Пам’яткознавство
ПАМʼЯТКОЗНА́ВСТВО — спеціальна наукова дисципліна, що досліджує культурну спадщину в теоретичному плані як особливе соціальне явище і певну сукупність матеріальних обʼєктів — памʼяток історії та культури, що поєднують сучасність із минулим, їхню природу та характерні особливості, а в практичному плані опрацьовує проблеми виявлення, обліку, вивчення, охорони, збереження та використання памʼяток. П. повʼязане із низкою наукових дисциплін соціогуманітарного спрямування, зокрема з іншими спеціальними історичними дисциплінами (джерело- та архівознавством, біографістикою), археологією, теорією та історією архітектури, культурологією, мистецтво-, крає-, музеє- і ландшафтознавством, а також реставраційною справою, інформатикою, туризмом тощо. Як окрема наука П. фактично оформилося в останній чверті 20 ст.
Розвиток памʼяткоохоронної роботи став рушійною силою інтенсифікації памʼяткознавчих студій, формування основних засад нової наукової дисципліни, що ставила своїм завданням розроблення теоретико-методичних напрацювань із виявлення, дослідження, збереження й використання памʼяток історії та культури. Від самого початку мали місце спроби визначити обсяг компетенції П. як науки, його специфічні теоретичні й практичні завдання, місце серед інших наукових дисциплін, взаємозвʼязок із ними. Уперше термін «памʼяткознавство» в Україні зʼявився 1985 із започаткуванням Охорони памʼяток історії та культури Українським товариством (УТОПІК) нової відповідної рубрики у журналі «Памʼятки України». Тоді П. повʼязували із краєзнавством, документуванням, експонуванням, вивченням окремих видів памʼяток. Такий підхід до окреслення завдань П. здебільшого зберігався до кінця 1980-х рр. Ситуація змінилася зі створенням 1991 спільною постановою Президії НАНУ та Колегії УТОПІК окремої наукової установи — Памʼяткознавства Центру НАНУ та Українського товариства охорони памʼяток історії та культури, першим директором якого став С. Заремба. Саме йому належить найповніше на той час дослідження щодо доцільності виокремлення П. в окрему науку, здійснене у монографії «Українське памʼяткознавство: історія, теорія, сучасність» (К., 1995). П. як окрема наукова дисципліна існує тільки на пострадянських теренах.
Одне із перших обґрунтувань його як окремої науки спробував дати російський вчений П. Боярський у статті «Теоретические основы памятниковедения (постановка проблемы)», згодом він розвинув його у монографії «Введение в памятниковедение» (Москва, 1990). Відтоді до питання про теоретичні й методологічні проблеми П. зверталися українські науковці, серед яких — С. Кот, Л. Прибєга, В. Вечерський, Л. Федорова, С. Гаврилюк, Л. Гріффен, С. Руденко, О. Худолей, О. Титова. Дослідники здебільшого розвивали й уточнювали основні, визначені раніше положення, але в головному всі вони дотримувалися запропонованих у названих наукових розробках засад, зокрема, що предметом дослідження в галузі П. є інформація, вміщена в памʼятках історії та культури.
Завдання П.:
- розроблення теоретико-методологічних принципів, що дозволяють вивчити ступінь адекватності памʼяток історичній дійсності;
- визначення прийнятних термінів і понять, що відповідають вітчизняній і світовій памʼяткоохоронній практиці;
- вироблення методів виявлення, відбору, вивчення, оцінки значимості й взаємозвʼязків інформації, наявної у памʼятках культурної спадщини;
- опрацювання методів цілеспрямованого використання таких відомостей із навчальною і виховною метою, популяризації культурної спадщини;
- розроблення теоретичних засад комплексного збереження історико-культурного та природного середовища.
Зрештою, склалося фактично загальноприйняте уявлення, що П. комплексно вивчає різноманітні елементи історико-культурної спадщини (памʼятки історії та культури) у нерозривній єдності як частини навколишнього природного та культурного середовища, теоретично узагальнює їхнє місце і роль у загальному культурно-історичному процесі, досвід дослідження та збереження в контексті оптимальної інтеграції до сучасної та майбутньої системи функціонування суспільства як складного соціального комплексу, а отже, П. — спеціальна наукова дисципліна, предметом якої є всебічне дослідження, охорона, збереження й популяризація памʼяток історії та культури як складової частини національної та всесвітньої культурної спадщини. При цьому існують й інші визначення: П. — наукова дисципліна, що вивчає памʼятки культурної спадщини; П. — спеціальна наукова дисципліна, обʼєктом дослідження якої є памʼятки, предметом — методики їхньої ідентифікації, фіксації, оцінки, обліку, захисту від пошкоджень, використання, реставрації, популяризації в суспільстві, а метою — їхнє збереження в автентичному стані для майбутніх поколінь. У всіх наведених та ін. варіантах визначень головним є те, що П. повʼязують зі сферою охорони культурної спадщини й зазначають, що ця комплексна та міждисциплінарна наука формує її науково-теоретичну базу.
Розвиток наукових досліджень у сфері культурної спадщини дозволив додатково виділити як окремі напрями архівне та бібліотечне (або книжкове) П., а також ставити питання щодо доцільності виокремлення церковного П. і некрополезнавства. Крім того, П. розглядає й рухомі (музейні) памʼятки, у проблемах вивчення яких певним чином пересікається з музеєзнавством (музеологією), що має свої предмет, обʼєкт і завдання дослідження.
Вирішення основних практичних завдань П. відбувається через дослідження та осмислення можливостей використання конкретних видів нерухомих памʼяток історії та культури. Їхнє різноманіття зумовлює необхідність систематизації. Згідно із Законом України «Про охорону культурної спадщини» (2000), видами нерухомих памʼяток є археологічні, історичні, монументального й садово-паркового мистецтва, архітектури, містобудування, ландшафтні, науки і техніки. Такий поділ головним чином відповідає потребам памʼяткоохоронної діяльності, але він також цілком прийнятний для наукових досліджень, хоча й потребує певних уточнень. Терміни, якими послуговуються теоретики-памʼяткознавці й практики-памʼяткоохоронці, попри досить довгий час їхнього побутування, використання та обговорення, донині залишаються в більшості випадків дискусійними (такими, що не повністю охоплюють предмет чи явище) і не однозначно трактованими фахівцями. Однак до загальноприйнятих, фактично без заперечень, належать такі: памʼятка культурної спадщини, нерухомий обʼєкт культурної спадщини, рухомі предмети, предмет охорони обʼєкта культурної спадщини (властивість, що становить його історико-культурну цінність), історичне населене місце тощо.
Одним із основних завдань П. є розроблення наукових засад виявлення, визначення, дослідження, обліку обʼєктів культурної спадщини, тобто проведення науково-дослідних, пошукових заходів із знаходження та визначення історико-культурної цінності обʼєкта, віднайдення нової інформації про нього й оточуюче його середовище в певні історичні періоди. Розуміння памʼятки культурної спадщини як обʼєкта, автентична матеріальна субстанція чи форма якого становлять певну культурну, історичну, суспільну цінність, висуває вимоги щодо визначення заходів і шляхів забезпечення його збереження, у першу чергу через проведення реставрації та застосування інших реставраційних методів (розкриття мистецьких чи давніх конструктивно-технічних особливостей, виявлення необхідності заміни деструктуризованих елементів, доцільності відновлення або реконструкції, можливості реставраційної консервації). У цих питаннях першість мають фахівці-реставратори, однак опрацювання загальних принципів збереження памʼяток культурної спадщини також входить до завдань П.
Однією із характерних рис П. є те, що його компетенція не обмежується отриманням інформації від обʼєктів культурної спадщини. На відміну від інших історичних наук, призначення яких щодо тих чи інших матеріальних джерел зводиться до набуття та відповідної обробки історичної інформації, для П. кінцевою метою всього процесу виявлення, вивчення та збереження обʼєктів культурної спадщини є вирішення питань їхнього належного використання, тобто залучення до сучасного культурного контексту. В цьому випадку памʼятки історії та культури відіграють роль інформаційних посередників між минулим і сьогоденням, переважно з втратою ними тих утилітарних функцій, заради яких свого часу їх було створено. Це загальне правило, але в деяких випадках, обʼєкти культурної спадщини, набувши функцій інформаційних посередників, певною мірою продовжують виконувати й утилітарні функції. Найчастіше це стосується обʼєктів архітектури та містобудування. Таке використання корисне як для виконання основної суспільної функції памʼяток, так і для їхнього збереження, що необхідно втілювати через пристосування, реабілітацію чи музеєфікацію.
Фахівців-памʼяткознавців залучають до розроблення наукового обґрунтування пропозицій, програм, рекомендацій щодо названих дій із залучення памʼяток до сучасного суспільного простору. Як засвідчує світовий і вітчизняний досвід, вдала функціональна адаптація памʼятки багато в чому визначає її подальше збереження, забезпечує доступність для громадськості. Так, у багатьох визначних обʼєктах архітектурної спадщини розміщують різні за тематикою музейні експозиції, що дає можливість максимально забезпечити збереження історично успадкованого планувально-просторового обʼєму споруд, розкрити архітектурно-мистецьку та історичну змістовність памʼяток.
Кожен із видів нерухомої культурної спадщини передбачає як загальну методику збереження з подальшим залученням до суспільного простору, так і певні специфічні підходи, що також входять до сфери наукового вивчення П. Серед інших, вирізняються памʼяткознавчі методи соціалізації нерухомої археологічної спадщини, які доцільно використовувати із освітньо-популяризаційною та туристично-екскурсійною метою. На відміну від традиційних археологічних досліджень, коли памʼятку розкопують повністю, знімають первинну наукову інформацію, вибирають рухомі матеріали, що потім потрапляють до фондів наукових установ чи музеїв, а нерухомі обʼєкти, якщо вони зроблені з нетривких матеріалів, зносять, при музеєфікації намагаються зберегти якомога більше нерухомих решток давнини.
Під музеєфікацією памʼяток археології розуміють їхнє перетворення на обʼєкти музейного показу шляхом геолого-гідрологічних, археологічних, археолого-архітектурних досліджень, консервації, у необхідних випадках реконструкції відкритих обʼєктів, інженерного благоустрою території та створення експозиції із нерухомих і рухомих памʼяток. Створюють археопарки різних типів: на місці розкопок, археологічні «діснейленди», археодроми (експериментальні поселення з моделюванням, реконструкцією давніх поселень, культових місць, поховань).
Проблеми П. постають безпосередньо у практичній площині, але дієвість їхнього вирішення значною мірою залежить від розроблення теоретичних питань даної науки. Однак установ, що досліджують питання теорії культурної спадщини, мало. Зазвичай вони поєднують теоретичні та практичні студії з вивчення та охорони обʼєктів культурної спадщини. За кількістю та якістю фундаментальних досліджень серед них лідирують установи НАНУ гуманітарного спрямування, що, відповідно до статутних завдань, здійснюють наукове вивчення також і окремих видів рухомої, нерухомої, матеріальної та нематеріальної, архівної, бібліотечної спадщини.
Власне памʼяткознавчі дослідження, повʼязані з підготовкою енциклопедичного видання «Звід памʼяток історії та культури України», від 1982 провадять фахівці Інституту історії НАНУ (Київ). Науковці Центру досліджень історико-культурної спадщини України координують роботу обласних робочих груп із написання «Зводу…», подають науково-методичну підтримку, проводять наукове редагування, рецензування підготовлених матеріалів. Важливе місце у цій діяльності мають теоретичні напрацювання, спрямовані на науково обґрунтоване виявлення, вивчення, визначення нерухомих обʼєктів культурної спадщини. Серед мистецьких і культурологічних досліджень відділу культурної спадщини та памʼяткоохоронної справи Інституту культурології НАМНУ (Київ) чільне місце посідає вивчення культурної спадщини. Водночас із прикладними доробками з розроблення облікових документів, архітектурно-містобудівельних, реставраційних проєктів тощо, науково-методичну діяльність проводять підвідомчі центральному органу охорони культурної спадщини — Міністерству культури та суспільних комунікацій України — інституції, насамперед Український інститут культурної спадщини та Український центр культурних досліджень.
Особливе місце в системі памʼяткоохоронних інституцій посідають профільні громадські організації, найстарішою та найвпливовішою серед яких є УТОПІК, засноване 1966. На його рахунку — створення численних музеїв, зокрема Народної архітектури та побуту України Національного музею; збереження, реставрація сотень обʼєктів народної, сакральної архітектури; виявлення, дослідження, популяризація памʼяток археології, монументального мистецтва, науки й техніки, історії; друк наукових, методичних, популярних видань про культурну спадщину — журналів «Памʼятки України», «Київська старовина», «Відлуння віків», у кожному з яких був окремий розділ, присвячений П. В УТОПІК виникла ідея створення спільно з НАНУ фахової наукової установи із дослідження теоретичних і практичних проблем — Центру Памʼяткознавства НАНУ та УТОПІК, що був покликаний поєднати напрацювання фундаментальної науки з можливостями всеукраїнської громадської організації з розгалуженою системою осередків в усіх областях країни.
Крім науково-дослідних установ, памʼяткознавчі дослідження здійснюють різні навчальні заклади. Спеціальність «музеєзнавство, памʼяткознавство» набуває все більшої популярності серед інших гуманітарних дисциплін. П. окремо чи разом із музеєзнавством, чи охороною культурної спадщини, чи експертизою культурних цінностей нині викладають у майже 20-ти закладах вищої освіти України, зокрема Київському університеті культури і мистецтв, Волинському університеті (Луцьк), Київському університеті імені Т. Шевченка та ін. На міжнародному рівні питаннями здебільшого теоретичного та прикладного характеру у галузі збереження й охорони рухомої та нерухомої культурної спадщини займаються урядові, громадські інституції: ЮНЕСКО, ICOMOS (Міжнародна рада з питань памʼяток і визначних місць), ICCROM (Міжнародний дослідницький центр зі збереження та реставрації культурної спадщини та культурних цінностей, так званий Римський центр), ICOM (Міжнародна рада музеїв). Ці установи та організації розробляють і затверджують конвенції, хартії, рекомендації, що мають обовʼязковий для виконання характер у разі ратифікації країною-членом (конвенції ЮНЕСКО) чи дорадче значення, якого повинні дотримуватися фахівці на виконання настанов професійної етики.
Вказані інституції та ін. численні профільні закордонні наукові, проєктні, реставраційні структури мають вагомі напрацювання в памʼяткоохоронній теорії та практиці. Однак вони не виокремлюють П. як наукову дисципліну, зосереджуючи увагу на творах мистецтва, архітектурних спорудах, містобудівних утвореннях, визначних місцях, історичних ландшафтах, історичному антропогенному середовищі, теоретичних розробках із визначення, вивчення, збереження, реставрації культурних цінностей. У П. триває період формування та узгодження між відповідними науковцями спеціального понятійного апарату, кола основних проблем дослідження, місця серед інших наукових і навчальних дисциплін гуманітарного спрямування. Але студії останніх десятиліть дозволяють вважати цю науку підґрунтям як для широких теоретичних узагальнень, так і для практичних дій із охорони, збереження та введення до суспільного простору історико-культурної спадщини України як чільної частини європейської та світової спадщини.