Розмір шрифту

A

Подерв’янський Лесь

ПОДЕРВʼЯ́НСЬКИЙ Лесь (Олександр Сергі­йович; 03. 11. 1952, Київ) — живописець, графік, сцено­граф, драматург. Син Л. Міляєвої та С. Подервʼянського, онук С. Міляєва, батько А. Подервʼянської. Премія «Київська пектораль» (Київ, 1993, 1995). Приз Між­народного театрального фестивалю «Kintakt-95» (м. Торунь, Польща, 1995). Член НСХУ (1980). Закінчив Київський художній ін­ститут (1976; викладачі М. Стороженко, В. Чеканюк, Т. Яблонська). Стажувався в Плат­твільському університеті (шт. Вісконсин, США, 1997). Від 1977 працював як живописець-станковіст, монументаліст, сцено­граф в Україні, США, Канаді, Швеції, Німеч­чині. Основний стиль — фігуративний символізм. Його полотна з багатошаровим змістом і смислом схожі на давні фрески; їхня закодованість і загадковість хвилює. Твори вміщують калейдо­скопічність та уривчастість глибин­них знань і флер поверхових вражень. Автор робить змістові акценти живописними плямами, але іноді живопис захований за графічними, жорстко окресленими знаками. Художник не ігнорує кліпову сві­домість сучасного глядача, й ритми екран­ної культури пульсують в картинах ненавʼязливо, проте виразно. Оформив ви­стави: «Оргія» за Лесею Українкою (Театр на Липках, 1993), «По­стріл в осін­ньому саду» за А. Чеховим (Екс­периментальний театр, 1994), «Павлік Морозов» (2011), оперу «Звірі» (2015; обидві — театр «Крот»; усі — Київ). На­прикінці 1970-х рр. почав писати пʼєси, у яких змальовував про­блеми радянського та пост­радянського су­спільства. У літературному доробку П. звертається до «низького» жанру, що довгий час мав статус контркультури. Лише в остан­ні роки цей феномен за­знав пере­мін, повʼязаних із ви­зна­н­ням та остаточною легалізацією завдяки ви­дан­ню текс­тів цих пʼєс і по­становкою ви­став за ними. Окремими ви­да­н­нями ви­йшли: «Герой нашого часу» (Л., 2000; Х., 2010; 2015), «Король Літр», «Павлік Морозов», «Множе­н­ня в умі, або Плин­ність часу», «Рух життя, або Динамо» (усі — Харків, 2010), «Африка. Сни» (2015), «ПЗТ» (2016), «Таинствен­ный амбал» (2017), «Фаскінейшен оф зе івнінг» (2019), «Корова приходить опівночі» (2023; усі — Київ). Учасник всеукраїнських, всесоюзних та зарубіжних мистецьких ви­ставок від 1976. Персональні — у Києві (1989, 1992, 1995 — 2 екс­позиції, 2010, 2013, 2019, 2021), Ерфурті (1990), Нюрнберзі (1991; обидва — Німеч­чина), Ґетеборзі (Швеція, 1998), Стоктоні (шт. Каліфорнія), Вісконсині (обидва — США), От­таві (усі —1999), Луцьку (2019). Деякі роботи зберігаються в Національному художньому музеї України, Національному музеї «Київська картин­на галерея», колекціях Українського культурного фонду, Міністерства культури та інформаційної політики України, НСХУ, галереях «Mercury Globe Ukraine» (усі — Київ), «Glasnost» (Нюрнберг), «Raissa» (Ерфурт), «Domino Gallery» (Ґетеборг), зі­бран­ні Плат­твільського університету, Міністерства культури та Спілки художників РФ (обидві — Москва), Музеї мистецтв (Воронеж, РФ). Володар чорного поясу з карате, майстер кунг-фу.

Додаткові відомості

Основні твори
«Самотність того, хто стріляє», «Художник та модель» (обидва — 1989), «Вальгала» (1990), «Трійка», «Getman» (обидва — 1991), «Юдиф та Олоферн» (1992), «Вершник», «Сулейман» (обидва –1994), «Храм Януса» (1995), «Калігула», «Золото варварів» (обидва — 1998), «Воїн, смерть та диявол» (1999), «Солдат і відьма» (2001), «Конкістадори, які чекають на схід сонця» (2003), «Рожева курява» (2008), «Ніч конкістадорів», «Два бійці» (обидва — 2009), «Мусасі», «Зір і сприйняття. Книга вітру», «Удар води, що тече» (усі — 2012), «ВиПерДос» (2019), «Ще ближче» (2021).

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
січ. 2024
Том ЕСУ:
стаття має лише електронну версію
Дата опублікування статті онлайн:
Тематичний розділ сайту:
Людина
Ключове слово:
драматург
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
881565
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
242
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 28
  • середня позиція у результатах пошуку: 20
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 20): 476.2% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Подерв’янський Лесь / О. О. Авраменко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2023, оновл. 2024. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-881565.

Podervianskyi Les / O. O. Avramenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2023, upd. 2024. – Available at: https://esu.com.ua/article-881565.

Завантажити бібліографічний опис

Ібсен
Людина  |  Том 11  |  2011
Г. П. Кочур
Іванців
Людина  |  Том 11  |  2011
З. Т. Грень
Іващенко
Людина  |  Том 11  |  2018
Л. І. Жиліна
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору