Ксилографія
КСИЛОГРА́ФІЯ (від грец. ξύλον — зрубане дерево і …графія) — технічний різновид випуклої гравюри; ручний спосіб виготовлення образотворчих форм високого друку гравіруванням малюнка на дереві; гравюра на дереві (дереворит, дереворіз); відбиток із гравюри на дереві. Друковану форму (кліше) створюють ручним гравіруванням. У поздовжній (обрізній) гравюрі волокна дошки паралельні її поверхні, роботу виконують загостреними кінцями ножів на дошці поздовжнього розпилу; можливості цієї техніки невеликі. На відшліфованій поверхню дошки наносять малюнок, після чого лінії обрізають з обох боків гострим ножем, а тло вибирають широкими стамесками до глибини 2–5 мм; прокатують дошку фарбою і виконують відтиснення на папері. Головний інструмент К. — штихель, що дає можливість застосовувати найтонші й найрізноманітніші техніки. К. виконують тонкими щільними штрихами з розрахунком на їхню злитість у тонові плями різної світлосили. Форми, виготовлені способом К., витримують до 15 тис. відбитків. К. слугувала для створення ілюстрацій та репродукування живопису і рисунку в книгах, журналах.
К. — найдавніша техніка гравюри, виникла у Китаї наприкінці 6 ст. Там були відомі способи розмноження малюнка за допомогою кліше, вирізаного на дереві, камені чи глині. Набула поширення в Кореї та Японії. У 14–17 ст. у Китаї інтенсивно розвивали книжкову гравюру світського змісту (іл. до істор. романів і пʼєс, трактатів про живопис тощо). Кінець 16 — 1-а пол. 17 ст. вважають періодом розквіту книжк. ілюстрації. Від початку 17 ст. створювали кольорові гравюри (худож. пошт. папір, книжкові ілюстрації). У 18–19 ст. набув поширення китайський лубок — «няньхуа» («новорічні картини»). Спочатку відбитки як у книзі, так і в лубку розфарбовували пензлем від руки або за трафаретом, часто й кольоровий друк доповнювали розфарбовуванням уручну. Згодом К. зʼявилася в арабських країнах. У Західній Європі К. виникла наприкінці 14 ст., значний поширення набула на початку 15 ст. Історики повʼязують це з початком виробництва паперу
В техніці К. друкували перші книжки Й. Ґутенберґа. Кожну сторінку книжки вирізували разом із текстом та ілюстраціями; надруковані таким чином книжки називали ксилографічними. Перші ксилографи майстерно використовували можливості лише чорного і білого кольорів. Для збагачення гравюри засобами виразності й емоційності винайдено кольорову гравюру на дереві. Широко вживана до кінця 17 ст. у книгодрукуванні техніка дереворізу — вирізування різцями лінійно-штрихового рисунка на дошці мʼякого дерева поздовжнього розпилу.
Наприкінці 17 ст. зʼявилася техніка тонової гравюри грабштихелем на торцевій дошці поперечного розпилу стовбура дерева твердої породи — самшиту, горіха, пальми, граба, груші тощо. Торцева К. (гравюра на поперечному зрізі стовбура твердих порід; виконують на дошці з перпендикулярним до поверхні полотном, як основний художній засіб використовують світлотінь) вперше отримала визнання 1775 у роботах англ. гравера Т. Бʼюїка, розповсюдилася на початку 19 ст. у європейських країнах. Це припинило підйом і повністю витіснило поздовжню гравюру, яку поновили наприкінці 19 ст. у звʼязку з пошуками нових шляхів у мистецтві. Особливої популярності кольорова гравюра набула у Китаї та Японії. Спочатку гравюри на дереві в Японії розмальовували від руки, у 18 ст. виникли різноманітні способи кольорової К. Її високий рівень повʼязаний із творчістю таких відомих майстрів, як К. Утамаро, К. Хокусай, А. Хіросіґе. Вони справили значний вплив на європейське мистецтво 19 ст., зокрема на франц. живопис. Від 2-ї пол. 19 ст. у К. стали відтворювати не лише рисунки, а й твори живопису. У 1890-х рр. винайдено більш оперативну й дешеву фотоцинкографію, що витіснила К. із поліграфії. Однак торцева гравюра стала улюбленою технікою деревориту в творчості художників. Ф. Валлоттон, П. Ґоґен, Е. Мунк, Е. Барлах відкривали нові можливості К. Гравюри будували на комбінаціях паралельних, часом одноманітних штрихів, які передавали загальний тон картини, світло й тінь. Тонова гравюра 19 ст. переважно репродукційна, реміснича.
К. відома в Україні (переважно на Волині та Галичині) від початку 14 ст. Укр. стародруки оздоблені різноманітними гравюрами. Їхні автори часто приховувалися за ініціалами та скороченими підписами. Повним іменем зазначали своє авторство львів. гравер 1630–40-х рр. Георгій (ієродиякон), Ілля (виконав 500 гравюр) та його учень Прокопій. До виданого друкарнею Києво-Печер. лаври 1661 «Патерика Печерського» створ. титульний і фронтиспис, бл. 50 високохудожніх сюжетних гравюр, численні заставки, кінцівки. Дійшли відомості про укр. ксилографів Федора-дереворитника (працював у Києві між 1694–1724) та Самійла Адаманта (18 ст.). У 1-й пол. 17 ст. К. застосовували для оформлення та ілюстрування друкованих книг. Гравюра стала популяризатором нових тем, сюжетів, іконографії, часто взятих із західноєвропейських джерел 16–17 ст. Але майстри видозмінювали оригінал, прагнучи чіткості й простоти графічної мови, доступного і дещо наївного художнього образу. Водночас укр. К. повʼязана з іконописом, що часто коректувало її художню форму, орієнтуючи на національні традиції. Завдяки цьому багато ілюстрована укр. книга стала значним явищем у художній культурі народу. К. майже забуто у 18–19 ст. (збереглися роботи київ. ієродиякона Севастяна). Умови для розвитку укр. книжкової графіки у 19 ст. були надзвичайно важкими, оскільки була заборона на друк літератури українською мовою. Наприкінці 19 ст. у рос. часописах «Нива», «Всемирная иллюстрация» за рисунками А. Котляревського, В. Радомського, К. Трутовського, М. Зіновʼєва, І. Їжакевича, К. Крижицького, Х. Платонова місцеві гравери виконували К.
У 1920-х рр. К. відроджено. Мистецтву деревориту, прийомам майстрів 16–17 ст. навчала від 1922 студентів С. Налепинська-Бойчук у спеціалізованій майстерні графіки Київ. худож. інституту. Впливом давньої гравюри позначені ранні роботи О. Сахновської («Через кладку», 1927). У К. працювали С. Ґебус-Баранецька, М. Жук, О. Кульчицька, Я. Музика, Н. Хасевич та ін. У 20 ст. К. зберегла своє значення майже виключно як техніка створення художніх (станкової і книжкової) гравюр, екслібрисів. У 2-й пол. 20 ст. у техніці К. виконували ілюстрації до книжок В. Касіян — до повісті «Борислав сміється» І. Франка (1948), В. Перевальський — іл. за мотивами поезій М. Рильського (1962), пʼєси «Назар Стодоля» Т. Шевченка (1963), поеми «Прометей» А. Малишка (1967), зб. «Скіфський степ» Л. Череватенка (1970; усі — Київ); портрети І. Вишенського, Памва Беринди, І. Федорова (усі — 1974), Ч. Айтматова (1983) та ін. І. Батечко створив цикл дереворитів, присвячений Софії Київській, Ярославу Мудрому, Києво-Печер. лаврі (1968–69), 14 шмуцтитулів до кн. «Софія Київська» (К., 1971); К. Козловський — серію гравюр для листівок із видами Києва та Канева. У 1960-і рр. у техніці К. виконували екслібриси І. Батечко, Я. Гніздовський, М. Грепиняк, К. Козловський, С. Кукурудза, М. Малишко, В. Масик, В. Перевальський, В. Стеценко, М. Фрадкін та ін.