Корабель військовий
КОРАБЕ́ЛЬ ВІЙСЬКО́ВИЙ — судно, що належить до збройних сил держави, перебуває під командуванням офіцера на службі уряду даної країни, має характерні зовнішні ознаки та екіпаж, підпорядкований регулярній військовій дисципліні. К. в. є власністю держави, знаходиться у межах її юрисдикції і в іноз. порту користується правом екстериторіальності. На сучас. К. в. у якості двигунів встановлюють паросилові, дизел., газотурбінні, атомні та комбінов. енергет. установки. Залежно від призначення, вони озброєні ракет., артилер., торпед., мінною зброєю, мають радіоелектронну та обчислюв. техніку для упр. озброєнням, тех. засоби кораблеводіння, спостереження за повітр., надвод. і підвод. обстановкою. Осн. ударна сила авіаносців — літаки, К. в. ін. класів також оснащують літаками та вертольотами (переважно для ведення розвідки, протичовн. боротьби, рятувал. робіт тощо). Корпуси усіх К. в. складаються із набору, що забезпечує міцність, зовн. обшивки, верхньої і проміж. палуб та водонепроник. перегородок, які розділяють внутр. приміщення корабля на відсіки і відділ. з метою забезпечення його непотоплюваності. Для успіш. виконання бойових завдань вони повинні мати високі мореплавні якості: плавучість, остійність, непотоплюваність, ходовість, керованість.
У різний час перші К. в. (невеликі гребні судна різних форм) розпочали будувати у Стародав. Китаї, Єгипті, Фінікії, Персії та ін. країнах, однак найвищого тех. розвитку сягнуло військ. кораблебудування Стародав. Греції та Риму. У грец. флоті найпоширенішим типом К. в. стала трієра (гребне судно з 3-ма рядами весел; пряме вітрило використовували лише у якості допоміж. рушія при попут. вітрі), у рим. — трирема (аналог трієри) і пентера (більший корабель з 5-ма рядами весел). Кількість екіпажів сягала декількох сот осіб. Осн. тактич. прийомами тогочас. флотів були таран і абордаж, також у носовій частині кораблів встановлювали балісти та катапульти, що стріляли камінням і запалюв. снарядами (глиняними горщиками зі смолою чи нафтою). У 7 ст. н. е. венеціанці створили галеру — військ. гребне судно довж. 40–50 м і шир. бл. 7,5 м, яке мало 1 ряд весел і 2 мачти з косими парусами та розвивало швидкість бл. 7 вузлів на год. (1 вузол дорівнює 1,85 км). У 10–11 ст. у середземномор. країнах з’явилися вітрил. судна — нефи. З часом вітрил. К. в. витіснили гребні. У 17 ст. у Великій Британії, Франції і Нідерландах для будівництва кораблів і упр. флотом уперше створ. верфі та організов. адміралтейства, тоді ж встановлено класифікацію вітрил. К. в. і окреслено їхні завдання. Залежно від водотоннажності, чисельності гармат та екіпажу кораблі поділяли на 6 рангів: кораблі перших 3-х рангів — лінійні (водотоннажність 500–1800 т, екіпаж 450–750 осіб, 41–100 гармат), вони становили ядро флоту і призначалися для ведення артилер. бою (з цією метою шикувалися у лінію); 4–5-го рангів — фрегати (водотоннажність 250–500 т, екіпаж 130–250 осіб, 35–50 гармат), які використовували для розвідки та дій на мор. комунікаціях; 6-го рангу — посильні судна (водотоннажність 50–250 т, екіпаж 100 осіб, 6–36 гармат). У 18 ст. водотоннажність ліній. кораблів сягнула 4000 т, кількість гармат — 135-ти. Винайдення парового двигуна спричинило появу в 1-й пол. 19 ст. колісних пароплавів-фрегатів (водотоннажність до 1400 т, потужність машин 250–300 к. с., швидкість 8–9 вузлів, 28–30 гармат малого калібру або 16 — великого). Пароплави-фрегати разом із вітрил. кораблями входили до складу воєн. флотів і використовувалися для розвідки, як посил. судна та для буксирування вітрил. К. в. Після Крим. війни 1853–56 всі країни перейшли до будівництва парового броненос. флоту.
Деякий час у якості рушіїв на К. в. застосовували і гвинт, і колесо, однак згодом гвинт довів свою перевагу і майже повністю витіснив колесо. Калібр гладкоствол. артилерії зріс до 460 мм, товщина броні — до 610 мм. Знач. вплив на будівництво флоту справила поява мінної зброї і рухомих мін (торпед), що викликало необхідність посилення живучості та непотоплюваності К. в. Осн. удар. силою флотів стали ескадрені броненосці (водотоннажність до 12 тис. т, швидкість 16–18 вузлів, гол. артилерія — чотири 305-мм гармати, товщина броні 300–450 мм). Для розвідки та дій на мор. комунікаціях будували крейсери, що мали дещо слабше, ніж броненосці, озброєння та броньовий захист, але вищу швидкість ходу. Розвиток мінно-торпед. зброї призвів до появи у 2-й пол. 19 ст. міноносців — невеликих швидкіс. К. в., гол. озброєння яких становили торпеди. Після рос.-япон. війни 1904–05 удосконалення броненосців йшло у напрямі збільшення швидкості, кількості стволів гол. артилерії та посилення броні. Перший корабель, який повністю відповідав новим вимогам, — британ. «Дредноут» (1905–06), що дав узагальнену назву К. в. цього типу. Однак під час 1-ї світової війни лінійні кораблі, унаслідок збільшення небезпеки від мінної зброї та підвод. човнів, використовували обмежено. Натомість широкого застосування набули легкі крейсери, водотоннажність яких наприкінці війни зросла до 8-ми тис. т, швидкість ходу — до 30-ти вузлів і більше, озброєння — до 8-ми гармат калібру 152 мм. Кораблями універсал. призначення стали ескадрені міноносці (есмінці) — найчисельніші К. в. в усіх флотах. Їхня водотоннажність сягнула 2-х тис. т, швидкість ходу — до 38-ми вузлів, озброєння — 3–4 гармати калібру 102–152 мм, 2–4 торпед. апарати. В окремий рід ВМФ, спроможний самостійно вирішувати оперативні завдання, перетворили підводні човни, що особливо ефективно діяли проти торг. суден. Наприкінці 1930-х рр. розпочато будівництво потуж. ліній. кораблів, серед яких нім. «Бісмарк» (водотоннажність 45 тис. т, гол. артилерія — вісім 381-мм гармат, товщина броні 330 мм), амер. «Вашинґтон» (водотоннажність 35 тис. т, гол. артилерія — дев’ять 406-мм гармат, товщина броні 406 мм), британ. «Кінґ Джордж V» (водотоннажність 35 тис. т, гол. артилерія — дев’ять 356-мм гармат, товщина броні 406 мм), япон. «Ямато» (водотоннажність 67 тис. т, гол. артилерія — дев’ять 457-мм гармат, товщина броні 410 мм).
Тоді ж виник новий тип К. в. — авіаносець, першим з яких був британ. «Ф’юріес», переобладнаний з недобудов. крейсера. Він ніс 4 розвідув. літаки і 6 винищувачів. 1937–38 США, Велика Британія та Японія перейшли до серій. будівництва авіаносців (стандартна водотоннажність 17–23 тис. т, швидкість ходу до 34-х вузлів), які несли на борту 30–80 літаків різного призначення. На поч. 2-ї світової війни у ВМФ США було 8 авіаносців, Великої Британії — 7, Японії — 6, Франції — 1. ВМФ СРСР авіаносців у своєму складі не мав. Інтенсивно будували К. в. ін. класів — крейсери, есмінці, підводні човни, торпедні катери, тральщики тощо. Знач. розвиток отримала артилер. і торпедна зброя, з’явилися нові неконтактні міни, протичовнове озброєння. Після 2-ї світової війни провідні мор. держави осн. зусилля зосередили на буд-ві атом. підвод. човнів, озброєних балістич., крилатими та протичовновими ракетами, авіаносців, багатоцільових надвод. кораблів класів крейсер, есмінець, фрегат, корвет, признач. для вирішення широкого кола завдань (від боротьби з підвод. човнами і силами флоту противника до ударів по об’єктах у глибині його тер.), десант. кораблів, тральщиків та кораблів спец. призначення.
Масштабне будівництво К. в. для рос. ВМФ на укр. землях розпочалося наприкінці 18 ст. у Херсоні та Миколаєві, зокрема у січні 1790 на верфі Микол. адміралтейства закладено перший 44-гармат. фрегат «Св. Миколай», у листопаді — 90-гармат. ліній. корабель «Св. Павло». Загалом до 1910 на верфях Микол. адміралтейства збудовано 680 К. в. і суден; 1897–1917 на заводі «Наваль» (Миколаїв) — 1 ліній. корабель, 2 крейсери, 24 міноносці, 3 підвод. човни та 1 підвод. мінний загороджувач (див. «Краб»). Напередодні 2-ї світової війни тільки на Чорномор. суднобуд. заводі (колиш. «Наваль») спущено на воду 6 крейсерів, 17 есмінців, 4 лідери есмінців, 4 сторожові кораблі, 21 середній та 21 малий підвод. човен. Загалом на заводах, розташ. на тер. УРСР, побудовано бл. половини надвод. К. в. СРСР: на заводі ім. 61-го комунара (Миколаїв) — великі протичовнові кораблі проекту 61 (гол. — «Комсомолець України») та проекту 1134-Б (гол. — «Миколаїв»), ракетні крейсери проекту 1164 (гол. — «Слава»); на Чорномор. суднобуд. заводі — протичовнові крейсери проекту 1123 (вертольотоносці) «Москва» і «Ленінград», важкі авіанесучі крейсери «Київ», «Мінськ», «Новоросійськ», «Баку», «Адмірал Кузнецов»; на заводі «Море» (м. Феодосія) — унікал. десантні кораблі на повітр. подушці типу «Зубр»; на заводі «Затока» (м. Керч) — протичовнові кораблі проекту 1135, серед них — флагман ВМС України фрегат «Гетьман Сагайдачний»; на заводі «Ленін. кузня» (Київ) — малі протичовнові кораблі проекту 1124, серед них — перший корвет ВМС України «Луцьк». Див. також Військово-морські сили.
Рекомендована література
- Эверс Г. Военное кораблестроение / Пер. с нем. Москва; Ленинград, 1935;
- Шершов А. К истории военного кораблестроения. Москва, 1952;
- Горшков С. Морская мощь государства. Москва, 1976;
- Малярчук А. Верфь на Ингуле. Ленинград, 1989;
- Борисов Є., Вантроба В. Проблеми і перспективи військового кораблебудування в Україні // Мор. держава. 2012. № 24.