Задніпряний Геннадій Трохимович
ЗАДНІПРЯ́НИЙ Геннадій Трохимович (30. 11. 1942, с. Марʼїне Джанкойського р-ну АР Крим) — графік. Закінчив Київський художньо-промисловий технікум (1970), Український поліграфічний інститут у Львові (1976). Працював художнім редактором у видавництвах «Реклама» (1985—89), «Час» (1990—92), «Книжкова палата» (1993—95); від 1995 — старший викладач кафедри образотворчого мистецтва та дизайну Інституту мистецтв Київського університету імені Б. Грінченка; від 2008 — науковий кореспондент Інституту психології НАПНУ (Київ). Виконав дизайн низки побутових виробів, зокрема кавомолок, електрофенів, електромʼясорубок, апаратів для виробництва вершкового масла, на Ризькому заводі «STRAUME», у Київському спеціальному дослідному проєктно-конструкторському технологічному бюро УкрНДІмʼясомолпрому, продукції дослідного заводу «Галактон» у Києві. Автор художнього оформлення багатьох книжкових видань, зокрема для видавництв «Український письменник», «Либідь», «Здоровʼя», «Музична Україна», «Борисфен». Для видавництва «Марка України» оформив поштові марки («Перший український космічний апарат “Січ-1”», 1996; серія з 4-х марок до 50-річчя Авіаційного науково-технічного комплексу імені О. Антонова, 1996; «З Різдвом Христовим!», «Закарпаття», обидві — 1997; «Б. Грінченко», 1998; «1708 р. Батуринська трагедія», 2008) та понад 100 конвертів («В. Леонтович», 1996; «В. Войно-Ясенецький (Лука)», «Олена Теліга», обидва — 1997; «А. Окснер», «І. Стешенко», «Я. Щоголів», «Василь Земляк», усі — 1998; «П. Саксаганський», «Олександр Ковінька», обидва — 1999; «Гнат Танцюра», «Андрей Шептицький», «Федір Єнакієв», усі — 2001; «Андрій Сова», «Гнат Хоткевич», «Петро Драгоманов», усі — 2002; «Ігор Стравинський», 2003; «Бій під Крутами», «Віктор Забіла», обидва — 2008; «Олександр Ільченко», «Микола Боголюбов», «Михайло Драй-Хмара», усі — 2009; «Микола Зеров», «Петро Калнишевський», «М. Самокиш», усі — 2010; «Амді Гірайбай», 2011; «Яків де Бальмен», 2013; «Богдан Хмельницький», 2015; «Норильське повстання», 2016; «Михайло Петренко», «Місто Джанкой АР Крим», обидва — 2017; «Памʼяті героїв Крут», «Олексій Бутовський», «200 років від дня народження Яна Зега», «Платон Майборода», «100 років від часу завершення Першої світової війни», усі — 2018). Розробляє теорію та практику графіки; друковану графіку; серії друкованої продукції; технології поліграфії.
Тв.: «Біля фонтану. Черкаси» (1965), «Ризький мотив» (1970), «Петербурзькі мотиви» (1972), «Русанівка» (1980), «Півонії» (1985), «Осінній натюрморт» (1990), «Натюрморт з кактусом» (1995), «Голосіївська весна» (2000), триптих «Помаранчева революція», «Свобода» (обидва — 2005), «Г. Костюк» (2008), «Голосієве, відлига» (2010), «Весна» (2018), «Вечірній бузок» (2020), «Обпалена молодість» (2025); серії — «Шляхами Кобзаря» (1972), «Самарканд» (1975), рекламних листівок та проспектів для видавництва «Реклама» (1979—85), «Видатні українці» (від 1980), «Петербурзькі візії» (1995), «Голосіївська осінь» (2000), «20 мандрівок з Мацуо Басьо» (2025; ілюстрації до поезії М. Басьо).
Додаткові відомості
- Основні праці
- Спроба реконструкції процесу формування графем літер «Ч» і «Я» на основі наочно-образних репрезентацій речей та подій // Актуал. проблеми психології: Зб. наук. пр. К., 2006; Інноваційні тенденції розвитку графіки та графічних технік у сучасній мистецькій освіті // Мат. Всеукр. наук.-практ. конф. «Молодь, освіта, наука та мистецтво». Умань, 2014; Каліграфія — прекрасна гілка на дереві шрифтів // АРТ-простір. 2018. № 3; Поштові марки як ознака державності та культурно-історичне надбання України (на матеріалі Кримської тематики) // АРТ-платФОРМА. 2022. № 5 (співавт.); Особливості художньо-образної стилізації комплексного оформлення української дитячої книжки другої половини ХХ століття // Там само. № 6 (співавт.); Пошуки художніх рішень в європейській гравюрі доби Відродження // АРТ-простір. 2024. № 1.