Контррозвідка
КОНТРРО́ЗВІДКА — уповноважені державні органи (підрозділи спецслужб), що здійснюють агентурно-оперативну, розшукову, режимну, оперативно-технічну та іншу роботу із попередження, виявлення і запобігання зовнішнім та внутрішнім загрозам безпеці держави, розвідувальним, терористичним й іншим протиправним посяганням спецслужб іноземних держав, організацій, окремих груп і осіб. В історії людства цілеспрямов. роботу із відвернення зусиль ворожої розвідки розпочато із появою регуляр. армій, інституту державності, війн як різновиду політ. і дипломат. діяльності, зокрема класичні контррозвідув. операції розроблено у рамках стратегемного мистецтва Стародав. Китаю. Укр. козацтво також практикувало контррозвідув. заходи: забезпечення військ. таємниці, знешкодження ворожих шпигунів, охорона вищого військ.-політ. керівництва тощо. Оформлення контррозвідув. апаратів як регуляр. елементу спецслужб в європ. державах і США відбулося переважно наприкінці 19 — на поч. 20 ст. У Австро-Угор. імперії органи К. виокремлено у 1880-х рр., у Рос. імперії — у 1903–11. Власне укр. органи К. виникли у рамках розбудови сектору безпеки нац. державності 1917–20. Серед них — Адм.-політ. департамент МВС УНР доби УЦР, «Освідомчий відділ» Державної варти Української Держави, Інформ. бюро Розвідув. упр. Армії УНР і Департамент політ. інформації МВС періоду Директорії УНР, Жандармерія Західноукраїнської Народної Республіки. 1918–41 в УРСР діяли контррозвідув. підрозділи ВУЧК–ДПУ, Упр. держ. безпеки Народного комісаріату внутрішніх справ (від 1934), Наркомату держ. безпеки (1941), а також 2-го відділу Генштабу та Дефензиви (таєм. поліції) Польщі, Сіґуранци (таєм. політ. поліції) Румунії. Вагомий внесок зробила К. у розгром нацист. Німеччини. Органи НКВС (від лютого 1943 — відновленого Наркомату держ. безпеки), Гол. упр. контррозвідки Наркомату оборони (СМЕРШ, абревіатура від «Смерть шпигунам!») виявляли агентуру спецслужб противника, розшукували військ. злочинців, вели контррозвідув. діяльність у діючій армії та партизан. загонах і з’єднаннях. Під час звільнення УРСР контррозвідники викрили 4822 агенти нім., румун. і угор. спецорганів (загалом 1941–44 в УРСР — бл. 7 тис.).
Військ. контррозвідники 1, 2 і 3-го Укр. фронтів лише від травня 1943 до червня 1944 виявили і знешкодили 622 співроб. і агентів ворожих спецслужб, перевербували 52 агенти та самі запровадили у середовищі противника 289 оператив. джерел, зокрема армій. спецслужбі вдалося ввести агента до спецшколи нім. розвідоргану «Оріон», унаслідок чого встановлено і знешкоджено багато шпигунів і диверсантів, а декого з них залучено до неглас. співробітництва. У післявоєн. період за доби т. зв. холодної війни органи К. діяли у складі Міністерства держ. безпеки (МДБ, 2-е Упр.), від 1954 — Комітету державної безпеки СРСР. Підрозділи К. (зокрема Упр. 2-Н МДБ УРСР, Секретно-політ. упр., 5-е Упр. КДБ при РМ УРСР) у ході боротьби із підпіллям ОУН та УПА у 1950–80-х рр. провели ефективні оперативні ігри «Ланка», «Траса», «Перевал» із закордон. центрами ОУН, спецслужбами Великої Британії, США, Італії. Свої підрозділи К. мали УПА та Служба безпеки ОУН. До поч. 1980-х рр. сформувалася система підрозділів КДБ СРСР, які займалися власне К. Іноз. спецслужбам протидіяло 2-е Упр. (контррозвідув.): 1-й відділ — спецслужбам США, Канади, Ізраїлю; 2-й — ФРН, Румунії, Югославії; 3-й — Великої Британії, Франції та решти країн НАТО; 4-й займався оператив. розшуком, виявленням розвідників-нелегалів, попередженням втеч рад. громадян за кордон й незакон. валют. операцій; 5-й — каналами в’їзду-виїзду за кордон, візитами іноземців з приват. справами тощо. Крім того, контррозвідув. функції виконували 4-е (контррозвідув. захист транспорт. комплексу), 6-е (контррозвідув. забезпечення пром. і наук.-тех. комплексу) Упр., Упр. «З» (захист конституц. ладу, колишнє 5-е Упр. КДБ з протидії «ідеол. диверсіям» та дисидент. руху). Безпосередньо 3-му Гол. упр. КДБ СРСР підпорядк. особл. відділи — органи військ. контррозвідки у ЗС СРСР. Упр. «В» КДБ СРСР забезпечувало контррозвідув. захист органів і військ МВС СРСР. До 1985 під контррозвідув. захистом 6-го Упр. КДБ УРСР перебувало 424 оборон., 1974 нар.-госп., 130 наук.-тех. об’єктів, 15 тем дис. із проблем оборон. значення, 16 важливих нар.-госп. дослідниц. програм.
У незалеж. Україні спеціально уповноваженим органом держ. влади у сфері К. є Служба безпеки України. Окремі контррозвідув. заходи можуть проводити розвідув. органи України та Упр. держ. охорони України. Закон України «Про Службу безпеки України» (1992) відносить до компетенції СБУ здійснення контррозвідув. заходів з метою попередження, виявлення, припинення і розкриття будь-яких форм розвідувально-підривної діяльності проти України; забезпечення захисту держ. суверенітету, конституц. ладу і територ. цілісності України від протиправ. посягань з боку окремих осіб та їхніх об’єднань; здійснення контррозвідув. забезпечення оборон. комплексу, ЗС України, ін. військ. формувань, енергетики, транспорту, зв’язку, важливих об’єктів ін. галузей господарства тощо. Відповідно до Закону України «Про контррозвідувальну діяльність» (2002) метою такої діяльності є попередження, своєчасне виявлення і запобігання зовн. та внутр. загрозам безпеці України, припинення розвідув., терорист. та ін. протиправ. посягань спецслужб іноз. держав, а також організацій, окремих груп та осіб на держ. безпеку України, усунення умов, що їм сприяють, та причин їхнього виникнення. Завдання контррозвідув. діяльності: добування, аналіт. оброблення та використання інформації, що містить ознаки або факти розвідув., терорист. та ін. діяльності спецслужб іноз. держав, а також організацій, окремих груп та осіб на шкоду держ. безпеці України; протидія розвідув., терорист. та ін. діяльності спецслужб іноз. держав, а також організацій, окремих груп та осіб на шкоду держ. безпеці України; розроблення та реалізація заходів щодо запобігання, усунення та нейтралізації загроз інтересам держави, суспільства та правам громадян. Певні функції т. зв. зовн. К. від 2005 виконують підрозділи влас. безпеки Служби зовн. розвідки України. Закон України «Про Службу зовнішньої розвідки» (2006) відносить до її компетенції участь у забезпеченні безпеч. функціонування установ України за кордоном, безпеки співроб. цих установ і чл. їхніх сімей у країні перебування, а також відряджених за кордон громадян України, які обізнані з відомостями, що становлять державну таємницю. У перші роки незалежності України контррозвідув. функції покладено на Гол. упр. контррозвідки СБУ.
На його основі Указом Президента України від 28 січня 1998 організов. Департамент контррозвідки із завданнями: виявлення, запобігання, припинення та розкриття спроб іноз. спецслужб впливати на розвиток ситуації в Україні в інтересах своїх держав; недопущення втягування громадян України у протиправну діяльність на шкоду інтересам держави; контррозвідув. захист ЗС та ін. військ. формувань України від спроб агентур. проникнення до органів військ. упр. та держ. секретів у військ. сфері. До складу Департаменту контррозвідки входять підрозділи з контррозвідув. пошуку, контррозвідув. операцій, захисту органів влади та упр. тощо, а також органи військ. контррозвідки. У перші роки розбудови суверенітету держави К. відіграла значну роль у протидії спробам інспірування сепаратизму в Криму (т. зв. мєшковщина), русин. сепаратизму тощо. 1992–2007 припинено протиправну діяльність понад 100 громадян України, залучених до співпраці з іноз. розвідками, деяких з них притягнуто до кримінал. відповідальності. 2009 СБУ ініціювала дострок. відкликання з України 11-ти дипломатів-розвідників (порушено кримінал. справи проти 4-х громадян України за ознаками держ. зради у формі шпигунства та 2-х іноземців-шпигунів), припинила діяльність 6-ти злочин. угруповань, які здійснювали незаконні оборудки із радіоактив. та отруй. речовинами, викрила 446 злочинів у сфері боротьби з міжнар. наркобізнесом. 2010–11 викрито та шляхом порушення кримінал. справ за ст. 111 «Державна зрада» та ст. 114 «Шпигунство» Кримінал. кодексу України припинено діяльність іноз. спецслужб із залученням 12-ти громадян України та 6-ти іноземців, за матеріалами Департаменту контррозвідки видворено з України понад 200 іноземців. Військ. контррозвідники забезпечували ядерне роззброєння України, перешкодили незакон. вивезенню 24-х стратег. бомбардувальників Ту-22, крилатих ракет, ін. сучас. систем озброєння та техніки, запобігли понад 30-ти терактам проти укр. миротворців в Іраку. 2004 військ. контррозвідка перешкодила незакон. спробам громадян Іраку, Пакистану та Греції завербувати в Україні велику групу найманців і придбати озброєння на 800 млн дол. США.
Департамент контррозвідув. захисту економіки держави СБУ (створ. 1998) є гол. органом, що здійснює та координує оперативно-розшук. діяльність у сфері економіки, наук.-пром., транспорт. комплексів, розробляє пропозиції й заходи щодо стратегії і тактики захисту держ. таємниці. Його осн. завдання: організація заходів із викриття, запобігання та припинення розвідув. діяльності з боку іноз. спецслужб у сфері економіки; захист держ. таємниці, пріоритет. оборонно-пром. і наук.-тех. розроблень, сприяння збереженню наук.-тех. потенціалу держави; здобування та аналіз інформації з метою виявлення передумов заподіяння збитків екон. інтересам України, запобігання техноген. аваріям, надзвич. ситуаціям і катастрофам, ядер. тероризму; забезпечення держ. інтересів у ході роздержавлення, реструктуризації та приватизації держ. власності, у зовн.-екон. та фінанс.-кредит. сферах; викриття негатив. тенденцій і механізмів протиправ. дій, які завдають шкоди екон. інтересам держави, недопущення її інтеграції в міжнар. й організов. злочинність, запобігання проявам корупції в діяльності органів держ. влади і посад. осіб. Заг. екон. ефект від діяльності підрозділів екон. контррозвідки СБУ 1992–2012 перевищив 9 млрд грн, за їхніми матеріалами порушено понад 3 тис. кримінал. справ. Певні контррозвідув. функції із захисту політ., етноконфес. стабільності й територ. цілісності України виконує Департамент захисту нац. державності СБУ. 2005 у його структурі засн. підрозділ із контррозвідув. протидії зазіханням на територ. цілісність України, 2007 — з протидії ксенофобії та інспіруванню міжнац. ворожнечі. Лише 2002–03 викрито 156 протиправ. проявів із ознаками тероризму й екстремізму. Від 2001 функціонує Департамент з охорони держ. таємниці та ліцензування СБУ, від 2012 — Департамент контррозвідув. захисту інтересів держави у сфері інформ. безпеки. Підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації оператив. і керів. кадрів контррозвідув. профілю здійснює Нац. академія СБУ (Київ). Налагоджено співробітництво укр. контррозвідників із понад 100 контррозвідув. й правоохорон. органами іноз. країн.
Рекомендована література
- Ронге М. Разведка и контрразведка / Пер. с нем. Москва, 1939;
- Коровин В. В. История отечественных органов безопасности. Москва, 1998;
- Сідак В. С. Національні спецслужби в період Української революції 1917–1921 рр. К., 1998;
- На сторожі незалежності держави: 10 років СБ України. К., 2002;
- Савич И. На острие тайной войны. Страницы истории зарубежных спецслужб. Москва, 2002;
- Вєдєнєєв Д. В., Букін В. П. Спеціальні служби в історії Української держави. К., 2003;
- Вєдєнєєв Д. В., Биструхін Г. С. Двобій без компромісів. Протиборство спецпідрозділів ОУН та радянських сил спецоперацій. 1945–1980-ті рр. К., 2007;
- Служба безпеки України: становлення, досвід, пріоритети діяльності. К., 2007;
- Веденеев Д. Украинский фронт в войнах спецслужб: Истор. очерки. К., 2008;
- Його ж. Діяльність органів та військ державної безпеки в Україні в період Другої світової війни (1939–1945 рр.). К., 2011;
- Служба безпеки України: історія та сучасність. К., 2012.