Розмір шрифту

A

Звичай

ЗВИ́ЧАЙ — неписаний закон, правило поведінки. Термін «З.» часто ототожнювали з поня­т­тями «традиція», «обряд». Із літопис. джерел ві­домо, що кожний народ мав свої З., які регулювали від­носини в су­спільстві, родині, громаді. З. виникали в кожного народу на ран­ніх етапах істор. роз­витку. З. сформувалися у люд. су­спільстві і є осн. формою соц. регулюва­н­ня поведінки чл. громади чи родового ладу. В основі З. — елементи сусп. необхідності, які на початк. етапах роблять його формою регулюва­н­ня дій людей. Унаслідок по­вторе­н­ня З. закріплюється у побуті та сві­домості окремої соц. групи чи всього су­спільства. З. належить до звичаєво-правової культури етносу. У науці є кілька ви­значень З. Більшість вчених вважають, що З. — соц. явище, норма, яку люди виробили у процесі спів­жи­т­тя і за­стосовували як закон. Поруше­н­ня З. мало як наслідок певні форми покара­н­ня, громад. осуд. Дотрима­н­ня З. забезпечувалося засобами громад. впливу на порушника (по­збавле­н­ня вогню, їжі, ви­гна­н­ня, страта) або схвале­н­ня заходів, за­стосованих до кривдника скривдженим, його рідними, чл. роду (кровна помста). З. консе­рвативні: закріплюють те, що склалося у результаті тривалої сусп. практики, від­ображаючи морал. та духовні цін­ності народу, забобони, расову й реліг. нетолерантність, вимоги, повʼязані з правлячими верствами. З. не містить можливості вибору варіанта поведінки, його вимоги без­апеляційні. З поділом су­спільства на класи й виникне­н­ням держави З. став правовим; його дотрима­н­ня забезпечувалося держ. примусом. У ході істор. роз­витку формувалося офіц. законодавство, знач. мірою базоване на нар. правовій культурі. Памʼятки середньовіч­чя «Руська правда», «Литов. статут» є прикладом викори­ста­н­ня норм нар. З. при укла­дан­ні законів. З. регулював складні майнові від­носини, поведінку родин. чи громад. колективів. Карав осудом або за­стосува­н­ням ін. мір покара­н­ня за зневажливе ставле­н­ня до батьків, по­друж­жя, сиріт, за блуд, крадіжки тощо. Іноді можна було спо­стерігати паралел. побутува­н­ня офіц. норм законодавства і З. При роз­поділі майна в родині більше зважали на З., якого дотримувалися при виділен­ні частки землі синам і дочкам, майна, худоби, при укла­дан­ні шлюбу, наділе­н­ня при­даного та викупу. Певні форми З. функціонували до поч. 20 ст. У роки існува­н­ня рад. су­спільства З. був оголошений пере­житком, і хоч офіц. законодавство не рахувалося зі З. народу, все ж люди певною мірою дотримувалися етніч. уявлень про поведінку і спів­жи­т­тя в родині та колективі. Знач. деформації правові уявле­н­ня, морал.-етичні норми народу за­знали під час примус. роз­куркуле­н­ня селян, голодомору 1932–33 в Україні, ре­пресій. Влада спонукала до від­чуже­н­ня батьків і дітей, що було проти­природним для нар. звичаєвої культури. Скасува­н­ня приват. власності від­образилося на З. успадкува­н­ня майна та родин. цін­ностей. Не­зважаючи на транс­формацію духов. культури українців, особливо у 20 ст. З. певною мірою збереглися на побут. рівні (вибирати кумів при хрещен­ні дитини, дарувати подарунки для немовляти, нареченим, влаштовувати помина­н­ня померлих родичів). Зʼявляються нові форми З. — від­значати події вступу до навч. закладів і отрима­н­ня дипломів, профес. від­знак, нагород тощо. Побутують З. дарувати молодятам непарну кількість квітів, не з пустими руками перший раз побачити немовля, вітал. формули під час календар. свят, зу­стрічі гостей. З., хоч і втратив правове значе­н­ня, і сьогодні залишається складовою нар. моралі, духов. культури та поведінки. Див. також Звичаєве право.

Літ.: Ефименко А. Я. Ис­следование народной жизни. Обычное право. Москва, 1884; Камінський В. Спроба кодифікації звичаєвого права в Україні // Пр. для ви­учува­н­ня звичаєвого права України. К., 1925. Вип. 1; Андрієвський В. Звичаї й обряди українського народу. Краків, 1941; Степовий О. Христос рождається!: Різдвяні звичаї нашого народу. Авгсбург, 1945; Його ж. Звичаї нашого народу: Етногр. нарис. Авгсбург, 1946. Ч. 1, 3; Левкович І. Українські народні різдвяні звичаї. Лондон, 1956; Килимник С. Український рік у народних звичаях в історичному освітлен­ні = Calendar Year in Ukrainian Folklore. Він­ніпег, 1957. Т. 4: Літній цикль; Він­ніпег; Торонто, 1959. Т. 2: Весн. цикль; 1962. Т. 3: Весн. цикль; 1963. Т. 5: Осін. цикль; Воропай О. Звичаї нашого народу: Етногр. нарис. Мюнхен, т. 1, 1958; т. 2, 1966; К., 1991; Кравець О. М. Сімейний побут і звичаї українського народу: Істор.-етногр. нарис. К., 1966; Микитюк Б. Християнські і позахристиянські елементи в українських народних звичаях // Релігія в житті українського народу. Мюнхен; Рим; Париж, 1966; Здоровега Н. І. Нариси народної весільної обрядовості на Україні. К., 1974; Курочкін О. В. Новорічні свята українців: Традиції і сучасність. К., 1978; Борисенко В. К. Весільні звичаї та обряди на Україні: Істор.-етногр. дослідж. К., 1988; Гримич М. Ін­ститут власності у звичаєво-правовій культурі українців ХІХ — початку ХХ столі­т­тя. К., 2004.

В. К. Борисенко

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2010
Том ЕСУ:
10
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
16642
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
978
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 38
  • середня позиція у результатах пошуку: 7
  • переходи на сторінку: 3
  • частка переходів (для позиції 7): 225.6% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Звичай / В. К. Борисенко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2010. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-16642.

Zvychai / V. K. Borysenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2010. – Available at: https://esu.com.ua/article-16642.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору