Беклемішев Григорій Миколайович
БЕКЛЕМІ́ШЕВ Григорій Миколайович (23. 01 (04. 02). 1881, Москва – 05. 02. 1935, Київ) – піаніст, композитор, педагог. Заслужений професор УРСР (1926). Закін. Моск. консерваторію (1900; кл. П. Шлецера, В. Сафонова). Перший у Москві виконавець «Картинок з виставки» М. Мусоргського. Удосконалював профес. майстерність у Ф. Бузоні в Берліні. Працював у муз.-драм. училищі Моск. філармон. товариства. Від 1913 – викладач, згодом проф. консерваторії, 1923–34 – проф., зав. фортепіан. каф. Муз.-драм. інституту в Києві. 1919–22 – муз. інструктор 12-ї армії, пізніше – політуправління Київ. округу рад. армії. Манері гри Б. притаманні монументальність, динамічність, віртуозна техніка. Концертував у Росії, Німеччині. Брав участь у концертах Гуртка любителів рос. музики. У своїх концертах пропагував укр. музику. 1922–35 – учасник (разом із Д. Бертьє та С. Вільконським) «професорського тріо» (в репертуарі – твори М. Лисенка, В. Барвінського, В. Золотарьова, Б. Лятошинського та ін.). 1923–28 провів цикл лекцій-концертів «Муз.-істор. демонстрації», під час яких виконав 2000 творів композиторів 16–20 ст. Був одним із засн. нар. консерваторій у Києві, Харкові, Робітн. консерваторії в Києві. Ініціатор відкриття при Київ. консерваторії муз. школи-десятирічки та муз. профес. школи (згодом муз. училище ім. Р. Ґлієра). 1930 разом з Л. Ревуцьким та В. Золотарьовим підготував серію нотних видань «Укр. муз. репертуар», де було вміщено 60 творів вітчизн. та зх.-укр. митців (В. Косенка, С. Людкевича, М. Колесси та ін.). Автор п’єс, етюдів, прелюдій, транскрипцій для фортепіано, а також навч. програм, метод. розробок, посібників. Серед учнів – Є. Сливак, А. Янкелевич, М. Гозенпуд, А. Луфер, Г. Курковський.
Пр.: Психофізичні основи сучасної фортепіанної техніки // Рад. музика. 1939. № 4.
Літ.: Огляд музичного життя // Музика. 1923. Ч. 6–7; Коган Г. Г. Н. Беклемишев // Сов. музыка. 1935. № 3; Пам’яті Григорія Миколайовича Беклемішева. Спогади Л. Ревуцького, В. Івановського і М. Гозенпуда // Рад. музика. 1940. № 1; Курковський Г. В. Педагоги-піаністи Київської консерваторії (1913–1933 рр.) // УМ. 1967. Вип. 2; Шамаева К. И. Концертная жизнь Киева 1919–1932 гг. // Из прошлого советской музыкальной культуры. Вып. 3. Москва, 1982.
О. М. Немкович
Основні праці
Психофізичні основи сучасної фортепіанної техніки // Рад. музика. 1939. № 4.
Рекомендована література
- Огляд музичного життя // Музика. 1923. Ч. 6–7;
- Коган Г. Г. Н. Беклемишев // Сов. музыка. 1935. № 3;
- Пам’яті Григорія Миколайовича Беклемішева. Спогади Л. Ревуцького, В. Івановського і М. Гозенпуда // Рад. музика. 1940. № 1;
- Курковський Г. В. Педагоги-піаністи Київської консерваторії (1913–1933 рр.) // УМ. 1967. Вип. 2;
- Шамаева К. И. Концертная жизнь Киева 1919–1932 гг. // Из прошлого советской музыкальной культуры. Вып. 3. Москва, 1982.