Розмір шрифту

A

Електоральна соціологія

ЕЛЕКТОРА́ЛЬНА СОЦІОЛО́ГІЯ — галузь соціологічної науки, яка ви­вчає структуру та динаміку електоральних установок і поведінки виборців, фактори, що їх ви­значають, та технології впливу на електоральну поведінку. Е. с. покликана дати від­повіді на запита­н­ня, чому громадяни беруть участь у виборчому процесі й акті голосува­н­ня, чим ви­значається рівень вибор. активності громадян, як змінюється її рівень у різних країнах і на різних типах виборів, чим ви­значається електорал. вибір громадян, партій та канд. на різних типах виборів, чи залежать фактори електорал. вибору від типів політ. культур та рівня соц.-екон. роз­витку країн й окремих регіонів, як змінюється парт.-політ. преференції громадян країн та регіонів, чи можна про­гнозувати електорал. поведінку виборців, які методи електорал. дослідж. та про­гнозува­н­ня виборів є найбільш ефектив., якою мірою можливо впливати на електорал. вибір громадян і які технології впливу на електорал. установки та поведінку є найбільш ефектив. тощо. Від­повіді на ці теор. і практичні запита­н­ня дають змогу не тільки описати стан і тенденції змін електорал. установок та поведінки виборців на певних типах виборів, але й пояснити причини вибор. активності та електорал. вибору партій і канд., а також перед­бачити (спро­гнозувати) зміни в установках та поведінці електорату і пер­спективи соц.-політ. роз­витку країни чи окремих регіонів. Е. с. — від­носно молода галузь соціол. дослідж., адже її предмет (вільні, демократ., прямі та заг. вибори) став нормою в країнах Заходу тільки у 1-й пол. 20 ст., а в Україні та країнах Сх. Європи — на­прикінці 20 ст. Становле­н­ня емпірич. і теор. Е. с. у США від­булось у 1920–50-і рр., у Зх. Європі — після 2-ї світової війни, в Україні та країнах Сх. Європи — в остан­нє десятилі­т­тя 20 ст. Е. с., як і ін. галуз. соціол. науки, поділяється на теор. і прикладну. Перша досліджує структуру та тенденції змін електорал. установок і поведінки громадян за довго- та середньо­строк. трендами, пояснює фактори та тенденції змін і роз­робляє моделі про­гнозува­н­ня електорал. установок та поведінки виборців; друга — у ході певних вибор. кампаній забезпечує субʼєктів вибор. процесу (партії та канд.) соціол. інформацією про перед­виборчу ситуацію, роз­робляє коротко­строк. про­гнози результатів голосува­н­ня, політ.-маркетинг. стратегії вибор. кампаній та рекомендації. Найбільший внесок у роз­виток світ. Е. с. зробили амер. соціологи П. Лазарсфельд, C.-M. Ліпсет, С. Рокан, А. Кембел, Е. Даунс, М. Фіоріна та нім. дослідниця Е. Ноель-Но­йман. Вони роз­робили власні теорії електорал. поведінки та її про­гнозува­н­ня, що ґрунтуються на ви­значен­ні особл. моделей голосува­н­ня виборців. Для ви­вче­н­ня фундаментал. тенденцій зміни електорал. установок та поведінки виборців у теор. Е. с. та реалізації функцій приклад. Е. с. використовують різні види та методи дослідж. і про­гнозува­н­ня — масові та екс­пертні, довиборчі, в день голосува­н­ня (екзит-пол) та поствиборчі, базові, рейтингові, іміджево-рекламні тощо. Для про­гнозува­н­ня результатів виборів також використовують різні методи — екс­траполяц. (проста екс­траполяція результатів масових опитувань), трендові (матем. моделі з урахува­н­ням динаміки зміни електорал. установок), про­гнозні, що будуються на певних теор. моделях електорал. поведінки. Крім того, при про­гнозуван­ні електорал. поведінки потрібно враховувати спец. ефекти — «замовчува­н­ня» (частина опитаних із міркувань пре­стижу чи страху приховує реальні електорал. наміри), «закритих дверей» (частина виборців практично ніколи не бажає спілкуватись з інтервʼюерами, а у виборах деякі з них беруть участь), «ефекту реклами» та ін. Методики роз­рахунку коефіцієнтів «замовчува­н­ня», «закритих дверей» та «ефекту реклами» ще тільки роз­робляються.

О. І. Вишняк

Додаткові відомості

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2009
Том ЕСУ:
9
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Наука і вчення
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
18854
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
247
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 2
  • середня позиція у результатах пошуку: 50
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 50):
Бібліографічний опис:

Електоральна соціологія / О. І. Вишняк // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2009. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-18854.

Elektoralna sotsiolohiia / O. I. Vyshniak // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2009. – Available at: https://esu.com.ua/article-18854.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору