ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine

Розмір шрифту

A

Атональність

АТОНА́ЛЬНІСТЬ (від а… і тональність) — тип звуковисотної організації у музиці, в якому відсутня логіка ладових та гармонійних зв’язків, що організовують мову тональної музики. Осн. ознаки А. — повна рівноправність усіх тонів; відсутність будь-якого ладового центру, що об’єднує їх; протилежність тональності та ін. А. не визнає полярність консонансу і дисонансу та виключає можливість використання модуляцій. Окремі атонал. епізоди зустрічаються вже у пізньоромант. та імпресіоніст. музиці. Особл. значення А. набула на поч. 20 ст. у творчості А. Шьонберґа та його учнів, які відмовились від ладотонал. основ музики. Розвиток принципу А. продовжували у своїх творах віден. експресіоністи А. Берґ і А. Веберн, які намагалися наблизитися до вільного відображення витончених суб’єктив. відчуттів, неясних внутр. імпульсів. Найбільшого розповсюдження набув метод композиції — додекафонія, винайдений А. Шьонберґом у 1920-х рр. Естет. принципи А., особливо на першому етапі, тісно пов’язані з експресіонізмом. Їх покладено також в основу ін. різноманіт. композитор. технік муз. авангарду серед. 20 ст. — як похідних від додекафонного методу (серіалізму, пуантилізму), так і протилежного спрямування (алеаторики, сонористики), які застосовували у своїй творчості П. Булез, К. Штокгаузен, Дж. Кейдж, Я. Ксенакіс, А. Пуссер, Л. Беріо та ін.

В Україні прийоми А. вперше використали у 20-х рр. Б. Лятошинський, М. Вериківський, М. Колесса. У 30–50-х рр. використання А. у композитор. творчості всіляко засуджувалось рад. музикознавцями, ототожнюючи її з течіями бурж. мистецтва, де вона застосовувалася. Від 60-х рр. А. широко використовується в укр. симф., камерній музиці, муз.-сценіч. та ін. жанрах. У поєднанні із укр. муз. фольклором А. звучить у муз. мові творів М. Скорика, С. Станковича, В. Губаренка, О. Киви, В. Бібика, В. Сильвестрова, К. Цепколенко та ін. Доцільність і переконливість використання А. об’єктивно визначається ступенем таланту композитора та значущістю висловлюваних ним ідей, що, власне, і є критеріями цінності та сучасності муз. творчості.

Рекомендована література

  1. Павлишин С. С. Зарубежная музыка 20 века. Пути развития. Тенденции. К., 1980.
Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2001
Том ЕСУ:
1
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
44613
Вплив статті на популяризацію знань:
79
Бібліографічний опис:

Атональність / М. А. Моїсєєва // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2001. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-44613.

Atonalnist / M. A. Moisieieva // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2001. – Available at: https://esu.com.ua/article-44613.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору