Розмір шрифту

A

Дитяча психологія

ДИТЯ́ЧА ПСИХОЛО́ГІЯ — роз­діл вікової психології, що ви­вчає особливості роз­витку діяльності, психічних процесів та якостей, формува­н­ня особистості дитини. Предмет Д. п. історично змінюється, оскільки індивід. псих. роз­виток людини (онтогенез) завжди від­бувається на певному етапі становле­н­ня су­спільства (філогенез). Нім. філософ Ф.-В. Шел­лінґ від­значав, що дит. роз­виток характеризується т. зв. потенціюва­н­ням, будучи епохою породже­н­ня та роз­витку самих потенцій і можливостей роз­витку, зміст яких завжди є специфіч., укоріненим у сфері культурно-істор. буття людей. Універсальність можливостей дитини полягає в тому, що за від­повід­них пед. умов вона може опанувати фундам. початки твор. потенціалу культури. Д. п. оперує особливою одиницею аналізу — вік, або період, що є за­мкненим циклом дит. роз­витку, тривалість котрого (за Л. Виготським) ви­значає його внутр. зміст, має власні структуру та динаміку. Термін «Д. п.» певний час використовували як синонімічний до терміна «педологія», згодом — «вікова психологія» (від­повід­но до заг. періодизації вікового роз­витку, охоплюючи психологію дитини ран­нього, до­шкіл. віку, молодшого школяра, під­літка, юнац. віку). Д. п. являє собою генет. метод, що дає можливість встановити заг.-психол. закономірності роз­витку на кожному віковому етапі та пояснити їхні причини, але, на від­міну від генетичної психології, вона обмежується віком від пренатал. (внутр.-утроб.) роз­витку до 6–7-ми р. — періодом найбільш інтенсив. та ефектив. псих. роз­витку, прагне максимально описати якісні зміни, що від­буваються в дитини у цей час.

До оформле­н­ня Д. п. у самост. науку дит. роз­витку значну увагу приділяли ві­домі філософи та педагоги. Ж.-Ж. Руссо закликав враховувати природні та вікові особливості у вихован­ні дитини, Д. Тидеман описав результати спо­стережень за роз­витком однієї дитини від народже­н­ня до 3-х р. Системат. дослідж. започатк. спробою ціліс. аналізу роз­витку дитини в кн. В.-Т. Прейєра «Die Seele des Kindes» («Душа дитини», Ляйпциґ, 1882). У 1906 Марко Грушевський здійснив комплексне дослідж. псих. роз­витку дитини у звʼязку з тогочас. соц., істор., етногр. умовами із за­стосува­н­ням ві­домих на той час методик дитино­знавства. Становле­н­ня Д. п. як науки тісно повʼязане з діяльністю М. Басова, А. Біне, Дж. Боулбі, А. Вал­лона, Л. Виготського, П. Лесгафта, М. Монтес­сорі, К. Ушинського, Ж. Піаже, Д. Селлі, А. Фройд, Ґ. Стенлі-Голла, В. Штерна, П. Блонського, В.-М. Вундта, О. Залужного, В. Зеньковського, Я. Корчака, І. Соколянського, С. Рубінштейна та ін. Осн. теорії дит. псих. роз­витку ви­значає заг. під­хід до виріше­н­ня ключового пита­н­ня про рушійні сили та джерела псих. роз­витку, що і роз­поділяє їх на напрями: преформізм, який базується на варіаціях уявлень про вроджені інстинкти, коли шлях роз­витку за­про­грам. біол. спадковістю (етолог. та психоаналіт. напрями); сенсуалізм, в основі якого лежить соц. навч. та теорія конвергенції біол. і соц. чин­ників. У руслі культурно-істор. психології Л. Виготського доведено, що псих. роз­виток дитини є не функцією середовища або спадковості, а процесом оволоді­н­ня та присвоє­н­ня культурно за­даних засобів оволоді­н­ня собою, або становле­н­ня вищих псих. функцій. Дослідж. вітчизн. науковців виходять з осн. принципів теорії звʼязку роз­витку психіки дитини з вихова­н­ням та навч., гол. положе­н­ня якої полягає у тому, що псих. роз­виток дитини опосередкований вихова­н­ням та навч., при чому різноманітні форми пере­дачі сусп. досвіду реалізуються за умови активності дитини. Найважливіша сутнісна характеристика людини полягає у самодетермінації, що ви­значається єд­ністю її зовн. і внутр. умов (Г. Костюк) та робить людину вільним і сві­домим субʼєктом власної жит­тєдіяльності. Кінцеві форми, як і стадії псих. роз­витку, є потенційно за­даними. Дит. роз­виток є особливим процесом, який проходить у формі засвоє­н­ня за­даних су­спільством зразків через діяльність дитини з предметами та явищами навколиш. світу, опосередковану практ. та мовлен­нєвим спілкува­н­ням з людьми. Навч. є особливою формою пере­дачі соц. досвіду і пере­дує роз­витку. Роз­вивал. навч. не лише впливає на вдосконале­н­ня певних псих. можливостей, здібностей, але й ви­значає напрям руху псих. роз­витку. За рахунок цього утворюється зона най­ближчого роз­витку (різниця між потенцій. можливостями дитини та наявним рівнем її роз­витку).

Нині серед зав­дань Д. п. — накопиче­н­ня нових фактів, які характеризують псих. роз­виток сучас. дитини, від­стеже­н­ня змін, що від­буваються на межі періодів — немовля, ран­ній, до­шкіл., молодший шкіл. вік, роз­кри­т­тя закономірностей дит. роз­витку; ви­вче­н­ня роз­витку псих. процесів дитини, взаємозумовленості дит. видів діяльності (спілкува­н­ня, предметна діяльність, процесуал. та рольова ігри, малюва­н­ня, конструюва­н­ня, дит. екс­периментува­н­ня, спри­йма­н­ня казки та ін.) і псих. роз­витку; дослідж. формува­н­ня особистості та становле­н­ня первин. світо­гляду, контроль за процесом псих. роз­витку дітей у контекс­ті сучас. соціокультур. реалій, профілактика псих. здоровʼя. Вітчизн. дит. психологи протистоять тенденції до модернізації освіти шляхом форсов. адаптації дитини до зовн. форм дорослого життя, оскільки спрощене уявле­н­ня про дит. роз­виток і його при­скоре­н­ня призводить до звуже­н­ня можливостей дитини, зниже­н­ня заг. роз­витку і сут­тєвого від­става­н­ня (не­зважаючи на оволоді­н­ня окремими зна­н­нями та навичками) від прийнятих вікових норм.

Знач. внесок у роз­виток Д. п. зробили М. Боришевський, П. Гальперін, Д. Ельконін, О. Запорожець, Г. Костюк, О. Кульчицька, О. Леонтьєв, М. Лисіна, С. Максименко, В. Татенко, Т. Титаренко, О. Скрипченко та ін.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2007
Том ЕСУ:
7
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Наука і вчення
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
24393
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
761
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 410
  • середня позиція у результатах пошуку: 6
  • переходи на сторінку: 12
  • частка переходів (для позиції 6): 58.5% ★★☆☆☆
Бібліографічний опис:

Дитяча психологія / О. О. Вовчик-Блакитна // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2007. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-24393.

Dytiacha psykholohiia / O. O. Vovchyk-Blakytna // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2007. – Available at: https://esu.com.ua/article-24393.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору