ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine

Мазепа-Коваль Галина Ісаківна

МАЗЕ́ПА-КОВА́ЛЬ Галина Ісаківна (10. 02. 1910, С.-Петербург – 30. 06. 1995, Каракас) – живописець, графік, керамістка. Дочка І. Мазепи та Н. Мазепи-Сінгалевич. Мистецтву навч. у М. Погрібняка в Катеринославі (нині Дніпро), від 1921 – у Ю. Магалевського у Львові. Від 1923 – у Празі: 1935 закін. Укр. студію пласт. мистецтва (викл. Р. Лісовський, С. Мако, К. Стаховський) та Мист.-пром. школу (викл. З. Кратохвіл), навч. в АМ (1936; викл. В. Новак). Від 1935 для укр. і чес. часописів, видавництв створювала обкладинки, листівки. Від 1945 – у таборі для переміщ. осіб м. Реґенсбурґ (Німеччина). Від 1947 – у Каракасі, де 1952 вивчала кераміку в Школі худож. пластики. Займалася мультиплікацією для венесуел. студії «Болівар-фільм». Ілю­струвала ж. «Tricolor» (Каракас), книжки для дітей, зокрема обкладинки ж. «Школярик» і «Школяр» (видані Леонідом Полтавою 1945 у Реґенсбурзі), оповідання «Сонцебори» І. Смолія (Брюссель; Лондон, 1960), зб. оповідань «Говорить лише поле» (1962) і «Зорепад» (1969; обидві – Торонто) М. Понеділка, «Квітка щастя» Т. Білецької (Торонто; Нью-Йорк, 1967), поет. зб. «Жит­тя» В. Янова (Париж; Мюнхен, 1975). Відзначена 1980 золотою медаллю ЮНЕСКО як кращий ілюстратор книжок для дітей. Учасниця худож. виставок від 1950-х рр. Персон. – у Львові, Берліні, Празі, Каракасі, Нью-Йорку (1970, 1972). Для творчості М.-К. притаманні легкість рисунку, лаконічність, поєднання модер. мистецтва з традиціями укр. візантинізму, використання­ кольор. контрастів. Авторка модер. ікон (характерні прості рисунок і композиція, геометризов. обличчя), картин у декор. стилі з площин. композиціями на теми укр. історії та фольклору, венесуел. життя, місц. легенд, мальов. кераміки малих форм з укр. сюжетами, мозаїк, проектів костюмів, абстракт. композицій. Видала кн. «Спогади» (Торонто, 1993).

Тв.: живопис – «Ворожіння (Три дівчини)» (1946), «Русалки» (1948), «Запорожці» (1957), «Індіанські діти» (1970-і рр.), «Гуцульська мати» (1972), «Хлопець і дівчина» (1975), «Мавка», «Три жінки» (обидва – 1977), «Дівчина з намистом», «Русалки», «При ватрі», «У бою», «Верш­ники», «Відпочинок», «Заслухані», «Сіль­ський пейзаж» (усі – 1980-і рр.), «Після хо­кейного матчу» (1980), «Дівчата» (1991); ікони – «Богоматір» (1951; 1973; 1977), «Св. Марія» (1-а премія Нац. виставки в Каракасі, 1956), «Богоматір зі св. Анною» (1972), «Благовіщення», «Покрова», «Мадонна» (усі – 1975), «Ісус Христос», «Янголи» (обидві – 1977), «Різдво Христове» (1980); іл. – до укр. нар. казки «Івасик-Телесик», казок-п’єс «Пригоди Бабусі», «Бабуся у гостях у Ведмедя», «Ведмідь у гостях у Бабусі» Олександра Олеся (усі – 1990-і рр.), творів «Катерина», «Русалка», «Утоплена», «Тополя», «Причинна», «Садок вишневий коло хати» Т. Шевченка (усі – 1991).

Літ.: Галина Мазепа. Мюнхен, 1982; Гапак С. Малярська творчість Галини Мазепи // Дукля. 1990. № 6; Кейван І. Українські мистці поза Батьківщиною. Едмонтон; Монреаль, 1996; Певний Б. Казковий світ Галини Мазепи // Українки в історії. К., 2006; Українська спілка образотворчих митців Канади: Каталог. Торонто, 2006; Мазепа Галина // Укр. митці у світі: Мат. до історії укр. мистецтва ХХ ст. Л., 2013.

О. М. Пеленська, Г. Г. Стельмащук

Основні твори

живопис – «Ворожіння (Три дівчини)» (1946), «Русалки» (1948), «Запорожці» (1957), «Індіанські діти» (1970-і рр.), «Гуцульська мати» (1972), «Хлопець і дівчина» (1975), «Мавка», «Три жінки» (обидва – 1977), «Дівчина з намистом», «Русалки», «При ватрі», «У бою», «Верш­ники», «Відпочинок», «Заслухані», «Сіль­ський пейзаж» (усі – 1980-і рр.), «Після хо­кейного матчу» (1980), «Дівчата» (1991); ікони – «Богоматір» (1951; 1973; 1977), «Св. Марія» (1-а премія Нац. виставки в Каракасі, 1956), «Богоматір зі св. Анною» (1972), «Благовіщення», «Покрова», «Мадонна» (усі – 1975), «Ісус Христос», «Янголи» (обидві – 1977), «Різдво Христове» (1980); іл. – до укр. нар. казки «Івасик-Телесик», казок-п’єс «Пригоди Бабусі», «Бабуся у гостях у Ведмедя», «Ведмідь у гостях у Бабусі» Олександра Олеся (усі – 1990-і рр.), творів «Катерина», «Русалка», «Утоплена», «Тополя», «Причинна», «Садок вишневий коло хати» Т. Шевченка (усі – 1991).

Рекомендована література

  1. Галина Мазепа. Мюнхен, 1982;Google Scholar
  2. Гапак С. Малярська творчість Галини Мазепи // Дукля. 1990. № 6;Google Scholar
  3. Кейван І. Українські мистці поза Батьківщиною. Едмонтон; Монреаль, 1996;Google Scholar
  4. Певний Б. Казковий світ Галини Мазепи // Українки в історії. К., 2006;Google Scholar
  5. Українська спілка образотворчих митців Канади: Каталог. Торонто, 2006;Google Scholar
  6. Мазепа Галина // Укр. митці у світі: Мат. до історії укр. мистецтва ХХ ст. Л., 2013.Google Scholar

Фотоілюстрації

Читати у файлі PDF

Інформація про статтю

Автор:

Авторські права:

Cтаттю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»

Бібліографічний опис:

Мазепа-Коваль Галина Ісаківна / О. М. Пеленська, Г. Г. Стельмащук // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – К. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2017. – Режим доступу : https://esu.com.ua/article-60343

Тип публікації:

Енциклопедична стаття

Том ЕСУ:

18-й

Дата виходу друком тому:

2017

Дата останньої редакції статті:

2017

Цитованість статті:

переглянути в Google Scholar

Для навчання:

використати статтю в Google Classroom

Тематичний розділ сайту:

Людина

Ключове слово:

живописець

EMUID (ідентифікатор статті ЕСУ):

60343

Кількість переглядів цього року:

70

Схожі статті

Кухтіна
Людина  |  Том 16 | 2016
В. С. Немцова, О. Й. Денисенко
Медведь
Людина  |  Том 19 | 2018
Т. А. Галькевич
Лелюк
Людина  |  Том 17 | 2016
Н. М. Сташкевич

Нагору