ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine

Розмір шрифту

A

Педагогіка експериментальна

ПЕДАГО́ГІКА ЕКСПЕРИМЕНТА́ЛЬНА – галузь педагогіки, основою якої є емпіричні спостереження та експеримент. Розвинена наприкінці 19 — на початку 20 ст. Термін запропонував німецький учений Е. Мейман. Серед представників — А. Біне (Франція), Е. Клапаред (Швейцарія), В.-А. Лай (Німеччина), Е. Торндайк, Ґ.-С. Голл (обидва — США). Основою П. е. і педагогічного експерименту стала психологія експериментальна. Німецький фізіолог і психолог В. Вундт для розроблення ідей П. е. використав системний принцип та обстоював потребу застосування експериментальних методів, запозичених у природничих наук. Учений згуртував навколо концепції П. е. прихильників створення її наукової бази — спеціальних лабораторій, дослідницьких центрів (А. Біне, німецький учений Г. Еббінгауз та ін.). 

Наприкінці 90-х рр. 19 ст. розширено мережу психологічно-педагогічних лабораторій з дослідження дитячого віку як періоду інтенсивного психічного та фізичного розвитку індивіда. До провідних методів галузі належали тривалі спостереження за педагогічним процесом, експеримент, дослідження самостійних робіт дітей. Головну увагу представники П. е. зосереджували на вивченні сутності дитини, тобто сукупності її душевних і фізичних властивостей. Вони досягли певних успіхів у з’ясуванні закономірностей психофізіологічного розвитку особистості, ґрунтовно досліджували відчуття, сприймання, пам’ять, уяву, мислення, допитливість, естетичні почуття і волю у дітей. Так, А. Біне розробив перші тести для вивчення розумового розвитку; О. Нечаєв сприяв упровадженню експериментальних методів у дитячу психологію; О. Лазурський запропонував використання природного експерименту як методу дослідження психічних особливостей школярів; американський психолог А.-Л. Гезелл наголошував на необхідності фіксації розумових досягнень дітей не лише в «поведінкових» термінах, а й у якісних психологічних характеристиках; Е. Клапаред стверджував, що мотиваційній стороні діяльності підпорядковується операційна, тобто засоби досягнення цілей. 

Водночас представники П. е. не змогли уникнути деяких помилок через недооцінювання значення педагогічної теорії, помилковість її засад та недостатність досвідних даних повсякденної практики навчально-виховної роботи про розвиток учнів. Зокрема здібності дітей вони розглядали як сукупність набутих особистістю навичок і вмінь, незважаючи на їхні особливості; розвиток трактували як нагромадження дітьми навчальних надбань (Е. Торндайк та ін.); процеси сприймання та спостереження визначали лише віком дітей (А. Біне, В. Штерн); обстоювали натуралістичні концепції онтогенезу людської психіки; розглядали динаміку психічного розвитку як поступове уповільнення зростання елементарних функцій, активний розвиток яких припадає на ранній дитячий вік, а потім триває лише їхнє кількісне збільшення; вважали, що дозрівання організму є головною детермінантою поведінки дитини, а середовище лише коригує, а не зумовлює процес розвитку.

У Росії лабораторію з педагогічного вивчення дитини заснував 1901 О. Нечаєв. 1910 створено Товариство П. е., серед членів якого — М. Бернштейн, О. Лазурський, Г. Россолімо. Відбулися 3 Всеросійські з’їзди з П. е. (1910, 1913, 1916). До 30-х рр. 20 ст. сформувалися нові напрями педагогічних досліджень на засадах лабораторних і природних експериментів. З метою вивчення дитячих колективів упроваджено метод систематичного спостереження. Усталена програма дослідження об’єднань дітей забезпечувала систематичність спостереження та отримання ґрунтовного фактологічного матеріалу, передбачала вивчення передусім екзогенних подразників, що діють на дітей. В Україні перше експериментальне дослідження дітей здійснив 1878 І. Сікорський. Подальшого розвитку галузь набула як складова дитячої та диференційної психології, педології, шкільної гігієни та рефлексології. 1925–32 у Харкові виходив «Український вісник рефлексології та експериментальної педагогіки». У галузі П. е. працювали О. Залужний, В. Протопопов, І. Соколянський та ін. Див. також Психологія експериментальна.

Рекомендована література

  1. Залужний О. Завдання сучасної експериментальної педагогіки // Укр. вісн. рефлексології та експерим. педагогіки. 1926. № 2;
  2. Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. К., 1989;
  3. Експериментальна педагогіка в ХХ сторіччі: Мат. наук.-практ. конф., Київ, 16–17 трав. 1996. К., 1996. Ч. 2;
  4. Лисенко Л. Експериментальна педагогіка в поглядах В. А. Лайя // Наук. зап. Сер. Пед. науки. Кр., 2003. Вип. 49, ч. 2.
Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
берез. 2025
Том ЕСУ:
стаття має лише електронну версію
Дата опублікування статті онлайн:
Тематичний розділ сайту:
Наука і вчення
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
888405
Вплив статті на популяризацію знань:
4
Бібліографічний опис:

Педагогіка експериментальна / В. І. Кизенко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2025. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-888405.

Pedahohika eksperymentalna / V. I. Kyzenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2025. – Available at: https://esu.com.ua/article-888405.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору