Розмір шрифту

A

Епіграма

ЕПІГРА́МА (грец. ὲπίγραμμα — напис) — жанр сатиричної поезії; невеликий вірш, дотепний чи дошкульний змістом. В античні часи епі­грама спочатку була написом на будівлях і культових спорудах, витворах мистецтва, жертовних дарах, над­гробках з метою поясне­н­ня їх значе­н­ня. Вона роз­винулася з коротких віршованих сентенцій, що зу­стрічаються у фольклорі багатьох народів, паралельно з жанром елегії, хоча й була значно стислішою від неї (2–8 віршів). Від кінця 6 ст до н. е. епі­грама стала само­стійним жанром.

Родоначальником епі­грами вважають Симоніда Кеоського (5 ст. до н. е.), автора написів на могилах полеглих у греко-перській війні. До епі­грами зверталися Архілох і Платон. Її роз­квіт припав на ел­ліністичну добу (александрійські поети, Кал­лімах, Леонід Тарентський, Асклепіад Самоський та інші), у цей час сформувалися дві поетичні школи епі­грами: пелопонеська, якій була притаман­на словесна пере­вантаженість, декоративність, та александрійсько-іонічна, для якої характерна природність і про­зорість мови. Першу антологію грецьких епі­грам уклав у 1 ст. до н. е. Мелеагр з Гадари (містила понад 3500 епі­грам різних авторів), яку пізніше неодноразово доповнювали («Грецька», або «Палатинська антологія» у 16-ти книгах, де епі­грами класифікували за тематичними групами: християнські, любовні, посвячені, описові, за­стільні, сатиричні тощо). У давньоримській літературі епі­грами писали Енній, Катулл, Пакувій, які запозичили цей жанр в александрійських поетів. Найвидатнішим май­стром епі­грами був Марціал, котрий цілковито присвятив себе цьому жанру (15 книг епі­грам). Він першим зосередив увагу на сатиричних моментах, заклавши традицію епі­грами як вірша з викривальним змістом. У християнську добу епі­грама поширилася пере­важно як над­гробний напис чи посвята мученикам.

Видатними авторами християнських епі­грам були Григорій Назіанзійський, Авзоній, Пруденцій, Луксорій, Венанцій Фортунат. Новий сплеск зацікавле­н­ня до епі­грами поширився за доби Від­родже­н­ня. Культивувала епі­граму латинська гуманістична поезія, повʼязана з рецепцією античності, її роз­робляли пред­ставники народжуваного класицизму, використовуючи пере­важно як засіб літературної полеміки. В Італії епі­грама по­стала в творчості Я. Сан­надзаро, у Франції — у К. Маро, Ф. Малерба, Н. Буало, Ж. де Лафонтена, Е. Паскʼє, в Англії — у Дж. Оуена, в Німеч­чині — у Ф. Мелан­хтона, в Польщі — у З. Морштина.

Найхарактерніші риси епі­грами — лаконізм, дотепність, антиномічність, парадоксальність і несподіваність — суголосні художньо-естетичним принципам бароко.

У німецькій літературі 17 ст., окрім започаткованої «Грецькою антологією» та римськими зразками традиційної форми, епі­грама роз­вивалася також як специфічний жанр, різновид Sinngedicht (Denkspruch), що втілював квінтесенцію жит­тєвої мудрості й містив критику су­спільних процесів та людських вад; основні пред­ставники епі­грами цього періоду — М. Опіц, П. Флемінґ, Ф. фон Лоґау, Анґелюс Сілезіус, Х. Верніке.

В епоху Просвітництва епі­граму як одну з улюблених форм гострого, дотепного, лаконічного вірша широко використовували для засудже­н­ня су­спільно-політичних явищ і викри­т­тя моральних пороків, а також у літературних суперечках. Ґ.-Е. Лес­сінґ у праці «Zerstreute Anmerkungen über das Epigramm» («Роз­сіяні за­уваже­н­ня про епі­граму», 1771) дає їй теоретичне об­ґрунтува­н­ня в дусі Марціала, виділяючи дві основні умови, за яких вона себе реалізує: очікува­н­ня (напружене збудже­н­ня) і роз­рядка (парадоксальний фінал). Й.-Ґ. Гердер на основі традиції «Грецької антології» за­пропонував значно ширше тематичне коло епі­грами, наголошуючи на вартісному змістові («Über das griechische Epigramm» / «Про грецьку епі­граму», 1787). Саме в епоху Просвітництва остаточно сформувалися теоретичні під­валини епі­грами як жанру: вона від­значається двочлен­ною архітектонікою і будується на основі логічного парадоксу, що полягає в невід­повід­ності екс­позиції дотепній кінцівці (роз­вʼязці) — пуантові. У Франції епі­грами в такому дусі писали Вольтер, Ж.-Ж. Руссо, Е. Лебрен, А. Пірон; в Англії — А. Поуп, В.-С. Лендор, Г.-Й.-П. Бел­лок, В. Браун; у Шотландії — Р. Бернс; в Австрії — Ф. Ґрільпарцер; у Німеч­чині — Ф. Клопшток, Й.-Ґ. Гердер, Е. Кестнер, Ґ.-Е. Лес­сінґ, Й.-В. Ґете, Г. фон Кляйст, Ф. Шіл­лер, А. фон Платен; у Польщі — К. Яніцький, Я. Кохановський, В. Потоцький, С. Трембецький, Т.-К. Венґерський, Ф. Заблоцький, А. Міцкевич, Ю. Словацький, Ц. Норвід; у Чехії — Я. Кол­лар, К. Гавлічек-Боровський; у Росії — О. Сумароков, М. Херасков, І. Хемніцер, Г. Державін, І. Дмитрієв, О. Пушкін, П. Вʼяземський, Д. Минаєв, Ф. Тютчев та інші. Близькі до жанру епі­грами поезії збірки «Xenien» («Ксенії») Й.-В. Ґете і Ф. Шіл­лера (1796), в яких два поети, використовуючи форму дистиха, подали власну оцінку подіям су­спільного і приватного життя.

При­близно від середини 19 ст. епі­грама як жанр по­ступово занепадала. У 20 ст. траплялися лише спорадичні зверта­н­ня до неї, на­приклад, у Е. Паунда, Х. Морґенштерна, Е. Кестнера, Й.-Р. Бехера, Р. Десноса, К.-І. Галчинського, С.-Ю. Лєца, С. Маршака, О. Архангельського та інших.

У межах сучасної України епі­грама ві­дома з давньої літератури, що творилася латинською мовою і запозичила даний жанр з гуманістичної поезії середньовіч­чя й Від­родже­н­ня. У 16–18 століт­ті своє перо в епі­граматичній майстерності від­точували Павло Русин, Георгій Тичинський, Іван Туробінський, Герасим Смотрицький, Андрій Римша, Кирило Транквіліон-Ставровецький, Іван Величковський, Іоан Максимович та багато інших поетів. Теоретичні засади епі­грами роз­робляли у Києво-Могилянській академії, вони зна­йшли від­ображе­н­ня і в давніх українських піїтиках, на­приклад, Митрофана Довгалевського. Тоді ж вироблено систему жанрових різновидів епі­грами, як-от: геральдична («на герб», «на клейнод»), дедикаційна, або посвятна (епі­грама Дж. Оуена в пере­кладі І. Величковського), величальна («Епі­грам­ма на граматікɣ» Лаврентія Зизанія, «Epigramma ad librum» / «Епі­грама на книгу» І. Ужевича), епі­грама-епітафія (анонімна «Про смерть Петра Могили») та інші. У новій українській літературі до епі­грами зверталися П. Куліш, І. Франко, В. Самійленко, О. Олесь, В. Поліщук, В. Блакитний, С. Воскрекасенко, Ю. Кругляк, П. Ребро, В. Симоненко, А. Коцюбинський, П. Осадчук та інші.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2009
Том ЕСУ:
9
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Мова і література
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
17927
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
1 447
цьогоріч:
314
сьогодні:
4
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 955
  • середня позиція у результатах пошуку: 8
  • переходи на сторінку: 8
  • частка переходів (для позиції 8): 27.9% ★☆☆☆☆
Бібліографічний опис:

Епіграма / П. В. Рихло // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2009. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-17927.

Epihrama / P. V. Rykhlo // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2009. – Available at: https://esu.com.ua/article-17927.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору