Розмір шрифту

A

Епос

Е́ПОС — один із трьох, поряд з лірикою та драмою, родів художньої літератури. Твори цього роду обʼ­єд­нує низка рис: обʼєктивне зображе­н­ня реальності, роз­повід­ний характер, сюжетність, «самовід­стороненість» автора, різнобічне змалюва­н­ня героїв, довільне і часто вибагливе конструюва­н­ня часових та просторових координат. Залежно від тривалості зображувального часу, охопле­н­ня подій, які роз­кривають людські характери, роз­різняють великі (епопея, роман), середні (повість) та малі (новела, оповідання) епічні жанри.

Слово «епос» у східнословʼянській культурній традиції означає і літературний рід, і один із жанрів цього роду — епопею, отож сучасні літературо­знавці від­дають пере­вагу терміну «епіка» (від грец. ἐπιϰός — те, що стосується Е.), більш притаман­ному для західноєвропейської літературної традиції. Специфічна риса Е. — в організувальній ролі роз­повіді, що художньо реалізується у таких формах, як оповідь про події за принципом їх згадува­н­ня, різноманітні описи (побуту, природи, зовнішності, поведінки й духовного стану героїв, їхніх дій та вчинків), монологи, зокрема внутрішні, діалоги, полілоги персонажів. Крім того, між часом роз­повіді про події та зображеною дією існує певна часова ди­станція, що дає змогу авторові спо­глядати змальоване ніби збоку. Ще Аристотель від­значив цю рису: письмен­ник роз­повід­ає «про подію як про щось окреме від себе». О. Потебня також за­уважив: «Епос — perfectum. Звідси спокійне спо­гля­да­н­ня, обʼєктивність... У чистому епосі роз­повід­ача не помітно. Він не ви­ступає зі своїми роз­думами з приводу подій і почу­т­тями».

Схильність до оцінки й коментаря автором зображеного — прямо в текс­ті, у від­ступах — філософському, ліричному, публіцистичному (романістика О. Гончара) — або опосередковано, в під­текс­ті (романістика В. Під­могильного) — успадкована ще з античності. В епічних творах остан­ніх століть письмен­ник не ди­станціюється від зображеного, а наснажує роз­повідь субʼєктивними, особистісними елементами. Е. виявляє найбільшу гнучкість у художньому від­творен­ні часо­простору: дія може охоплювати значні часові проміжки або мить, яка вбирає в себе роки, може по­єд­нувати часові й просторові міще­н­ня. Епічна форма використовує різні типи сюжетів: події від­творюються або в хронологічній послідовності (повість «Кайдашева сімʼя» І. Нечуя-Левицького), або обʼ­єд­нуються пере­конливим мотивува­н­ням їх звʼязків, концентруючись навколо ви­значального епізоду чи епізодів (роман «Місто» В. Під­могильного).

В Е. Нового й новітнього часу пере­важають не стільки зовнішні події, скільки змалюва­н­ня динаміки й різноманітних від­тінків духовного роз­витку героїв (повість «Через кладку» О. Кобилянської, роман «Невеличка драма» В. Під­могильного). Залежно від кількості сюжетних ліній обсяг текс­ту епічних творів різний: від новел, оповідань-мініатюр (В. Стефаник, А. Чехов, ОʼГенрі) до мас­штабних епопей і романів («Іліада» та «Одіс­сея» Гомера, «Война и мир» Л. Толстого, «Волинь» У. Самчука). В епічних творах можна зобразити, на від­міну від лірики й драми, велику кількість характерів, об­ставин, подій, доль, деталей, по­дробиць, водночас проникаючи у внутрішній світ людини, змальовуючи складні характери, часто незавершені, суперечливі, рухливі. Формува­н­ня Е. від­бувалося різними шляхами. Так, епічні пісні виникли на основі ліро-епічних, які, в свою чергу, по­стали з синкретичного давнього обряду, у міфі, народній казці, історичному пере­казі закорінена роз­повід­на форма.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2009
Том ЕСУ:
9
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Мова і література
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
17948
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
3 450
цьогоріч:
539
сьогодні:
22
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 16 520
  • середня позиція у результатах пошуку: 6
  • переходи на сторінку: 58
  • частка переходів (для позиції 6): 7% ★☆☆☆☆
Бібліографічний опис:

Епос / Н. І. Бернадська // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2009. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-17948.

Epos / N. I. Bernadska // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2009. – Available at: https://esu.com.ua/article-17948.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору