Костенко Володимир Полієвктович
КОСТЕ́НКО Володимир Полієвктович (08(20). 09. 1881, містечко Великі Будища, нині село Дикан. р-ну Полтав. обл. — 14. 01. 1956, Ленінград, нині С.-Петербург) — фахівець у галузі кораблебудування. Син Полієвкта, брат Михайла Полієвктовича, батько Михайла Володимировича Костенків. Сталінcька премія (1950). Держ. нагороди Рос. імперії та СРСР. Закін. Мор. інж. училище (м. Кронштадт, нині Ленінгр. обл., 1904). Від травня 1904 — пом. будівничого, від серпня — корабел. інж. броненосця «Орел» (обладнав його системою швидкого вирівнювання крену та диферента). Під час рос.-япон. війни 1904–05 на броненосці у складі 2-ї тихоокеан. ескадри здійснив перехід на Далекий Схід і взяв участь у Цусім. бою, після поразки у якому потрапив у полон. 1906 повернувся у Росію. Відтоді — пом. будівничого броненосця «Андрій Первозванний». 1907 відряджений у Велику Британію для нагляду за побудовою броненос. крейсера «Рюрік»; від 1908 — конструктор Мор. тех. комітету в С.-Петербурзі. У березні 1910 заарешт., у липні того ж року за звинуваченнями у приналежності до партії есерів і причетності до підготовки замаху на Миколу ІІ засудж. до 6-ти р. каторги. За клопотанням О. Крилова та мор. міністра І. Григоровича 1911 помилуваний імператором. Від 1912 — нач. тех. суднобуд. контори Товариства Микол. заводів і верфей «Наваль», згодом — гол. інж. заводу «Наваль» (до 1917 під його керівництвом збудовано бл. 150 суден). Після Лютн. революції 1917 обраний міським головою Миколаєва. Навесні 1918 з метою уникнути руйнувань здав місто австро-нім. військам, однак після того, як не зміг придушити повстання робітників на чолі з більшовиками, був заарешт. окупац. владою. Звільнений на вимогу громадськості, переїхав до Одеси. Зі встановленням у Миколаєві рад. влади працював тех. кер. заводу «Наваль». 1922–24 — нач. упр. промисловості Вищої ради нар. господарства УСРР (Харків); від 1924 — чл. правління з тех. частини «Судотресту» (Ленінград). 27 грудня 1928 заарешт., 9 червня 1929 засудж. до розстрілу, заміненого на 10 р. ув’язнення. 1931 звільнений. Відтоді — гол. інж. Держ. союз. проект. інституту-2 (Ленінград), що займався реконструкцією старих і побудовою нових суднобуд. заводів. 25 лютого 1941 заарешт., звинувачений у шкідництві. У червні 1942 виправданий і поновлений на роботі. Під його керівництвом розроблено проект відновлення суднобуд. заводів у Миколаєві. Досліджував проблеми теорії суден, прогресивні методи суднобудування (побудова суден у сухих доках, великосекційне збирання тощо). Автор монографії «Теория корабля. Сопротивление воды движению судов» (1926), спогадів «На “Орле” в Цусиме: Воспоминания участника русско-японской войны 1904–05» (1955; обидві — Ленінград). Був прототипом інж. Васильєва у кн. О. Новикова-Прибоя «Цусима». У С.-Петербурзі йому встановлено мемор. дошку.
Рекомендована література
- Смирнов Г. В. Владимир Полиевктович Костенко. Москва, 1995;
- Його ж. Жизнь и деятельность кораблестроителя В. П. Костенко. С.-Петербург, 2000.