ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine

Григор'єв Володимир Петрович

ГРИГО́Р’ЄВ Володимир Петрович (26. 01(07. 02). 1883, м. Кронштадт, Росія – травень 1922, Київ) – авіаконструктор. Від 1902 навч. на мех. відділ. Київ. політех. інституту, звідки неодноразово відраховувався через несплату грошей за навчання (востаннє 1913). У повітроплав. гуртку при цьому інституті познайомився із Ф. Терещенком – власником цукр. заводів, який захоплювався аеропланами. Від серпня 1909 працював креслярем, зав. тех. бюро, техніком-конструктором по аеропланах в авіамайстернях Ф. Терещенка у маєтку Червоне Бердичів. пов. Волин. губ. (нині смт Андрушів. р-ну Житомир. обл.), які 1914 перетворено на авіазавод. 1911 закін. авіац. курси у Парижі, 1915 пройшов практику в аеродинам. лаб. А.-Ґ. Ейфеля. У Червоному Г. вдосконалював конструкції літаків типу «Моран», «Фарман», «Моран-Солньє»; розробив лічильник швидкості для літака, проекти верстатів з обробки деревини, прилади та інструменти для виготовлення повітр. гвинтів, верстат для випуску артилер. коліс; винайшов способи випробовування матеріалів для будівництва аеропланів (авторство багатьох тех. ідей і проектів привласнив Ф. Терещенко). Після продажу у жовтні 1915 всього майна авіамайстерень АТ «Дукс» залишався гол. конструктором з будівництва літаків до літа 1917. У серпні 1915 включений до комісії, яка приймала у Парижі та Лондоні майно для повітр. флоту, навесні 1916 признач. гол. конструктором пересувної авіамайстерні № 2. У липні 1916 відряджений до авіац. майстерень Київ. політех. інституту, де під його керівництвом спроектовано літак, у конструкції якого використано ідею змін. кута атаки несучих поверхонь. Аероплан, збуд. на авіац. заводі Ф. Терещенка у Волин. губ., випробуваний спочатку в Москві, а 20 вересня 1917 – у Києві. Від липня 1917 – зав. авіац. майстернями Київ. політех. інституту (організував школу авіатехніків та механіків); від 1920 – зав. ремонтом літаків моторобуд. заводу «Дека» у м. Олександрівськ (нині Запоріжжя), на якому згодом став гол. інженером. Сподіваючись на відродження авіац. промисловості України, переклав, переробив і передав для друку до Упр. Червоного військ.-повітр. флоту України праці А.-Ґ. Ейфеля з повітроплавання та авіації; підготував довідник для авіаконструкторів, монтерів й авіатехніків; написав декілька статей з авіації. У зв’язку з погіршенням здоров’я у жовтні 1921 звільнився з роботи і переїхав до Києва. Довгий час ім’я Г. було забутим, лише 14 червня 1957 на його могилі на Солом’ян. цвинтарі встановлено пам’ятник.

Літ.: Шавров В. Б. История конструкций самолетов в СССР до 1938 г. Москва, 1969; Савин В. С. Авиация в Украине: Очерки истории. Х., 1995; Моисеев В. А. Контакт, Ваше сиятельство! К., 2000.

В. В. Татарчук

Рекомендована література

  1. Шавров В. Б. История конструкций самолетов в СССР до 1938 г. Москва, 1969;Google Scholar
  2. Савин В. С. Авиация в Украине: Очерки истории. Х., 1995;Google Scholar
  3. Моисеев В. А. Контакт, Ваше сиятельство! К., 2000.Google Scholar
Читати у файлі PDF

Інформація про статтю

Автор:

Авторські права:

Cтаттю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»

Бібліографічний опис:

Григор'єв Володимир Петрович / В. В. Татарчук // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – К. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2006. – Режим доступу : https://esu.com.ua/article-27115

Том ЕСУ:

6-й

Дата виходу друком тому:

2006

Дата останньої редакції статті:

2006

Цитованість статті:

переглянути в Google Scholar

Для навчання:

використати статтю в Google Classroom

Тематичний розділ сайту:

Ключове слово:

EMUID (ідентифікатор статті ЕСУ):

27115

Кількість переглядів цього року:

12

Схожі статті

Ківа
Людина  |  Том 13 | 2013
О. К. Богданов
Захарченко
Людина  |  Том 10 | 2010
Р. В. Мараєв
Балабуєв
Людина  |  Том 2 | 2016
В. А. Каряка, О. Д. Ківа

Нагору