Розмір шрифту

A

Атональність

АТОНА́ЛЬНІСТЬ (від а… і тональність) — тип звуковисотної організації у музиці, в якому від­сутня логіка ладових та гармонійних звʼязків, що організовують мову тональної музики. Осн. ознаки А. — повна рівноправність усіх тонів; від­сутність будь-якого ладового центру, що обʼ­єд­нує їх; протилежність тональності та ін. А. не ви­знає полярність консонансу і дисонансу та виключає можливість викори­ста­н­ня модуляцій. Окремі атонал. епізоди зу­стрічаються вже у пізньоромант. та ім­пресіоніст. музиці. Особл. значе­н­ня А. набула на поч. 20 ст. у творчості А. Шьонберґа та його учнів, які від­мовились від ладотонал. основ музики. Роз­виток принципу А. продовжували у своїх творах віден. екс­пресіоністи А. Берґ і А. Веберн, які намагалися на­близитися до вільного від­ображе­н­ня витончених субʼєктив. від­чут­тів, неясних внутр. імпульсів. Найбільшого роз­по­всюдже­н­ня набув метод композиції — додекафонія, вина­йдений А. Шьонберґом у 1920-х рр. Естет. принципи А., особливо на першому етапі, тісно повʼязані з екс­пресіонізмом. Їх покладено також в основу ін. різноманіт. композитор. технік муз. авангарду серед. 20 ст. — як похідних від додекафон­ного методу (серіалізму, пуантилізму), так і протилежного спрямува­н­ня (алеаторики, сонористики), які за­стосовували у своїй творчості П. Булез, К. Штокгаузен, Дж. Кейдж, Я. Ксенакіс, А. Пус­сер, Л. Беріо та ін.

В Україні при­йоми А. вперше викори­стали у 20-х рр. Б. Лятошинський, М. Вериківський, М. Колес­са. У 30–50-х рр. викори­ста­н­ня А. у композитор. творчості всіляко засуджувалось рад. музико­знавцями, ототожнюючи її з течіями бурж. мистецтва, де вона за­стосовувалася. Від 60-х рр. А. широко використовується в укр. симф., камерній музиці, муз.-сценіч. та ін. жанрах. У по­єд­нан­ні із укр. муз. фольклором А. звучить у муз. мові творів М. Скорика, С. Станковича, В. Губаренка, О. Киви, В. Бібика, В. Сильвестрова, К. Цепколенко та ін. Доцільність і пере­конливість викори­ста­н­ня А. обʼєктивно ви­значається ступенем таланту композитора та значущістю висловлюваних ним ідей, що, власне, і є критеріями цін­ності та сучасності муз. творчості.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2001
Том ЕСУ:
1
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
44613
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
96
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 4
  • середня позиція у результатах пошуку: 31
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 31):
Бібліографічний опис:

Атональність / М. А. Моїсєєва // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2001. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-44613.

Atonalnist / M. A. Moisieieva // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2001. – Available at: https://esu.com.ua/article-44613.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору