Розмір шрифту

A

Ціноутворення

ЦІНОУТВО́РЕ­Н­НЯ  — процес формува­н­ня та встановле­н­ня цін на товари і послуги, що перед­бачає ви­значе­н­ня грошової вартості товару/послуг. Теоретично ви­окремлюють такі основні під­ходи до формува­н­ня ціни: теорія трудової вартості — су­спільно-корисна праця, втілена у товарі; теорія витрат виробництва — витрати виробництва, що роз­глядають як основу мінової вартості товарів (складаються з живої та уречевленої праці — предметів і засобів праці, робочої сили); класична економічна теорія — основним елементом рівноваги між попитом і пропозицією є вільне ринкове Ц.; кероване (адміністративне) Ц. — всі елементи ціни регулюють через нормативи, встановлені керуючими органами, або без­посередньо ціни на окремі товари/послуги (цін­ності) встановлюють офіційні державні органи. На практиці за­стосовують змішані під­ходи та методи формува­н­ня цін. Базовими факторами Ц. є витрати, попит, конкуренція; додатковими — сприйня­т­тя цін­ності товару/послуги споживачами (спри­ймана вища вартість може об­умовити вищу ціну) та економічні умови (інфляція, економічні спади та колива­н­ня валют тощо). При ринковому Ц. процес формува­н­ня цін від­бувається на ринку під впливом попиту і пропозиції, що від­ображає всі зміни ринкової конʼюнктури і ринкових від­носин на будь-якому ринку. Важелі цінового регулюва­н­ня залежать від специфіки конкретної галузі та виробництва. Ц. можна роз­глядати як процес на рівні окремого економічного субʼєкта/під­приємства. У цьому випадку воно охоплює різні стратегії та фактори, зокрема вартість виробництва, ринковий попит, конкуренцію, поведінку споживачів, загальні бізнес-цілі та етичні міркува­н­ня. Ц. перед­бачає знаходже­н­ня балансу між максимізацією прибутку економічного субʼєкта та забезпече­н­ням задоволе­н­ня споживачів. Процес Ц. побудовано на зведен­ні різних чин­ників, здатних вплинути на умови збуту і прибутковість операцій під­приємств за різних варіантів цін на продукцію. До таких чин­ників належать: попит, цінова політика держави, жит­тєвий цикл товару, модель ринку, ка­нали товарообігу, конкуренція, витрати, методи Ц., маркетингова стратегія під­приємства. Державне регулюва­н­ня ціни можуть за­стосовувати на товари, що мають істотну соціальну значущість, та на товари, що виробляють субʼєкти, які за­ймають монопольне становище на ринку.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
серп. 2025
Том ЕСУ:
стаття має лише електронну версію
Дата опублікування статті онлайн:
Тематичний розділ сайту:
Наука і вчення
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
890715
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
7
сьогодні:
1
Бібліографічний опис:

Ціноутворення / О. Ю. Снігова // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2025. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-890715.

Tsinoutvorennia / O. Yu. Snihova // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2025. – Available at: https://esu.com.ua/article-890715.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору