Розмір шрифту

A

Київський метрополітен

КИ́ЇВСЬКИЙ МЕТРОПОЛІТЕ́Н — під­приємство міського електротранс­порту. Від 1998 пере­буває у комунал. власності. У структурі К. м. — 17 осн. під­роз­ділів (служб): руху; рухомого складу (електродепо «Дарниця», «Оболонь» та «Харківське», вагоноремонт. завод); ескалаторна; електропо­стача­н­ня; сигналізації; електромех.; комерц.; колії, тунел. споруд і будівель; інформ. технологій і звʼязку; матер.-тех. по­стача­н­ня; соц. забезпече­н­ня; воєнізов. охорони; дирекція будівництва метрополітену. 1884 у Києві вперше у Рос. імперії кер. Пд.-Зх. залізниці Д. Андрієвський за­пропонував проект метрополітену, що перед­бачав прокладе­н­ня тунелів від при­стані на Дні­прі до залізнич. вокзалу через Пошт. і Бес­сараб. площі (не під­триманий депутатами міської управи). 1916 Рос.-амер. торг. палата за­пропонувала влас. проект будівництва К. м. (інж. І. Мочало), також від­хилений міською владою. Уряд геть­мана Української Держави П. Скоропадського 1918 проголосив намір побудувати уряд. центр і лінію метро у р-ні Звіринця, що сполучала б Бес­сарабку і Деміївку, Звіринець та Лукʼянівку, Набережну (чи Прорізну) із Задні­пров. Слобідками, але і цей проект не було реалізовано у звʼязку із приходом до влади Директорії УНР. Перший у СРСР метрополітен від­крито 1935 у Москві (складався із 13-ти станцій). 1936 роз­глянуто і схвалено дипломну роботу випускника Моск. ін­ституту інж. транс­порту В. Папазова щодо проекту К. м. Однак через складну геополіт. ситуацію та по­ступове наро­ста­н­ня за­грози війни 1937 роз­почато будівництво спецобʼєкта № 1 — двох тунел. пере­ходів під Дні­пром: Пд., який мав зʼ­єд­нати Жуків о-в із поселе­н­ням Осокорки, та Пн. — для прямого сполуче­н­ня Оболоні з Вигурівщиною. Після нападу Німеч­чини на СРСР роботи припинилися, пере­важна частина тунелів і невивезена техніка залишилися під водою, зі звільне­н­ням Києва 1944 роз­почато роз­відув. роботи та створе­н­ня тех. проекту під­зем. магістралі. 1949 створ. «Київметробуд», що заклав перші шахти, 1951 від­булося перше зʼ­єд­на­н­ня тунелів між станціями «Дні­про» та «Арсенальна». 1960 уведено в екс­плуатацію першу дільницю Святошин.-Бровар. лінії довж. 5,2 км із 5-ма станціями — «Вокзальна», «Університет», «Хрещатик», «Арсенальна», «Дні­про». На лінії курсували 3-вагон­ні електропо­їзди, які обслуговували тимчас. депо «Дні­про», що діяло до 1965. У тому ж році введено в екс­плуатацію три станції метрополітену («Гідропарк», «Лів­обережна», «Дарниця») та електродепо «Дарниця». У рік пуску вагон. парк метрополітену нараховував 24 од., середньодобові пере­везе­н­ня становили 0,13 млн осіб (за рік пере­везено 4,67 млн пасажирів). 1976 введено в дію першу чергу Куренів.-Червоноармій. лінії (2,3 км) із 3-ма станціями — «Площа Калініна» (нині «Май­дан Незалежності»), «Поштова площа», «Червона площа» (нині «Контрактова площа»), що зʼ­єд­нала індустр. Поділ. р-н із центром міста. 1989 від­крито рух на Сирец.-Печер. лінії зі станціями «Золоті ворота» (входить до 15-ти кращих у світі за архіт. та мозаїч. оздобле­н­ням; арх. Б. та В. Жежеріни, М. Жариков; художники С. Адаменко, М. Ралко, Г. Корінь, В. Федько), «Палац спорту» та «Мечникова» (нині «Кловська»). Станом на кін. 2012 діють 3 лінії метрополітену — Святошин.-Бровар. (22,7 км — 18 станцій), Куренів.-Червоноармій. (19,4 км — 17 станцій), Сирец.-Печер. (23,9 км — 16 станцій). У центрі міста є 3 вузлові станції, де пасажири можуть пере­йти з однієї лінії на іншу. Платформи роз­рах. на 5-вагон­ні по­їзди. Мін. інтервал руху — 90 сек., макс. навантаже­н­ня — 40 пар по­їздів щогодини. Середньодобові пере­везе­н­ня у робочі дні — 1,8 млн пасажирів. Питома вага пере­везень пасажирів К. м. становить бл. 65 % від заг. обсягу міських пасажир. пере­везень (у порівнян­ні, 1961 — 5,2 %, 1979 — 18,2 %), напр., лише за 9 місяців 2011 пере­везено 379,3 млн осіб. Найзавантаженіші станції: «Вокзальна», «Хрещатик» (вузлова), «Лісова», «Петрівка», «Лів­обережна», «Видубичі» та «Святошин», побл. яких знаходяться залізничні станції та маршрути приміського автотранс­порту. Пасажиропотік на кожній із них становить понад 50 тис. осіб щодоби. Святошин.-Бровар. лінія є осн. у системі К. м., щодоби пере­возить понад 630 тис. пасажирів. Обслуговує густонаселені р-ни Києва, що знаходяться на обох берегах Дні­пра, залізничні станції Київ-Пасажирський, Святошин та Дарниця. Куренів.-Червоноармій. лінією користуються понад 420 тис. пасажирів. Обслуговує густонаселені р-ни Пн. та Пд. Києва, залізничну ст. Київ-Петрівка. Сирец.-Печер. лінія щодоби пере­возить понад 330 тис. пасажирів. У сфері обслуговува­н­ня — густонаселені р-ни Києва, роз­таш. на обох берегах Дні­пра, центр міста, залізничні ст. Сирець, Видубичі. Заплановано спорудже­н­ня Поділ.-Вигурів. та Лів­обереж. ліній. У госп-ві К. м. — понад 760 пасажир. вагонів, 120 ескалаторів, 70 електр. під­станцій, 200 водовід­лив. установок, 100 вентиляц. шахт, 260 стрілоч. пере­водів. Заг. протяжність кабел. мереж становить понад 10 тис. км. Рухомий склад — вагони типу Є, Єж, 81-717/714 та їхні модифікації, поїзд «Славутич». На під­приємстві введено в екс­плуатацію перший поїзд для метрополітену вітчизн. виробництва, створ. із 5-ти вагонів моделей 81-7021, 81-7022 на Крюків. вагонобуд. заводі (м. Кременчук Полтав. обл.). Нині Сирец.-Печер. лінія вже екс­плуатує понад 30 таких вагонів. Під­йом та спуск пасажирів забезпечують ескалатори (найдовшим та найдавнішим у Києві є двомарш. ескалатор ст. «Арсенальна»). Спільно з Крюків. вагонобуд. заводом К. м. освоїв серійне виробництво вітчизн. ескалаторів, що встановлені на станціях «Сирець», «Лісова», «Дарниця» та «Деміївська». Пере­везе­н­ня пасажирів з одного берега Дні­пра на ін. здійснюється через мости метрополітену. Комплекс. міст «Метро» та міст через Русанів. протоку споруджено 1965 у складі 3-ї пуск. черги метрополітену. Повна довж. мосту «Метро» становить 689 м, прав­обережна естакада має довж. 119,5 м, а лів­обережна — 160 м. Міст через Русанів. протоку довж. 349,2 м збудов. для транс­порт. зʼ­єд­на­н­ня між Гідропарком та лівим берегом Дні­пра (Святошин.-Бровар. лінія). Пд. міст (довж. 1265 м) від­крито 1992 разом із пуском лів­обереж. черги Сирец.-Печер. лінії. 1994–96 над частиною колії метрополітену, що проходить під вантами, збудовано захисну від­криту галерею довж. 592 м. Нині осн. система забезпече­н­ня без­пеки руху по­їздів у К. м. від­повід­ає світ. стандартам, це зокрема сигналізація з автомат. регулюва­н­ням швидкості для локомотивів, операт.-технол. радіозвʼязок, упр. стрілками та сигналами станцій метрополітену з центр. дис­петчер. пункту з компʼютер. керува­н­ням; упр. роботою станцій із за­стосува­н­ням ві­деона­гляду. Для поліпше­н­ня обслуговува­н­ня пасажирів у метрополітені впроваджено мобіл. звʼязок; встановлено інформ. монітори, що полегшують пасажирам з вадами слуху користува­н­ня метрополітеном; на нових станціях змонтовано ліфти-під­йомники для тих, хто не може само­стійно пере­суватися сходами; для пасажирів із вадами зору входи до станцій обладнані звук. орієнтирами та на краю платформ нанесено спец. обмежув. лінію, що допомагає орієнтуватися при вході до станції та при посадці у вагон. Від 2000 у адм. будівлі діє Музей історії К. м., екс­позиція якого роз­міщена у 3-х залах (нараховує 1545 од. осн. та 910 од. допоміж. фондів і по­стійно оновлюється). Екс­курсії проводяться як без­посередньо у музеї, так і на вироб. май­данчиках служб та структур. під­роз­ділів метрополітену (темат. із профорієнтації). Нині на під­приємстві працюють понад 8 тис. осіб. К. м. очолювали М. Орлов (1960–75), С. Капітанюк (1975–85), М. Балацький (1985–2003), М. Ша­вловський (2003–06), П. Мірошников (2007–10), від 2010 нач. — В. Федоренко.

Літ.: Киевский метрополитен. К., 1962; Заремба Ф. М., Целиковская Т. А. Киевский метрополитен. К., 1976, Козлов К. Київський метрополітен. К., 2011.

В. І. Зель, М. М. Кураса

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2023
Том ЕСУ:
12
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Підприємcтва
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
11337
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
270
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 859
  • середня позиція у результатах пошуку: 17
  • переходи на сторінку: 3
  • частка переходів (для позиції 17): 23.3% ★☆☆☆☆
Бібліографічний опис:

Київський метрополітен / В. І. Зель, М. М. Кураса // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2012, оновл. 2023. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-11337.

Kyivskyi metropoliten / V. I. Zel, M. M. Kurasa // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2012, upd. 2023. – Available at: https://esu.com.ua/article-11337.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору