Розмір шрифту

A

Каменеобробка

КАМЕНЕОБРО́БКА — на­да­н­ня природному каменю потрібних роз­мірів, форми і декоративного ви­гляду (фактури) шляхом роз­пилюва­н­ня (роз­колюва­н­ня) на заготовки вирізаних із масиву гірських порід каменів (блоків), обрізува­н­ня цих заготовок за роз­мірами (або на­да­н­ня їм певного профілю) та облагороджува­н­ня лицьової поверх­ні виробу. Ін. назва — художнє каменярство. Природ. камінь використовували в буд-ві ще на початку люд. цивілізації (Єгипет, Греція, Рим, Візантія). Завдяки довговічності, міцності, декоративності, легкості обробле­н­ня він тривалий час був осн. буд. матеріалом. Від­повід­но до функц. при­значе­н­ня майбут. обʼєкта камінь під­давали легкому оброблен­ню або зовсім не обробляли (для оборон. обʼєктів); інтенсивно ж обробляли під час спорудже­н­ня сакрал. споруд, склепів, гробниць, пірамід та ін.

На території України одними з найдавніших обʼєктів із тесаного каменю вважають т. зв. скринькові похова­н­ня племен археол. культури кулястих амфор (3 тис. до н. е.). Першим камʼяним храмом стародав. України-Руси була Десятин­на церква в Києві (996) з інтерʼєрами, оздобленими мармуром. Серед найдавніших камʼяних монум. споруд України — Спасо-Преображенський собор (1030) та Борисоглібський собор (1123; із білокамʼяними капітелями, оздобленими різьбленим орнаментом т. зв. звіриного стилю та стилізов. рослин. декором; обидва — у Чернігові). Серед камʼяних споруд на тер. Галичини від­значають Успен. собор (1187, не зберігся) у м. Галич (див. Галич давній), з якого походить камʼяний рельєф із різьбленим фантаст. змієм; храм св. Пантелеймона (1200; збережено білокамʼяну кладку стін, пер­спективні білокамʼяні портали). Із тер. галиц. дитинця походять вапнякові й алебастрові блоки з профільов. та орнам. різьбле­н­ням. Накопичені у княжий період зна­н­ня, вмі­н­ня і досвід камʼяного будівництва отримали продовже­н­ня у Львові. Нім. мандрівник М. Ґруневерґ, описуючи приміще­н­ня Високого Замку (16 ст.), за­значав, що всі двері, брами, ворота, вікна прикрашені різьбленим каменем. Під час від­будови міста після пожежі (1571) було заборонене спорудже­н­ня з дерева. Перші зведені з каменю житл. споруди у Львові отримали назву «камʼяниці». Для буд. робіт використовували тверді й мʼякі вапняки, пісковики, зрідка алебастр. Міцний (твердий) вапняк із верх. горизонтів за­стосовували у кон­структивно від­повід­ал. частинах це­гляних будівель (з нього споруджували фундаменти, нижні поверхи, наріжні частини). Із каменю мостили тротуари, вулиці, личкували оборон­ні рови, зводили мости. Обробле­н­ня тесаних блоків, при­знач. для декор. потреб, полягало у шліфуван­ні, поліруван­ні, личкуван­ні для на­да­н­ня виробам від­повід. якості. Під час обробле­н­ня архіт. деталей із пластич. характеристиками (архіт. різьбле­н­ня) використовували техніку, притаман­ну скульптурі. Осн. асортимент виробів каменяр. ремесла становили: 1) рустовані деталі; 2) дверні портали, вікон­ні обрамле­н­ня, каміни; 3) різьблена дрібна пластика (маскарони, картуші, під­пʼятники, замкові камені, ат­тики). Декор. опрацюва­н­ня камʼяних блоків (рустика) було кількох видів: легка, з гладко обтесаними краями, рівномірно стесана з чотирьох боків рустика; хрещата або діамантова; груба (дика, печерна). Найбагатшими формами пред­ставлена діамантова рустика: камʼяний блок обробляли подібно до шляхет. каменів. Важкими масив. рустами зміцнювали наріжні партії будівель та їхні цокол. частини. Як декор. елемент рустовані деталі використовували ще в буд-ві Давньої Греції, Італії, зокрема Флоренції. З тесаного каменю робили склепінчасті, парусні, хрещаті, зміцнені тягами пере­кри­т­тя. Архівні джерела зрідка фіксують імена майстрів і виконану ними роботу, більшість творів каменеоброб. ремесла анонімні. Складні за рисунком дверні та вікон­ні прорізи (роз­глядали як пере­хідні від готики до ренесансу) виготовляли майстри на поч. 16 ст. Великого пошире­н­ня мистецтво оформле­н­ня двер. і вікон. прорізів набуло на­прикінці 16 — у 1-й пол. 17 ст. До найкращих взірців львів. каменярства належать портали фасадів «Чорної камʼяниці», каплиць Трьох Святителів і Боїмів, колиш. Королів. арсеналу, портал Єзуїт. колегії, Докторів. камʼяниці (пл. Ринок) та будинку Войнаровського на вул. Руська. Окрему групу складають портали з надпортал. віконечком. Як своєрід. композиц. при­йом надпортал. вікна були дуже поширені в арх-рі Латвії, Чехії та Словач­чини, де їх називали «світликами». Нині портали кін. 16 — 1-ї пол. 18 ст. збереглися в житл. обʼєктах пл. Ринок, на тер. колиш. укр., вірм. та євр. кварталів. Ві­домі твори можна умовно поділити на три групи: у першій пере­важає декор. композиція, у другій — архітектурна, у третій органічно по­єд­нано елементи обох груп. Для частини будинків майстри виготовляли рельєфи-герби Львова, що пред­ставлені різноманіт. формами, часто із за­значеною датою побудови обʼєкта. Найдавнішим твором такого типу є герб-картуш міського муру, зведеного 1608 і декоров. різьбленим орнаментом, лавровим вінком і лат. написом, виявлений під час археол. дослідж. на пл. Івана Під­кови на­прикінці 1970-х рр. Портали часто пере­міщували на ін. обʼєкт. Напр., на поч. 17 ст. у м. Самбір (нині Львів. обл.) портал зі старого будинку магістрату умонтували у нову споруду ратуші. Значне місце в продукції каменярів належало декор. заверше­н­ням — ат­тикам. Вони мали також функціонал. при­значе­н­ня. Як завершал. елемент фасаду ат­тики закривали складні за кон­струкцією дахи з ринштоками, які від­водили воду від стін за допомогою далеко висунутих ринв. Часто каменярі вирізували різноманітні рельєфи. Окремі житл. будинки пл. Ринок зберегли рельєфи з торг. символікою. На них зображено вітрильники, бочки з товарами, дельфінів (1740). Велику увагу приділяли оформлен­ню інтерʼєрів, особливо прикрашали світлиці. Між вікнами або в куті ставили на пʼєде­сталах пів­колони, на які клали пологі арки. Площину цієї архіт. композиції за­звичай декорували різьбле­н­ням. Каменярі плідно працювали також у жанрі мемор. пластики, зокрема склепів, яскраві зразки яких збереглися на Янів. та Личаків. кладовищах Львова. Окрему групу виробів каменотес. виробництва становили вірм. мемор. хрещаті таблиці, які монтували у стінах вірм. святинь або різьбили на їхніх личков. поверх­нях (т. зв. хачкари). Як свідчать архівні документи, одним із майстрів, який плідно за­ймався виготовле­н­ням мемор. таблиць, був В. Келар. Із двох його заповітів ві­домо, що він виготовив мемор. таблиці для багатьох укр., вірм., євр. кладовищ. Епігр. орнамент майстри виконували за бажа­н­ням замовників укр., польс., лат., вірм. мовами та їдиш. Із появою фабрич. виробництва, нових технологій та буд. матеріалів каменярство як художнє ремесло занепало.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2023
Том ЕСУ:
12
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
10817
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
85
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 2
  • середня позиція у результатах пошуку: 4
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 4):
Бібліографічний опис:

Каменеобробка / Г. І. Кос // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2012, оновл. 2023. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-10817.

Kameneobrobka / H. I. Kos // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2012, upd. 2023. – Available at: https://esu.com.ua/article-10817.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору