Масоха Петро Омелянович
Визначення і загальна характеристика
МАСО́ХА Петро Омелянович (03(16). 09. 1904, с. Плюваки, нині Первомайське Черкас. р-ну Черкас. обл. — 28. 07. 1991, Київ) — актор. Брат Л. Масохи. Член НСКінУ (1989). Закін. Київ. муз.-драм. інститут (1923; кл. Леся Курбаса). Працював у театрі «Березіль» (1923–28, від 1935 — Харків. укр. драм. театр ім. Т. Шевченка) та Дрогоб. укр. муз.-драм. театрі (Львів. обл., 1942–43). У 1943 відправлено до Німеччини, 1945 брав участь у концертах для поранених рад. військовиків. Після війни йому забороняли працювати в Києві та ін. великих містах СРСР. У 1947–53 — актор Дніпроп. муз.-драм. театру ім. Т. Шевченка (нині Дніпро); 1954–64 — читець Київ. філармонії, у репертуарі — твори укр. класики. Від 1927 знімався у кіно. Володів універсал. актор. технікою, що давало можливість грати різнопланові ролі — від насичених психол. деталями до персонажів, які існують в умов. часо-просторі екрана. Автор спогадів про Леся Курбаса та О. Довженка. М. і його дружині, актрисі М. Волховській, присвяч. д/ф «Любов небесна» (2001, реж. Ю. Терещенко, за сценарієм С. Тримбача).
Додаткові відомості
- Основні ролі
- Варавва («Лісова людина», 1927, реж. Г. Стабовий, ВУФКУ, Одеса), Робітник («Арсенал», 1928, реж. О. Довженко, Київ. кіностудія худож. фільмів), Матрос («Мірабо», 1930, реж. А. Кордюм, кіностудія «Українфільм»), Хома («Земля», 1930, Київ. кіностудія худож. фільмів), Іван («Іван», 1932; обидва — реж. О. Довженко), Титаренко («Інтриган», 1935, реж. Я. Уринов; обидва — кіностудія «Українфільм»), Свириденко («Тринадцять», 1936, реж. М. Ромм, кіностудія «Мосфільм»), Боєць («Щорс», 1939, реж. О. Довженко), Іван Половець («Вершники», 1939, реж. І. Савченко), Костромін («Є такий хлопець», 1956, реж. В. Івченко; усі — Київ. кіностудія худож. фільмів).
- Основні праці
- Після кіносеансу // Дніпро. 1965. № 5; Довженкова «Земля» // Вітчизна. 1967. № 1; До книги «Лесь Курбас» // Укр. театр. 1970. № 5; «Земля» // Полум’яне життя: Спогади про О. Довженка. К., 1973; Чужий голос Олександра Довженка // Сучасність. 1994. № 12; Я не боюсь спорить с Вами, Александр Петрович… // Киновед. записки. 1996. № 31; Лист до М. М. Коваленка // Довженко без гриму. К., 2014.