Лопатинська Філомена Миколаївна
ЛОПАТИ́НСЬКА Філомена Миколаївна (дівоче — Кравчук; сценічне до 1893 — Кравчуківна; 1873, Чернівці — 26. 03. 1940, Одеса) — актриса, співачка (сопрано). Сестра Л.-В. Петровичевої, дружина Лева, мати Фавста Лопатинських. 1888–90 співала в чернів. студент. хорі під керівництвом С. Смаль-Стоцького, у якого брала перші уроки співу. 1890–98 — актриса Театру товариства «Руська бесіда» (Львів), де виступала переважно у співочих ролях драм. репертуару, в оперетах та операх. Водночас на поч. 1890-х рр. навч. у В. Баронча у Львові. Закін. Львів. консерваторію (1904; кл. В. Висоцького), згодом стажувалася у Віден. консерваторії задля вдосконалення співу нім. мовою. 1899–1907 — у Львів. міськ. (польс.) театрі (1900–06 — під керівництвом Т. Павликовського, від 1906 — Л. Геллера): до 1903 — солістка оперети, згодом — опери. Виступала в опер. та оперетк. виставах Руського нар. театру (1900–13; від 1906 — під керівництвом Й. Стадника), водночас у Міськ. (нім.) театрі в Чернівцях (1908–12). 1913–14 концертувала. 1915–16 — у трупі «Тернопільські театральні вечори» під керівництвом Леся Курбаса. 1916–17 — у новоствореному «Товаристві українських артистів при участі М. К. Заньковецької та П. К. Саксаганського», з яким виступала в Києві, Одесі, Миколаєві, Херсоні, Олександрівську (нині Запоріжжя), Кременчуці (нині Полтав. обл.), Полтаві. 1917–18 — в Укр. нац. театрі під керівництвом П. Саксаганського в Полтаві. 1918–19 — у складі Укр. чернів. театру (під керівництвом К. Рубчакової). 1921–22 — в Укр. пересувному драм. театрі у Сх. Галичині під керівництвом І. Когутяка. 1890–1923 брала участь у щоріч. шевченків. концертах у Сх. Галичині й на Буковині, а також у лисенків. ювілейних у Львові (1903) й Чернівцях (1903, 1904). У 1923 була серед учасників відновлення діяльності Укр. нар. театру ім. І. Тобілевича в Станіславі (нині Івано-Франківськ). Виконала ролі Ольги («Підгіряни» І. Гушалевича, музика М. Вербицького), Марусі («Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці» М. Старицького). 1924 залишила сцену. Мала голос невеликої сили, але чистий, рівний, гнучкий та дзвінкий. У репертуарі — твори М. Лисенка, на сл. Дніпрової Чайки, Б. Лепкого, М. Шашкевича, Т. Шевченка, українські народні пісні. Мала записи на грамплатівках.
Додаткові відомості
- Основні партії
- Оксана («Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського), Наталка («Наталка Полтавка» І. Котляревського — М. Лисенка), Маруся, Оксана, Галя («Чорноморці», «Різдвяна ніч», «Утоплена» М. Лисенка), Катерина (однойм. опера М. Аркаса), Дідона («Еней на мандрівці» Я. Лопатинського), Марта («Бабинська республіка» М. Солтиса), Тетяна («Євгеній Онєгін» П. Чайковського, українською мовою), Рахиль («Жидівка» Ф. Галеві, нім. і укр. мовами), Аїда, Віолетта, Амелія («Аїда», «Травіата», «Бал-маскарад» Дж. Верді), Марійка, Анулька («Продана наречена», «Поцілунок» Б. Сметани), Марґарита («Фауст» Ш. Ґуно, нім. і укр. мовами), Мікаела («Кармен» Ж. Бізе), Тоска, Мімі, Баттерфляй («Тоска», «Богема», «Мадам Баттерфляй» Дж. Пуччіні), Стелла («Паяци» Р. Леонкавалло), Сантуцца («Сільська честь» П. Масканьї), Суламіф («Цариця Савська» К. Ґольдмарка).
Рекомендована література
- Чарнецький С. Нарис історії українського театру в Галичині. Л., 1934;
- Пилипчук Р. Визначна українська співачка // Рад. Буковина. 1960, 30 берез.;
- Його ж. Театр на західноукраїнських землях // Укр. драм. театр: В 2 т. Т. 1. К., 1967;
- Демочко К. Піснею обійняла Буковину // Жовтень. 1972. № 11;
- Його ж. Піснею обіймала рідний край // Мист. Буковина: Нариси з минулого. Чц., 2008;
- Загайкевич М. Музично-драматичний театр // Історія укр. музики. 2-е вид. Т. 2. К., 2009.