Розмір шрифту

A

Експропріація

ЕКСПРОПРІА́ЦІЯ (лат. expropriatio, від exproprio — по­збавляю власності) — примусове (без від­шкодува­н­ня чи оплачуване) по­збавле­н­ня власності. Може стосуватися як приватної (зокрема й акціонерної), так і громадської (муніципальної., коопераційної, громадської організацій) власності. З юридичного по­гляду, Е. — примусове без­оплатне чи оплачуване від­чуже­н­ня майна, здійснюване державними органами. Її обʼєктом може бути нерухоме (напр., земля) і рухоме майно. Залежно від того, чи виплачується грош. винагорода при Е., роз­різняють такі її форми, як реквізиція та конфіскація. У воєн. час або в ситуації гострого між­народного конфлікту вона може вилитися у примус. від­чуже­н­ня власності ін. держави. За­звичай Е. здійснюють на основі певних законодавчих актів чи наказів військ. командирів. Вона є гол. способом пере­розподілу власності у часи соц. потрясінь, революцій, воєн і змін державних кордонів. За субʼєктом проведе­н­ня Е. нерухомого майна роз­різняють націоналізацію і муніципалізацію. Нині в законодавстві роз­винених держав Е. роз­глядають виключно як прерогативу держ. влади і за­стосовують пере­важно щодо нерухомої власності, коли вона необхідна для здійсне­н­ня певних су­спільно корис. робіт (земел. ділянка, необхідна для будівництва моста чи дороги тощо), та стосовно майна, на­дбаного кримінал. способом. Інколи досить складно одно­значно від­різнити її від ін. видів вторгне­н­ня держ. влади у приватну чи громад. сфери (знище­н­ня заражених унаслідок епідемії тварин, майна та ін.), однак, не­зважаючи на дис­кусії між право­знавцями щодо меж Е., вона залишається важливою і часто за­стосовуваною складовою сучас. юриспруденції.

В історичному вимірі Е. — по­збавле­н­ня власності та колиш. соц. статусу одного сусп. класу чи стану ін., а всередині класу чи стану — однієї його групи іншою. Прикладом Е. одним станом майна ін. на під­ставі законодав. акту є секуляризація церк. земель, проведена у Німеч­чині під час Реформації володарями тодіш. нім. держав; Е. одними класами ін. — конфіскація майна королів. сімʼї, знаті, емі­грантів та великих земле­власників у ході Великої франц. революції 1789–94 на користь селянства, міської буржуазії, держави та муніципалітетів. Не суто класовий, а класово-державниц. під­хід до Е. продемонстрований під час конфіскації земель та ін. майна у тих, хто під­тримував британців у ході війни за незалежність у США 1775–83. Е. є також по­збавле­н­ня власності тієї чи ін. сусп. групи (класу) в разі завоюва­н­ня однієї країни іншою. Як приклад — пере­розподіл земель після захопле­н­ня Рос. імперією Крим. ханату й Речі Посполитої. Е. було й проведене після 2-ї світової війни вилуче­н­ня майна осіб, ви­знаних нацист. воєн. злочинцями. Це майно пере­давалося державі або (частково) колиш. власникам чи їхнім нащадкам, якщо його у свій час екс­про­пріювали нацисти. У цьому сенсі вона ви­ступала (і ви­ступає нині) важливим політ. й політико-екон. інструментом. Терміном «екс­про­пріація» по­значали більшовики, анархісти й есери здійснювані ними грабунки держ. установ і замож. власників до 1917. Кошти йшли на потреби революції, тому частина пред­ставників рев. середовища вважала їх виправ­даними й морал. акціями. Майстри Е. серед більшовиків — Камо, Й. Сталін, Л. Красін. Е. («ексами») називали і збройні акції, які проводили у 1920–30-х рр. чл. УВО й ОУН на тер. Галичини та Волині, включених до складу Польщі. На думку організаторів цих нападів, кошти, які вони ді­ставали, були укр. нац. доходом, незакон­но вилученим польс. владою. Е. може проводитися з ліберально-консе­рватив., радикально- або помірковано-рев. позицій. Так, у ході земел. реформи, здійсненої після окупації Бес­сарабії Румунією 1918, держава викупила значну частину с.-г. землі у поміщиків і продала селянам, яким для цього надала пільгові кредити. Реформа, проведена з ліберально-консе­рватив. позицій, виявилася досить ефективною. Після проголоше­н­ня незалежності Індії у 1950-х рр. з помірковано-рев. позицій здійснена Е. земел. володінь раджів із частк. компенсацією. Загалом у 20 ст. низка держав Європи, Азії, Африки і Лат. Америки — постколоніал. і тих, де соц.-екон. роз­виток в силу певних причин виявився сповільненим, — для роз­вʼяза­н­ня аграр. пита­н­ня провела Е. великих земел. володінь (латифундій) з частк. або повним викупом, а там, де при владі опинилися радикал. революціонери, — без викупу. Радикально-рев. засоби використовували більшовики й деякі ін. послідовники ідей К. Маркса та Ф. Енґельса. У написаній ними 1848 праці «Manifest der Kommunistishen Partei» («Маніфест Комуністичної партії») вміщено список першочерг. акцій, які потрібно провести після здобу­т­тя комуністами держ. влади: Е. земел. власності й оберне­н­ня земел. ренти на покри­т­тя держ. витрат, централізація кредиту в руках держави через нац. банк з держ. капіталом і виключною монополією тощо. У роботі «Grandsätze Kommunismus» («Принципи комунізму») Ф. Енґельса, що стала основою для створе­н­ня «Маніфесту...», серед конфіскац. заходів за­значені ще й примус. позики, організація праці в нац. маєтках, закри­т­тя приват. банків і банків. контор. Мета усіх цих акцій — сконцентрувати в руках держави весь капітал, с. госп-во, пром-сть, транс­порт і обмін, тобто здійснити тотал. Е. всього нерухомого і рухомого майна, повʼязаного з виробництвом, торгівлею і комунікацією. Проте у написаній згодом кн. «Das Kapital» («Капітал»; 1-й т. — 1867, 2-й — поч. 1870-х рр., 3-й залишився недопрацьованим) викладене більш складне ро­зумі­н­ня природи власності і, від­повід­но, її Е. та ін. транс­формацій. Наслідком екон. і політ. процесів, за К. Марксом, стане су­спільство «асоці­йованих виробників», яке по­ставить під контроль продуктивні сили і вивільнить їх роз­виток з-під панува­н­ня приват. власності. Місце цієї власності у результаті «екс­про­пріації екс­про­пріаторів» посяде не державну, як у «Маніфесті...», а індивідуальну власність, що збереже досягне­н­ня капіталістичної ери і стане основою су­спільної, соціально значущої власності. При цьому акційна і ко­оперативна власність ви­значалась вже не як приватна, а як громад., що не має під­лягати конфіскації під час революції, а значна власність великого бізнесу повин­на бути реквізована з від­повід. грош. компенсацією. Нині складно спро­гнозувати, на­скільки ефектив. могла виявитися економіка су­спільства «асоці­йованих виробників» — рос. більшовики та ін. радикал. революціонери 20 ст. дотримувалися положень «Маніфесту...», а не «Капіталу».

Від­разу після жовтн. пере­вороту 1917 більшов. уряд оголосив про скасува­н­ня приват. власності на засоби виробництва і почав Е. майна замож. класів та верств і т. зв. контр­рев. елементів, до яких від­носили всіх не­згодних з політикою влади. При цьому реально Е. у ви­гляді конфіскації, а часто і від­вертого грабунку (до якого спонукало гасло В. Леніна «грабуй награбоване»), коли вилучене йшло не на потреби держави і ніяк не задокументовувалося, під­лягали, крім засобів виробництва, дорогоцін­ні прикраси, житло, одяг, харчі, б-ки тощо. 1919 більшовики роз­почали Е. землі у селян, зокрема й на окупов. ними укр. територіях. Від­повід­дю стали масові селян. пов­ста­н­ня, що спричинили від­мову більшовиків від Е. селян. землі й пере­хід до НЕПу, зокрема ви­зна­н­ня приват. і громад. (кооп.) власності у дрібному та середньому товар. виробництві й торгівлі. Остаточна Е. землі (й селянства як класу) проведена в СРСР 1929–32, коли номінально добровільно селян обʼ­єд­нали у квазіко­оперативи (колгоспи). Їхнє майно (не лише землю, а й будівлі, худобу, реманент та ін.) оголошено невід­чужуваним (при виході з колгоспу селянин не мав права повернути свою частину), екс­про­прі­йована земля спец. держ. актами пере­дана колгоспам у довічне користува­н­ня. У ці ж роки фактично екс­про­прі­йовані не тільки власники середнього капіталу, які по­стали у добу НЕПу, а й ремісники шляхом примусового обʼ­єд­на­н­ня у вироб. артілі та ко­оперативи; широко практикувалася конфіскація майна т. зв. ворогів народу, а оскільки йшлося про міль­йони осіб, заг. маса цього майна була досить значною. 1939–41 Е. приват. власності — як пром., так і с.-г. й ремісн. засобів виробництва, торг. мереж, транс­порту — проведена на тер., які зайняла Червона армія від­повід­но до рад.-нім. угод про поділ Європи (серед них — Зх. Україна та Бес­сарабія). Одночасно конфіскація майна проводилася щодо «нетрудових» класів і «ворогів радянської влади». Ця практика, продовжена після 2-ї світової війни, стала основою соц.-політ. пере­творень на при­єд­наних до СРСР тер., коли замість селянства, на­йманого робітництва та осіб вільних професій по­стали, з одного боку, колгоспники, з ін. — держ. працівники, повністю залежні від тоталітар. влади. До абсурд. меж мас­штаби Е. недерж. власності в СРСР ді­йшли у 1950-х рр., коли у колгоспників вилучали «надлишки» присадибних ділянок. У 1990-х рр. після роз­паду СРСР й від­новле­н­ня незалежності України від­булася нова, нетрадиц. Е. знач. частини рад. вироб. фондів. Кланово-олігарх. групи, тісно зрощені з держ. структурами, вилучили з номінально заг.-нар. власності майна на десятки, а то й сотні мільярдів дол., внаслідок чого свою частку втратили десятки міль­йонів укр. громадян. На думку нобелів. лауреата з економіки Дж. Стіґліца, результати приватизації на пострад. просторах потрібно істотно скоригувати, що дасть змогу пере­йти до ефектив., справді ринк. нац. економік.

Літ.: Шумпетер Й. Капіталізм, соціалізм і демократія / Пер. з англ. К., 1995; R. Pipes. Property and Freedom. New York, 1999; Хайлбронер Р. Философы от мира сего. Великие экономические мыслители: их жизнь, эпоха и идеи / Пер. с англ. Москва, 2008.

С. І. Грабовський

Екс­про­пріація церковних цін­ностей 1922 року в Україні

Проведена під гаслом допомоги голодуючим, ніби на під­тримку ініціативи віруючих губерній, які були охоплені голодом. Головна мета — під­рив економічної бази Церкви, її моральна дис­кредитація як обʼєкта традиційної культури. Антицерковну спрямованість кампанії за­про­грамовано в таємному листі В. Леніна до політбюро ЦК РКП(б) і голови ВЦВК М. Калініна (березень 1922), у якому вказано на необхідність скори­статися голодом для політичного й економічного роз­грому Церкви. Головою Центральної комісії Всеросійського комітету допомоги голодуючим при ВЦВК, створеного згідно з декретом ВЦВК від 21 липня 1921, став М. Калінін, негласно кампанією керував Л. Троцький. В Україні Е. церковних цін­ностей ініці­йована державними органами за зразком подібної кампанії в РСФРР; здійснювалася за вказівками ЦК РКП(б). Керуючись по­становою ВЦВК від 9 грудня 1921 про до­звіл збору коштів у церквах і ін. реліг. громадах на користь голодуючих, 21 січня 1922 політбюро ЦК КП(б)У ухвалило ріше­н­ня «дати директиву губкомам пʼяти голодуючих губерній (Донецької, Катеринославської, Запорізької, Миколаївської та Одеської) провести агітацію за збір золота та срібла з церков для закупівлі зерна для голодуючих». 23 січня для впровадже­н­ня цієї по­станови за­пропоновано: «а). Не пере­шкоджати селянам для задоволе­н­ня місцевих насін­нєвих і продовольчих потреб збирати золото і срібло; б). За­пропонувати уп[повноваженому] НКВТ виробити і дати на місця від­повід­ні ін­струкції; в). Дати директиву губкомісіям [допомоги голодуючим] широко оповістити в пресі про випадки збору золота і срібла з церков, що мали місце в Мелітопольському повіті». 8 лютого оргбюро ЦК КП(б)У зобовʼязало ВУЦВК надати закон­ної чин­ності вилучен­ню церк. цін­ностей і забезпечити їх викори­ста­н­ня, за пропозицією 2-го Всеукр. зʼ­їзду Комітетів незалеж. селян, «виключно для українських голодуючих». Згідно з по­становою ВЦВК від 23 лютого 1922, ВУЦВК 8 березня прийняв декрет «Про пере­дачу церковних цін­ностей у фонд допомоги голодуючим», пропонуючи місцевим органам влади негайно вилучити з церковного майна вироби із золота, срібла та коштов. камі­н­ня, від­сутність яких не могла істотно зачіпати інтереси самого культу, та пере­дати їх у фінанс. органи зі спец. при­значе­н­ням для фонду допомоги голодуючим. 21 березня опубл. від­повід­ну «Ін­струкцію про порядок вилуче­н­ня церковних цін­ностей на користь голодуючим». Намагаючись по­збавити Церкву екон. бази, 3 квітня політбюро ЦК КП(б)У затвердило директиву ЦК РКП(б) від 20 березня про повне вилуче­н­ня коштовностей з церков і заборону вносити замість них гроші чи продовольство за від­повід. вартістю. Таким чином, рад. уряд від­кидав пропозиції папи римського щодо пере­веде­н­ня в УСРР грошей, які б компенсували вартість церк. цін­ностей, що під­лягали вилучен­ню у катол. храмах. Для проведе­н­ня кампанії створ. спец. секретні комісії, хоча формально ці функції мали б здійснювати комісії з на­да­н­ня допомоги голодуючим. В РСФРР таку комісію складено за пропозицією Л. Троцького 10 березня 1922, до її складу уві­йшли Т. Са­пронова (голова), І. Уншліхт, Р. Самойлова-Землячка, Галкін. В Україні секретні комісії утворювали з пред­ставників губвиконкомів, губерн. комітетів з на­да­н­ня допомоги голодуючим і губерн. фінанс. від­ділів. Очолювати ці комісії мали члени ВУЦВК. Оперативне керівництво кампанією покладалося на Центр. комісію з вилуче­н­ня церк. цін­ностей при ВУЦВК, створ. 14 квітня 1922, у складі голови Наркомʼюсту, ген. прокурора УСРР М. Скрипника, голови укр. ДПУ і наркома внутр. справ УСРР В. Манцева та наркома землеробства УСРР М. Владимирова. До місц. комісій, поряд із пред­ставниками рад. та партій. органів, священ­нослужителів і реліг. громад, також обовʼязково входили пред­ставники губерн. від­ділів юстиції та ДПУ. Зосередже­н­ня вилучених церк. цін­ностей у Москві забезпечила по­станова політбюро ЦК КП(б)У від 4 квітня 1922 про необхідність попередже­н­ня їх негайного обміну на місцях на продовольство для голодуючих. Масова Е. церк. цін­ностей у більшості губерній України роз­почалася на­прикінці березня 1922: Одес. та Катеринослав. губерн. комісія створ. 23 березня, Запоріз. — 27 березня, Кременчуц. і Донец. — 29 березня, Харків. — 3 квітня. Однак подекуди початок кампанії не збігався з задекларов. офіц. стартом: у Полтаві — 23 квітня, у Миколаєві — 25 квітня, у Ромнах — 16 травня, у Зінькові — 1 червня, у Гадячі — 7 червня. Першопочатково перед­бачалося завершити кампанію з вилуче­н­ня церк. цін­ностей в Україні упродовж одного місяця, однак нереальність ви­значеного терміну спонукала до його продовже­н­ня: Москва прийняла нову дату заверше­н­ня кампанії для України — до 20 травня 1922, а Центр. комісія з вилуче­н­ня церк. цін­ностей при ВУЦВК — 25 травня. І хоча вважають, що офіц. кампанія в Україні завершена у червні 1922, на­справді, як і в ін. республіках, пограбува­н­ня церков тривало й на­ступного 1923. Як складова антицерк. політики Е. церк. цін­ностей здійснювалася завдяки пропаганді, спрямов. на дис­кредитацію Церкви, її роз­кладу зсередини та ре­пресив. заходам щодо пред­ставників церк. опозиції. За вказівками ЦК КП(б)У екс­трене збира­н­ня золота і срібла з церков рекомендувалося проводити, використовуючи боротьбу між УАПЦ і РПЦ та під­тримуючи створ. з ініціативи ГПУ Живу Церкву. На поч. березня ЦК КП(б)У надіслав усім губкомам республіки циркуляр. лист, рекомендуючи провести широку антицерк. агітац. кампанію, що мала б забезпечити успішне вилуче­н­ня церк. цін­ностей. Оскільки агітація викликала не­вдоволе­н­ня віруючих, 29 квітня ЦК КП(б)У за­пропонував змінити її напрям: ви­ступати в пресі не проти духовенства взагалі, а проти священ­нослужителів, які виявляли опір владі. Щоб попередити допомогу служителів культу голодуючим незалежно від держ. органів, 24 березня оргбюро ЦК КП(б)У ухвалило ріше­н­ня про можливість організації духовенством їдалень для голодуючих «виключно під контролем і вивіскою комісій допомоги голодуючим», створ. при виконкомах. У боротьбі з церк. опозицією Центр. комісії з вилуче­н­ня церк. цін­ностей на­дано широкі повноваже­н­ня, зокрема й на адм. арешт за невикона­н­ня роз­поряджень та без­діяльність. Особи, винні у приховуван­ні цін­ностей або інвентар. описів церк. майна, під­лягали кримінал. покаран­ню, включно з вироком до вищої міри. Судове пере­слідува­н­ня церковників фактично роз­почалося після листа Л. Троцького П. Красікову від 25 квітня 1922. З метою залякува­н­ня духовенства і дис­кредитації церк. керівництва влаштовано моск. (квітень–травень) і петрогр. (червень–липень) судові процеси, які започаткували роз­гром «церковної контр­революції». В Україні судові процеси над служителями культу не набули такого роз­голосу, як столичні в РСФРР, але мали все­осяжний характер. Великий резонанс спричинив від­критий судовий процес у Харкові улітку 1922, де до суду ревтрибуналу «за при­власне­н­ня церковних цін­ностей» притягнуто 11 осіб. В Одес. губ. «за роз­по­всюдже­н­ня провокац. чуток» засуджено 70 церковників (і це окрім тих, кого покарано за опір вилучен­ню церк. цін­ностей, їх приховува­н­ня та за нена­да­н­ня уряд. комісіям описів церк. майна). Усього, за неповними даними, в УСРР понесли кару 583 служителі культу й частку з них роз­стріляно. За роз­порядже­н­ням М. Скрипника до судової від­повід­альності притягнуто навіть осіб, вин­них у загублен­ні описів церк. майна, складених до 1917, хоча під час здійсне­н­ня декрету про від­окремле­н­ня Церкви від держави та від­окремле­н­ня школи від Церкви були створ. нові описи. Заг. кількість по­страждалих у період кампанії з Е. церк. цін­ностей точно не зʼясована: за одними даними 1922–23 знищено 2691 священик, 1962 монахи, 3447 монахинь; за ін. — «загинули у сутичках і були роз­стріляні за ріше­н­ням судів понад 8 тисяч чоловік духовенства та рядових віруючих».

Ставле­н­ня служителів культу щодо вилуче­н­ня не було одно­значним. З ві­дозвою до духовенства й віруючих взяти на себе піклува­н­ня про спасі­н­ня голодуючих звернувся єпис­копат РПЦ в Україні: патріарший екзарх, митрополит Михаїл (Єрмаков), архі­єпис­коп Катеринославський Агапіт (Вишневський), архі­єпис­коп Харківський і Охтирський Нафанаїл (Троїцький), благочин­ні та настоятелі багатьох місцевостей України. Свою християн. позицію висловило духовенство УАПЦ. Частина служителів РПЦ під­тримала позицію патріарха Тихона (Бєлавіна), схвалену на зборах Моск. єпархії 28 лютого 1922: «церковних цін­ностей не від­давати, а пасивно чинити опір, створюючи у парафіян уяву, що церкву грабують; в усіх приходах влаштовувати загальні збори парафіян, на яких виносити протест проти вилуче­н­ня церковних цін­ностей, спрямовуючи їх до ВУЦВК». Найпоширенішою формою саботажу було нена­да­н­ня комісіям описів церк. майна. Так, за 5 днів діяльності Одес. губерн. комісії з вилуче­н­ня церк. цін­ностей тільки в Одесі складено 28 актів про від­сутність описів та інвентар. книг. Іноді затаювали й самі цін­ності. Водночас у Харків., Микол., Катеринослав. і Донец. губ. вилучен­ню церк. майна сприяли служителі Живої Церкви. Завдяки викори­стан­ню військ. сили для застрашува­н­ня у більшості випадків Е. від­бувалася без від­критих конфліктів з віруючими, але навіть у не­врожай. місцевостях ідея їх вилуче­н­ня не набула цілковитої під­тримки, зокрема більшість одес. робітників висловлювала не­вдоволе­н­ня декретом рад. влади. Викори­ста­н­ня терору і ре­пресій надало кампанії цілком грабіжниц. характеру, реквізиціям під­лягало не тільки церк. майно, а й особисті речі священ­нослужителів. У синагогах, де церк. цін­ностей взагалі було мало, комісіям рекомендовано «брати під чисту, щоб не було провокацій: “у жидів беруть мало”». І все ж така тотал. Е. здалася недо­статньою, тому в травні, коли стали надходити пові­домле­н­ня про заверше­н­ня роботи більшості губерн. комісій, Центр. комісія з вилуче­н­ня церк. цін­ностей за­пропонувала по­вторно пере­вірити за інвентар. книгами наслідки вилуче­н­ня, особливо в Микол., Полтав., Волин. і Черніг. губ. Крім того, оголошено «тижневик добровільної здачі цін­ностей» для осіб, які каялися в утаюван­ні. На­прикінці липня 1922 кампанію ви­знали завершеною. Держава отримала 3 пуди 3 фунти 75 золотих золота, понад 3105 пудів срібла, 858 діамантів (заг. вага 1469 каратів), ін. дорогоцін­ні камі­н­ня та метали — зі­брані цін­ності склали суму понад 834 тис. крб золотом, що становило 10 % федератив. фонду церк. цін­ностей, вилучених в РСФРР і УСРР. В Україні найбільший «ужинок» одержали в Харків., Донец., Київ. та Полтав. губ. Зважаючи на вичерпа­н­ня фонду допомоги голодуючим в УСРР допомогою голодуючим РСФРР, Центр. комісія з вилуче­н­ня церк. цін­ностей при ВЦВК надала Україні 15 % коштів, отриманих від реалізації федератив. фонду, які, проте, через централізацію в Москві не були викори­стані вчасно, у пік голоду. Лише взимку 1922–23 голодуючі УСРР отримали продовольчу та вироб. допомогу за рахунок реалізації церк. цін­ностей. За ви­зна­н­ням ЦК КП(б)У, «кампанія вилуче­н­ня церковних цін­ностей під гаслом боротьби з голодом виявилася блискавичним методом боротьби з церквою», хоча й не дала обіцяного екон. ефекту. Натомість посилилася екон. руйнація Церкви, яка су­проводжувалася антиреліг. агітацією та спровокувала ре­пресії проти духовенства. Кампанія мала руйнівні наслідки не лише для Православ. Церкви як ін­ституції, але й для православ. культур. середовища загалом.

Літ.: Киридон А., Пащенко В. Коли замовкли церковні дзвони. П., 1991; Вони ж. Церковне багатство і духовна убогість. К.; П., 1991; Голод 1921–1922 рр. в Україні: Зб. док. і мат. К., 1993; Кульчицький С. В., Мовчан О. М. Неві­домі сторінки голоду 1921–1923 рр. в Україні // Істор. зошити. К., 1993; Верига В. Вилуче­н­ня церковних цін­ностей в Україні. Торонто, 2003; Пащенко В., Киридон А. Більшовицька держава і Православна Церква в Україні: 1917–1930 рр. П., 2004.

А. М. Киридон, О. М. Мовчан

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2009
Том ЕСУ:
9
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Політика
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
18835
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
619
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 946
  • середня позиція у результатах пошуку: 8
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 8): 3.5% ★☆☆☆☆
Бібліографічний опис:

Експропріація / С. І. Грабовський, А. М. Киридон, О. М. Мовчан // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2009. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-18835.

Ekspropriatsiia / S. I. Hrabovskyi, A. M. Kyrydon, O. M. Movchan // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2009. – Available at: https://esu.com.ua/article-18835.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору