Розмір шрифту

A

Кордоцентризм

КОРДОЦЕНТРИ́ЗМ — біблійне за походже­н­ням уявле­н­ня про те, що істин­ну сутність людини зосереджено в сер­ці. В європ. філософії К. поділяли Б. Паскаль, нім. пієтисти і нім. романтики (Новаліс та ін.), частково Л. Феєрбах. К. — парадигма укр. менталітету, культури та філософії. Починаючи від Іларіона Київського, К. мав най­­яскравіший вияв у 18–19 ст. у творах Г. Сковороди, Т. Шевчен­ка, М. Гоголя, П. Куліша, П. Юркевича. Напр., «жити серцем» за Т. Шевченком, — щиро, правдиво, цілісно, палко, повноцін­но. Цей тип життя та сві­домості по­єд­нує: а) морал., естет., пісен­не з софій. мудрістю «книги буття»; б) «землю і небо» — природність, органіку, кореневість, антеїзм «матері-землі», одухо­творе­н­ня, вселюбов, усебратер­ство, Бога, ідеалізм, містику; в) за­глибле­н­ня у «сердечнії печери», внутр. бе­зо­дню, таємницю (вплив ісихазму) та екс­травертацію в слові «від серця», знаючи міру; г) самопі­зна­н­ня, кардіогносію «правди про себе» та можливість нового народж. «у дусі»; ґ) довіру до буття, «тепло», оптимізм, згідливість, «сми­рен­номудріє» та гнів до неправ­ди і зла; д) спів­чу­т­тя у «континуумі чуйності», інтуїтивізм та практ. на­станову впорядковувати і твор­чо прикрашати життя.

У 20 ст. К. ви­вчали укр. дослідники В. Петров, Д. Чижевсь­кий (за­пропонував ви­значе­н­ня «філософія серця»), І. Мірчук, М. Шлем­кевич, В. Липинський та ін.; у незалеж. Україні — В. Хра­мова, І. Бичко, А. Бичко, Ю. Римаренко, В. Табачковський, С. Кримський та ін. Укр. К. базований на біблій. досвіді серця (понад 850 слововжитків у Старому Заповіті). К. су­проводжує генезис особистіс. самосвідомості та приписує серцю — цін­нісному інтегратору ціліснос­ті буття — почу­т­тя, розум, пі­знан­ня (інтуїтивне), волю, спо­гля­дан­ня, памʼять, що певною мірою гальмує диференціацію і системну суб­ординацію цих здатностей. Серце — субʼєктив. орган цін­нісно-смислових ставлень. Такі від­ноше­н­ня спочатку виникають у формі вражень, бажань, пристрастей, прагнень, що надають мотивац. енергію як внутр. процесам (уяві, фантазії та ін.), так і волі у зовн. діях. Первин­но «я», «хочу» і «предмет» злиті у синкретич. ставлен­ні, у плазмоїді («вогонь бажа­н­ня», «вогонь серця»), де пориву під­порядк. когнітивні елементи (ро­зумі­н­ня, досвід тощо). Серце — кореневий первінь свідомості, яка роз­глядає світ у його значен­ні для «мене» та цін­ності для «нас». Тому явища і предмети стають проекціями люд. смислів — символами, а світ — семіо­­сферою, що центрована в серці. Навіть коли ро­зумове «я» ві­­д­­­окремлюється і веде «роз­мовоньку» (рефлексію) зі своїм сер­цем, остан­нє лишається гарантом цілісності душі й духу. Хри­стиянство, подолавши бінарні єресі з їх рівновагою добра і зла, за­провадило пріоритет милосердя, блага, злагоди, миру, гар­монії. Від­так серце, як правило, повʼязане з Богом (тотальністю буття), генерує любов (як особисту, так і всезаг. єд­ність) та має аспект совісті (самооцінки за критерієм заг. ладу, правди й узгоди; «В серденьку своїм все­лен­ную носила», П. Куліш). За­значеними на ін. способами уні­версал. смисловість згортається в унікал. «внутр. світ» та персонал. сенс життя і кожного вчин­ку. К. сприяє індивідуації людини (мікросвіту, монади) та жит­тєтворчості (за Г. Сковородою, уможливлює екзистенц. реальність).

Єдине обмеже­н­ня К. — щодо домінації логіко-дискурсив. мисле­н­ня. Модер. раціоналізм проти­ставляє субʼєкт обʼєкту, нехтуючи від­ноше­н­ням між ними та особистим ставле­н­ням, під­порядковує волю ро­зумові, здобуває владу над речами і серцем та критикує К. за субʼєктивність, стихію емоцій, сентименти, інфантилізм, жін. вдачу тощо. Однак прагматизм і сцієнтизм спричинили великі ката­строфи у серед. 20 ст., тому «серце» й «розум» необхідно по­єд­нувати. Укр. К. в умовах ре­пресій рос. імперіалізму став чин­ником духов. опору і суверен. гідності, живлячись із поз­асоціал. джерел. К. і нині на боці людяності, опонує жорст­кому соціоцентризму та від­кри­тий в універсал. рідноту. Див. також Бездуховність, Інтелектуалізм.

Літ.: Мойсеїв І. Храм української куль­тури. 1995; Україна: філос. спадок сто­літь. 2000. Т. 1, 2; Кримський С. Архетипи української культури // Про софійність, правду і смисли буття. 2010; Ріднота і смисл. 2012 (усі — Київ).

І. К. Мойсеїв

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2014
Том ЕСУ:
14
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
3509
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
640
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 40
  • середня позиція у результатах пошуку: 6
  • переходи на сторінку: 3
  • частка переходів (для позиції 6): 150% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Кордоцентризм / І. К. Мойсеїв // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2014. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-3509.

Kordotsentryzm / I. K. Moiseiv // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2014. – Available at: https://esu.com.ua/article-3509.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору