк
Євдокименко
Людина  |  Том 9  |  2009
О. Г. Добробоженко
Євдокимов
Людина  |  Том 9  |  2009
Р. Г. Клименко
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору